شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
سوسوی چراغ نشر کودک و نوجوان در شهرستان‌ها

آخرین هفته تیر ماه با انتشار 136 اثر برای بچه‌های ایرانی همراه شد. این حوزه در زمینه انتشار کتاب نسبت به هفته گذشته افزایش 25/15 درصدی را تجربه کرد که از میان آن‌ها، 55 اثر مربوط به ناشران شهرستان‌ها بود و 81 عنوان از سوی ناشران پایتخت به بازار کتاب کودک و نوجوان راه یافت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در آخرین هفته تیر 136 اثر برای بچه‌های میهن اسلامی به بازار آمد تا حوزه چاپ کودک و نوجوان افزایش 25/15 درصدی را نسبت به هفته گذشته، تجربه کند. 

حوزه کودک و نوجوان در عرصه نشر این هفته نیز خوش درخشید و سبب شد تا عرصه نشر این حوزه را برای پله دوم خود مشاهده کند. این هفته کتاب‌های حوزه دین با 180 اثر در جایگاه نخست، کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان و علوم عملی با 136 اثر به طور مشترک در جایگاه دوم و حوزه ادبیات با 129 اثر در جایگاه سوم حوزه‌های نشر قرار داشتند.

مولفان دو برابر مترجمان کتاب چاپ کردند

مولفان این هفته 90 اثر راهی بازار کردند تا با این میزان 17/66 درصد کتاب‌های منتشره هفته را به خود اختصاص داده باشند. مترجمان با 46 اثری که منتشر کردند تنها یک اثر از نصف کتاب‌های مولفان پیش بودند.

6 درصد تا تجدید چاپی‌ها

کتاب‌های چاپ نخست این هفته با 64 اثر 05/47 کتاب‌های هفته را به خود اختصاص می‌دادند. این هفته کتاب‌های تجدید چاپی‌ها با 72 اثری که منتشر کردند، سهم 95/52 درصدی در بازار کتاب کودک و نوجوان داشتند.

سو سوی چراغ نشر کودک و نوجوان در شهرهای غیر پایتخت

این هفته ناشران شهرهای غیر پایتخت تلاش زیادی کردند و با انتشار 55 اثر سهم 44/40 درصدی از بازار را از آن خود کردند. با وجود این تلاش‌ها و انتشار این 55 عنوان اثر، باز هم فشار نشر کودک و نوجوان بر دوش ناشران تهرانی بود و این ناشران 81 عنوان اثر از 136 منتشر هفته را به خود اختصاص دادند. در یک ساله اخیر ناشران پایتخت همواره از ناشران شهرهای دیگر، بیشتر کتاب وارد بازار کرده‌اند.

متوسط‌ شمارگان به سه هزار و 545 اثر رسید

متوسط شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته 545 اثر از میانگین خود بیشتر بود. متوسط شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان در اغلب موارد میان  پنج تا پنج هزار و 500 اثر در نوسان است.

متوسط صفحات کتاب‌های کودک و نوجوان نیز این هفته با 47 صفحه، افزایش  هفت صفحه‌ای را نسبت به هفته مشابه پیشین تجربه کرد.

ترین‌های هفته!

«خاله سوسک نازنازی رخت و لباس پوست پیازی» نوشته اغوان اشترانی این هفته با 400 تومان ارزان‌ترین کتاب هفته بود. در مقابل این اثر کتاب «101 قصه از دنیای حیوانات» از نشر قدیانی با بهای 16 هزار تومان گران‌بهاترین کتاب هفته لقب گرفت.

کتاب «My first handwritng book» این هفته برای سی‌امین بار منتشر شد تا در میان کتاب‌های هفته بیشترین تعداد چاپ را به خود اختصاص داده باشد.

«قصه‌های امیر علی» از امیر علی نبویان با 20 هزار نسخه، کتاب پرشماره هفته بود. در مقابل این اثر «آفتابی‌ترین خورشید» ناهید رضا علی با 500 نسخه کم‌ترین شمارگان را در میان کتاب‌های هفته به خود اختصاص داد.

کتاب «مخفیگاه دزدها» از نشر قدیانی این هفته با 440 صفحه بیشترین تعداد صفحات را در میان کتاب‌های هفته به خود اختصاص داد. در مقابل کتاب «پیشیه ما نازنازیه دنبال یه همبازیه» با  هشت صفحه کتاب کم صفحه هفته بود.

بیش‌فعالان هفته

علیرضا حضرتی این هفته با پنج اثری که از او منتشر شد، فعال‌ترین مولف هفته بود. در کنار او زینب کریم‌زاده با هفت اثری که ترجمه کرد، همتای مترجم حضرتی بود.

انتشارات آریانوین این هفته با هفت اثر چاپ نخست، نام خود را در میان بیش‌فعالان هفته ثبت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط