پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۹
بشر امروز نیازمند گفتمان توحیدی و ناب قرآنی است

آیت‌الله اعرافی، رییس جامعه المصطفی(ص) العالمیه، با اشاره به وجود پارادوکس‌های اعتقادی در میان جوامع، گفت: بشر امروز نیازمند گفتمان توحیدی و ناب قرآنی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همایش حاکمیت معرفتی قرآن در هویت‌سازی تمدنی، پنجشنبه، 10 مردادماه، با حضور سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله اعرافی، رییس جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مهندس مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، لاله افتخاری، رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی ، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، رییس بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

 در این همایش، آیت‌الله علیرضا اعرافی، رییس جامعه المصطفی(ص) العالیمه طی سخنانی با بیان این‌که در متن قرآن و تعالیم دین اسلام ویژگی‌هایی وجود دارد که آن را به گفتمانی تمدنی تبدیل کرده است، اظهار کرد: مبنای اسلام بر پیام ملکوتی قرآن بنا شده است که به تبیین تمدن‌سازی اسلامی و قرآنی می‌پردازد و مبانی آن را در صحنه عمل به نمایش می‌گذارد.

وی با بیان این‌که اسلام از گفتمانی جامع و تمدنی برخودار است که پایه آن در قرآن و در وهله بعد در متون و احادیث عنوان شده است، اظهار کرد: تعالیم اسلام برای دستیابی به گفتمان تمدنی راهکارهای جامع و گسترده ای را نشان می‌دهد. بنابراین، پایه‌ریزی مبنای تمدن‌سازی قرآنی نه تنها در قرآن کریم، بلکه در سیره عملی ائمه معصومین(ص) نیز متجلی است.

آیت‌الله اعرافی با بیان این‌که منظومه گفتمان تمدنی قرآن در روزگار ما نیز امکان اجرایی شدن را داراست، گفت: کنار هم قرار گرفتن این قوانین مشمول رعایت احکام قرآن مشتمل بر ساحت‌های اخلاقی و معنوی و سیاسی است. ضمن آن‌که نخستین رکن گفتمان تمدن‌ساز قرآن مشتمل بر اندیشه قرآنی است که با ویژگی فراساحتی در تمامی پیام‌های قرآنی مشخص می‌شود.

رییس جامعه المصطفی (ص) العالمیه افزود: برنامه تمدن‌ساز قرآن شامل اندیشه نظام‌واره با رویکرد توحیدی و قدسی در سراسر آیات است که در همه لایه‌های اجتماعی زندگی بشر رسوخ دارد. بنابراین، این برنامه هماهنگ با فطرت انسانی و کشش‌های درونی آدمی است.

وی با بیان این‌که انعطاف و آسمانی بودن پیام، از دیگر ویژگی‌های برنامه‌ساز تمدن اسلامی در آیات قرآن کریم محسوب می‌شود، گفت: آیات قرآن انسان را به جهاد فعال و پویایی تشویق می‌کند که در  آن ویژگی‌های فرازمانی، فرامکانی، فرانژادی و فرازبانی و فرافرهنگی وجود دارد. بنابراین، متن گفتمان قرآن برای حرکت به سوی تمدن‌سازی اسلامی است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به این‌که انسان موجودی است که تربیت اساس وجودش را شکل می‌دهد، گفت: در جهان امروز تعارض‌ها و پارادوکس‌های مختلفی وجود دارد که گفتمان دینی و تمدن‌ساز قرآن آن را حل می‌کند. ضمن آن‌که در اندیشه قرآن عبادت به معنای عام وجود دارد که همه فعالیت‌های خوب را در راستای قصد قربت الهی مبدل به عبادت می‌کند.

وی با اشاره به دنیا و آخریت در مفهوم آیات الهی افزود: از پارادوکس‌‌های موجود،چگونگی ارتباط دنیا با آخرت است که بشر با آن دست و پنجه نرم می‌کند. همچنین نگاه یکنواخت و اجتماعی به جامعه بشری زمینه را برای گفتمان تمدنی قرآنی فراهم می‌کند. بنابراین پیوند حق خدا و حق‌الناس مشمول نظامات حقوقی و اخلاقی اسلام دیگر زمینه‌های گفتمان قرآن پیرامون تمدن‌سازی اسلامی است که علاوه بر این، ظرفیت غنی نظامات حقوقی که در فقه بستر را فراهم می‌کند، از دیگر برنامه‌های گفتمان قرآنی است.

رییس جامعه المصطفی(ص) العاملیه در پایان گفت: امروز بشر نیازمند گفتمان توحیدی ناب قرآنی است که در پیام روز قدس و نمایشگاه بین‌المللی قرآن مصداق دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط