یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۸
خالق اوديسه فضايي درگذشت

"آرتور سي. كلارك" نويسنده‌ي سرشناس انگليسي و خالق ده‌ها اثر علمي - تخيلي در سن 90سالگي درگذشت.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) آرتور سي. كلارك كه از دهه‌ي 60 از علايم ناتوان‌كننده‌ي فلج رنج مي‌برد و مدتي نيز روي ويلچر مي‌نشست، در ساعات پاياني سال گذشته بر اثر مشكلات تنفسي در خانه‌اش در سريلانكا درگذشت. 

رمان علمی-تخیلی بسیار معروف ۲۰۰۱: اودیسه فضایی اثر اوست. فیلمی با همین نام بر مبنای این کتاب توسط استنلی کوبریک ساخته شد و جایزه اسکار را برای او و آرتور سی کلارک به ارمغان آورد. او همچنین آخرین عضو بازمانده از گروهی بود که «بزرگان سه گانه علمی-تخیلی» نامیده می‌شد. دو عضو دیگر این مجموعه «رابرت هاینلین» و «آیزاک آسیموف» بودند.

او صاحب ۷ مدرک دکترای افتخاری در رشته‌های مختلف تجربی است.

او به خاطر كتاب "میعاد با راما" سه جایزه "هوگو"، "نبولا" و "جان کمپبل" را دریافت کرد. کلارک هفتمین نفری بود که جایزه "استاد بزرگ" را که انجمن نویسندگان علمی‌ـ‌تخیلی آمریکا به پاس یک عمر فعالیت موفقیت‌آمیز در زمینه داستان نویسی علمی-تخیلی اعطا می‌کرد، در سال ۱۹۸۶ به دست آورد. 

در دهه‌ي ‌40 ميلادي، اين نويسنده‌ي سرشناس پيش‌بيني كرده بود، بشر تا سال 2000 به فضا خواهد رفت، كه البته در آن زمان به آن توجهي نشد.

"كلارك" عضو هيأت امناي انجمن ملي هوافضاي انگلستان بود كه "جورج وايت سايدز" - مدير اجرايي آن - امروز در پيامي به مقام او اداي احترام كرد. "كلارك" در سال 1976 به عضويت افتخاري سازمان هوافضاي آمريكا نيز درآمد.

او يكي از نويسندگاني است كه درحوزه ادبيات علمي قلم زده است. از ديگر فيلم‌هايي كه از روي آثار اين نويسنده اقتباس شده است مي‌توان به فيلمي چون: "2010" اثر "پيتر هايماس" اشاره كرد. در اين فيلم خود "كلارك" نيز به عنوان بازيگر حضور داشته است.

ديويد فينچر قصد داشت تا با حضور "مورگان فريمن" فيلمي تازه با اقتباس از آثار "كلارك" بسازد كه خود كلارك موفق به ديدن آن نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط