شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲
نشر کودک و نوجوان با سرعت 216 کتاب بر هفته به راه خود ادامه می‌دهد

در هفته پایانی خرداد ماه 216 اثر برای بچه‌های ایران زمین به بازار کتاب آمد تا انتخاب بچه‌های ایرانی در میان کتاب‌ها، متنوع‌تر از قبل شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته با حجم 216 اثر وارد بازار شدند. با این میزان کتاب‌های کودک و نوجوان، به جایگاهی بهتر از سومی در میان حوزه‌های نشر دست نیافتند. این هفته، در بازار نشر، کتاب‌های حوزه دین با 255 اثر و کتاب‌های علوم عملی با 220 اثر جایگاه اول و دوم رده‌بندی نشر را در اختیار داشتند.

سرعت مجاز مترجان را به مولفان نرساند!

از میان 216 اثری که این هفته منتشر شد، 87 اثر ترجمه آثار خارجی بودند و 129 اثر نیز زاییده ذهن مولفانشان بودند. ایام می‌گذرد اما همچنان مولفان حوزه کودک و نوجوان،‌ از مترجمان پیش هستند. این هفته مترجمان با وجود این که  2/40 درصد کتاب‌های هفته را وارد بازار کردند، در جاده نشر نتوانستند از مترجمان سبقت بگیرند.

چاپ نخست 50 قدم کم آورد

کتاب‌های چاپ نخست، این هفته در حالی پشت تجدید چاپی‌ها ایستادند که نسبت به هفته مشابه پیشین، افزایش 33/33 درصدی را تجربه می‌کردند. کتاب‌های چاپ نخست در دو ماه اخیر دوبار توانسته‌اند در میدان نبرد چاپ، پشت تجدید چاپی‌ها به خاک بمالند. این هفته 138 اثر تجدید چاپی و 78 اثر چاپ نخست به بازار آمد.

موتور ناشران شهرستان‌های کشور استارت خورد!

ناشران سایر شهرهای کشور، پس از مدت‌ها خودی نشان دادند و تعداد کتاب‌های کودک و نوجوان منتشره خود را افزایش دادند. با وجود این همچنان فاصله 136 اثری با ناشران پایتخت، بر سر راه این ناشران قرار دارد. ناشران تهرانی این هفته 176 اثر از 216 اثر منتشره در این حوزه را به خود اختصاص دادند. 

متوسط‌ها یکی بر عرش و دیگری بر فرش

متوسط‌ شمارگان این هفته، همچون هفته مشابه پیشین، از میانگین خود پیش بود. این هفته متوسط شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان، سه هزار و 534 نسخه بود. 

متوسط صفحات کتاب‌های این هفته، بر خلاف شمارگان متوسط، در کف میانگین خود قرار داشت. 45 صفحه، میانگین متوسط کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته بود.

ترین‌های هفته!

«ملکه طاووس‌ها» به بهای یک هزار تومان، این هفته لقب ارزان‌‌ترین اثر بازار کودک و نوجوان را به خود اختصاص داد. این اثر نوشته لیلا زمانی است.

در مقابل «ملکه طاووس‌ها»، «قصه‌های شیرین مادر بزرگ» نوشته مهدی خلیلی با 35 هزار تومان، گران‌ترین کتاب هفته بود. 

«کتابک عترت» این هفته برای سی‌و هفتمین بار منتشر شد. این اثر با این میزان چاپ، در میان کتاب‌های هفته، بیشترین نوبت چاپ را به خود اختصاص داد.

بیشترین شمارگان کتاب‌های این هفته مربوط به کتاب «Let' go» بود که با 20 هزار نسخه این عنوان را به خود اختصاص داد. در مقابل، کتاب «امام حسن عسگری (ع)»، با 500 نسخه کمترین شمارگان را در میان کتاب‌های هفته داشت. 

پر صفحه‌ترین کتاب این هفته کودک و نوجوان، «قصه‌های شب ویلهلم کارل گریم» بود که با 243 صفحه منتشر شد و کتاب «کردستان» با هشت صفجه کمترین صفحه کتاب‌های هفته را از آن خود کرد.

بیش فعالان!

شیرین مهاجری، نویسنده کودک و نوجوان با پنج اثر تالیفی، مولف پرکار هفته بود. در کنار مهاجری، قاسم قالیباف با چهار اثر منتشره، مترجم فعال این هفته لقب گرفت.

نشر پیام آزادی، با هفت اثری که این هفته وارد بازار کرد، بیشترین کتاب‌های چاپ نخست در حوزه کودک و نوجوان را به خود اختصاص داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط