دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در راستای عمل به سیاستهای آموزشی خود یکصدو دوازدهمین شماره فصلنامه«رشد آموزش ریاضی» را منتشر کرد.-
مهساخدایاری، در نگارش این مقاله بعد از ارایه تعریفی از مساله آورده است: «شونفیلد در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که برای توصیف عملکرد مسالهحلکن، باید به چهار مقوله دانش توجه نمود که عبارتند از: منابع، رهیافتها، کنترل و نظام باورها.»
خدایاری، در توضیح بخش کنترل آورده است: «شونفیلد، کنترل در فرایند حل مساله را با عبارت «تصمیمات عمومی، راجع به گزینش و بهکارگیری منابع و رهیافتها» تعریف میکند و معتقد است کنترل، شامل تحلیل، طراحی (طرح نقشه)، اجرا و بازنگری و ارزیابی راهحل است که همگی با هم در تعامل هستند و از آنها بهعنوان الگوی کلی استراتژی حل مساله نام میبرد.»
مولف این مقاله معتقد است از بین موارد مطرح شده، طراحی اصل و اساس کنترل است و آن را قلب استراتژی میداند زیرا با کنترل کلی بر روند حل مساله، مسالهحلکن را مطمئن میسازد که بهترین راه را در پیش گرفته است و گام اکتشاف در حل مساله نیز در این مرحله اتفاق میافتد و بخش عمده آن متوجه فراشناخت است که مبتنی و متکی بر شناخت است.
یکصدو دوازدهمین شماره فصلنامه «رشد آموزش ریاضی» از سوی انتشارات و دفتر تکنولوژی آموزشی منتشر شده است.
خبرنگار: مریم مرادخانی
نظر شما