وزیر ارشاد در همایش بینالمللی «حاکمیت معرفتی قرآن در هویتسازی تمدنی»:
مهمترین بعد معجزه نبوی، تحول در جامعه انسانی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش قرآن در ایجاد تحول در جامعه جاهلی اعراب، مهمترین بعد معجزه نبوی را تحول در جامعه انسانی عنوان کرد.-
وی با بیان اینکه تحقق تمدنسازی براساس قرآن، اساسا نیاز به ملزوماتی دارد، افزود: بعد از رسالت پیامبر(ص) نیز شاهد بودیم که چگونه جامعه جاهلی آن زمان به رشد و بالندگی رسید بنابراین باید از آن تجربه یاد کنیم و به نقش قرآن در تحولی که در جامعه آن زمان ایجاد کرد، توجه کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اعجاز قرآن صرفا در مقام لفظی، لغوی، معنوی یا اخبار غیبی نیست، بلکه مهمترین بعد معجزه نبوی، تحول در جامعه انسانهاست، چنانچه شاهد بودیم انسانهایی که در عصر جاهلیت زندگی میکردند و متحول شدند.
وی با اشاره به وضعیت زمان جاهلیت چون زنده به گور کردن دختران، بیسوادی و فقر گفت: بعد از بعثت پیامبر(ص) آموزههای قرآنی سبب ایجاد تحول در جامعه شد. ضمن آنکه پیامبر اسلام(ص) پیامبری است که رحمت، صدق، پاکی و دوستی را جایگزین خشونت ها کرد و به همین علت بسیاری از مردم از اقصی نقاط جهان گرد وجود پیامبر(ص) جمع شدند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این منش پیامبر(ص) و حرکت او در مدینه استقرار یافت و رسول خدا(ص) آداب اسلامی را میان مردم آموزش داد، لذا اسلام رو به روز گسترش یافت و رشد علمی و اقتصادی در آن زمان شکل گرفت.
وی گفت: اساسا اسلام بر پایه علم و دانش است و مسلمین علوم را از همه جا گرفتند و به تعبیر جورجی زیدان، اعراب مطالب را طوری در طول یک قرن ترجمه کردند که رومیان درطول چندین قرن نتوانستند.
حسینی همچنین با اشاره به تاکید دین اسلام بر فراگیری دانش و دوری از تحجر گفت: اسلام انحطاط، جمود فکری و تعصبات را کنار زد، چرا که این عوامل رشد و پویایی را در جامعه از میان میبرند. این ویژگیها در دوره جاهلیت به زعم پیشینیان مقدس بود اما با ورود اسلام به جامعه جاهلی، عقل و استدلال جایگزین شد و تحولی اساسی و تمدنی جدید شکل گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز نیز باید برای حرکت به سوی تمدن موانع و آسیبها را بررسی کنیم، اظهار کرد: باید علت ضعف مسلمانان را واکاوی کنیم و ببینیم که چه شد مسلمانان که در اوج رشد بودند، به ضعف رسیدند.
وی ادامه داد: شاید یکی از ضعفها مربوط به حاکمانی بود که از حداقل عدالت در برابر جامعهشان برخوردار نبودند. طبیعی است که در چنین شرایطی تمدنی شکل نمیگیرد و ظلم و بیعدالتی ایجاد میشود.
حسینی با اشاره به نگرانی کشورهای غربی از گسترش پیام انقلاب اسلامی گفت: امام راحل به دنبال آن بود که تفکر انقلاب در کل جهان اسلام پخش شود و دقیقا همین امر باعث نگرانی کشورهای غربی شد و امروز نیز حرکات آنان در راستای اسلام هراسی به این علت است که از صدور پیام انقلاب جلوگیری کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: غرب نگران رشد اسلام ناب است، وگرنه اسلامی که برخی سلاطین در منطقه دارند یا اسلام طالبان هرگز غرب را ناراحت نمیکند، چرا که اسلامهراسی را ترویج میکند.
حسینی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم به سمت تمدنسازی اسلامی مبتنی بر آموزههای قرآن برویم، باید زمینههای آن را فراهم کنیم، گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران تلاش میکنیم الگویی موفق را در این باره ارایه کنیم اما بسیاری میخواهند این الگوها شکل نگیرند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمدن غرب بر پایه اومانیسم است و اگر در این تمدن از عقل سخن گفته میشود، مقصود عقل ابزاری است اما در تمدن اسلامی، اساس در خدامحوری است.
وی در پایان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره موضوع تمدن اسلامی و تاکید ایشان بر اینکه ایجاد این مولفه از طریق حرکتی تدریجی ممکن میشود، افزود: باید برای ایجاد تمدن اسلامی همانطور که رهبری تاکید داشتند، به تدریج پیش رویم.
همایش بینالمللی «حاکمیت معرفتی قرآن در هویتسازی تمدنی» عصر پنجشنبه، 10 مردادماه، با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیتالله علیرضا اعرافی، رییس جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مهندس مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، لاله افتخاری، رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و جمعی از استادان و مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد.
در ادامه این همایش همچنین 30 عنوان کتاب با موضوعات قرآنی، حدیثی و تمدنسازی حاصل تدوین یا ترجمه استادان، طلاب و نمایندگی های جامعه المصطفی(ص) العالمیه در کشورهای مختلف، در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم رونمایی شدند.
این کتابها به زبانهای مالایو، فارسی، عربی، سواحیلی، آلبانیایی، ترجمه شدهاند و موضوعات آنها در حوزه هایی نظیر مباحث قرآنی، حدیثی و تمدنی است.
گزارش تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.
نظر شما