چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۱
«هفت پرسش استراتژيك» مديران را به چالش مي‌كشد

«هفت پرسش استراتژيك» اثري از رابرت سايونز تلاش دارد با رويكردي ساده ضمن به چالش كشيدن مديران سازمان‌ها بهترين استراتژي سازمانی را پيشنهاد كند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب «هفت پرسش استراتژيك» رابرت سايمونز به قلم مسعود سلطاني ترجمه شده و توسط انتشارات آريانا به چاپ رسيده است. اين اثر تلاش دارد با رويكردي ساده براي اجراي بهتر استراتژي به مهم‌ترين چالش‌هاي ذهني مديران سازمان‌ها پاسخ دهد.

نگارنده كتابش را راهنمايي براي پرسش‌هاي درست، معرفي مي‌كند و طرز تلقي مخاطب و مدير سازمان را به چالش مي‌كشد. رابرت سايمونز در مقدمه كتاب مي‌نويسد: «مسئله اصلي كتاب اين است كه فرض‌هاي مرسوم را به چالش بكشيم و تصميم‌هاي دشواري بگيريم. تصميماتي كه تمركز و جهت‌گيري شما را براي پياده‌سازي موفق استراتژي مشخص مي‌كنند.»

مولف به مخاطب توصيه مي‌كند با هدف برانگيختن «تفكراستراتژيك» هفت پرسش مطرح شده اين كتاب را به خاطر داشته باشد. وي معتقد است اين كار زمينه‌هاي پيشبرد بحث در جلسه‌هاي كاري را موجب مي‌شود. سايمونز تاكيد دارد: «از اين پرسش‌ها، براي راهنمايي زيردستان يا تشويق مديران براي عمل، بهره ببريد.»

نويسنده در توصيف ويژگي‌هاي هفت پرسش استراتژيك مي نويسد: «اين پرسش‌ها بر نحوه پياده‌سازي استراتژي كسب و كار شما تمركز دارند و نه چگونگي تدوين آن. راهي كه براي خلق ارزش براي مشتري و ايجاد تمايز در خدمات و كالا اتخاذ كرده‌ايد، نقطه شروع كار است. اما اگر استراتژي شما ضعيف باشد، اين پرسش‌ها آن كاستي‌ها را برجسته کرده و شما را مجبور می‌کند كه بيشتر فكر كنيد.»

تصادفی نبودن پرسش‌هاي مطرح شده از ویژگی‌های بارز این اثر است. دو پرسش اول «مشتري» و «ارزش‌هاي اساسي»، معلوم مي‌كند كه آيا شما بنياني قوي براي پياده‌سازي استراتژي ساخته‌ايد. دو پرسش بعدي«متغيرهاي كليدي عملكرد» و «محدوديت‌ها»، توانايي شما براي متمركز کردن افراد بر هدف استراتژيك را نشان مي‌دهد. پرسش پنجم و ششم درباره «تنش خلاق» و «تعهد» مدیران مطرح می شود و با پاسخ به آن‌ها درمی‌یابیم كه آيا كار كافي براي تسهيل رفتارهاي مورد نياز براي دستيابي به موفقيت انجام شده است يا خير. پرسش نهايي کتاب، آينده و توانايي شركت شما، در تطبيق با تغييرات را ارزیابی می‌کند.

كتاب «هفت پرسش استراتژيك» به گفته نگارنده محصول 25 سال تلاش تحقيقاتي در حوزه سيستم‌هاي مديريت عملكرد و گفت‌‌وگو با ده‌ها مدير در طول ده سال است. وی معتقد است: «نوشتن كتاب و مشاوره‌هاي آن‌چناني كاري ساده است. اداره كسب و كار بسيار دشوار است.» 

چاپ نخست «هفت پرسش استراتژيك» بهار سال جاري در شمارگان سه هزار نسخه، به قیمت 9هزار و 800تومان و 173 صفحه توسط انتشارات آريانا منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها