یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
کتاب «فرهنگ اصطلاحات زبانی در ادبیات داستانی و نمایشی» منتشر شد

فرهنگ اصطلاحات زبانی در ادبیات داستانی و نمایشی (۱۳۰۰-۱۳۱۰)» به تألیف سعید رفیعی خضری منتشر شد.پیکره این کتاب به دو بخش آثار داستانی و نمایشی دسته‌بندی شده و با دستاوردهای زنده‌یاد ابوالحسن نجفی، پیوند دارد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر در بردارنده اصطلاحات زبانی در ادبیّات داستانی و نمایشی در دوران پس از جنگ جهانی اوّل و دوره پهلوی اول است. این کتاب جلد دوم از دفتر اول این مجموعه است و به همّت گروه نشر آثار فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. در مقدمۀ این کتاب آمده است: «اصطلاحات زبانی اجمالاً واحدهایی واژگانی هستند که در زبان عام معنای استعاری، مجازی و کنایی یافته‌اند. این واحدها در قالب واژه یا عبارت نمود می‌یابند. اصطلاحات زبانی کم‌وبیش در همه گونه‌های زبانی دیده می‌شوند، اما بیشتر به گونه عامیانه تعلق دارند. تناظر لفظ له لفظ آن‌ها در زبان‌های دیگر، به ویژه اگر به فرهنگ بیگانه متعلق باشند عموماً وجود ندارد.»

نویسنده سپس مراحل تاریخی در مطابقت با سیر تحول اصطلاحات زبانی در ادبیات داستانی و نمایشی ایران را به سه دوره تقسیم می‌کند که عبارتند از: دوره بیداری مشروطیت و پس از انقلاب (۱۳۰۰-۱۳۵۰)، دوره پس از جنگ جهانی اول و سال‌های سلطنت رضا پهلوی (۱۳۰۰-۱۳۱۰) و دنباله سلطنت رضا پهلوی (۱۳۱۰-۱۳۲۰).

پیکره این کتاب به دو بخش آثار داستانی و نمایشی دسته‌بندی شده است و اساس کار آن بر سابقه‌ای نهاده شده است که با فرهنگ فارسی عامیانه، از دستاوردهای زنده‌یاد ابوالحسن نجفی، پیوند دارد. آن طور که نویسنده نیز در مقدمۀ کتاب تأکید دارد، می‌توان آن را ادامه و تکلمه کار ابوالحسن نجفی در نظر گرفت. بدنۀ این فرهنگ فارسی البته تنها محدود به اثرآفرینان تهرانی نشده است.

دفتر اول از جلد دوم کتاب فرهنگ اصطلاحات زبانی در ادبیات داستانی و نمایشی (۱۳۰۰-۱۳۱۰) مداخل و شواهدی از ۱۲ اثر داستانی و ۹ اثر نمایشی وجود دارد. همچنین برای هر اصطلاح زبانی تعریف داده شده است هرچند که سرواژه‌ها تعریف نشده‌اند مگر آنکه در نقش اصطلاح زبانی ظاهر شده باشند، برای هر اصطلاح زبانی نیز شاهد از مأخذ آن نقل شده است.

کتاب فرهنگ اصطلاحات زبانی در ادبیات داستانی و نمایشی (۱۳۰۰-۱۳۱۰)، تألیف سعید رفیعی خضری در ۳۹۳ صفحه و به قیمت ۲۸۵ هزارتومان در نشر آثار فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها