محمد سلطانیفر، مدرس ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی و مترجم کتاب «نظریه سواد رسانهای، رهیافتی شناختی» گفت: گسترش سواد رسانهای یک امر فراگیر و به یک معنا اجرایی است و نیازمند یاری همه دستگاهها، نهادها، وزارتخانهها و دانشگاههاست و میتواند خط راهنمایی برای دیگر حوزهها باشد.-
مترجم کتاب «نظریه سواد رسانهای، رهیافتی شناختی» با ذکر این نکته کلیدی که حوزه سواد رسانهای مانند یک خط راهنماست، افزود: استادان و نویسندگان این حوزه باید تلاش کنند این فضا گسترش پیدا کند. همچنین بهتر است که نهادهای اجرایی و سازمانهای پژوهشی نیز در این زمینه پیشگام شوند.
سلطانیفر به ترجمه کتاب «نظریه سواد رسانهای، رهیافتی شناختی» که به تازگی به چاپ دوم رسیده اشاره کرد و گفت: دلیل ترجمه این دست آثار در حوزه رسانه همان بحث همیشگی و خلاء پرنشدنی فقدان آثار بومی است که در مقوله سواد رسانهای نیز این مساله کاملا مشهود است.
وی همچنین نداشتن تعاریف و مفاهیم در حوزه سواد رسانهای را انگیزه اصلی ترجمه آثار خارجی و سپس چاپ آنها دانست که بسیار مورد استقبال اهل نظر و اندیشه در فضای رسانه و محافل آکادمیک است.
مدرس ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی به کمبود تالیف در زمینه سواد رسانهای اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه به نگارش کتابهای تالیفی و ترجمه احتیاج داریم تا چنین موضوعهایی به لحاظ مفهومی و کاربردی جایگاه اصلی خود را بیابد.
وی در پایان سخنانش به راهحلهای عملی گسترش سواد رسانهای و تبیین مفهومی آن در کشور اشاره کرد و گفت: باید از تجربیات آموزش و پرورش سایر کشورها در زمینه سواد رسانهای بهره ببریم یا اینکه بدانیم ظرفیتهای وزارتخانههایی مانند علوموفناوری در زمینه سواد رسانهای چقدر است و همچنین به نقش دانشگاهها با توجه به کارکردشان در حوزه مسایل پژوهشی و نظری سواد رسانهای بیشتر توجه کنیم.
نظر شما