شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
روزنامه‌نگاری جهانی

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

تجاری کردن رسانه‌ها 

همچنان که قبلا در این فصل اشاره شد بسیاری از ناظران، مهمترین تحولات دوره اصلاحات را در رسانه‌های چین تجاری شدن فعالیت‌های رسانه‌ای و افزایش رسانه‌ها، مخصوصاً رشد تلویزیون می‌دانند.
تجاری شدن رسانه‌ها در سال 1978 آغاز شد، در 1992 شتاب گرفت و در اواسط دهه 1990 کم و بیش تکمیل شد. تقریباً همه نهادهای رسانه‌ای حالا به درآمد تجاری خود متکی هستند و مجبورند در بازارهای رسانه‌ای که مدام رقابتی‌تر می‌شوند، زندگی کنند (چن، 1999)؛ چن ولی، 1998؛ چو، 1997؛ لینچ، 1999، ژائو، 1998) هی ژو می‌گوید مثلاً در بازار تلویزیون پایتخت یک ایالت معمولی، نزدیک به 10 کانال تلویزیونی معمولی و کابلی شهری و ایالتی که از نظر مالی مستقل هستند، برای جلب درآمدهای تبلیغاتی رقابت می‌کنند. حتی تلویزیون انحصاری دولتی (سی سی تی وی) از سازمانی با ذهنیت تبلیغاتی متکی به یارانه دولتی به شرکتی چند رسانه‌ای و سودده تبدیل شده است. این شبکه از اواسط دهه 1990 با رقابت فزاینده‌ای کانال‌های ماهواره‌ای ایالتی کابلی مواجه بوده است. همین رقابت روز افزون بازار و ضرورت حفظ نقش رهبری انحصار دولتی در بازار تلویزیون ملی بخشی از دلایلی است که باعث شد سی سی تی وی از اوایل آوریل 1994 پخش برنامه فوکس را آغاز کند.

صفحه 174 و 175/ روزنامه‌نگاری جهانی/ جان هربرت/ ترجمه یونس شکرخواه، علی ایثاری کسمایی/ موسسه انتشاراتی/ چاپ دوم/ سال1391/ 256 صفحه/ 8000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها