دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
پژوهش نخستین‌گام در نمایشنامه‌نویسی حوزه مقاومت است

امیر دژاکام از کارگردانان تئاتر حوزه مقاومت، نخستین‌گام در نمایشنامه‌نویسی را دریافت اطلاعات و تحقیق دانست و گفت: همچنین هنرمندان می‌توانند از مطالب به چاپ رسیده و اشخاصی که زنده هستند برای تولید آثاری حقیقی بهره بگیرند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امیر دژاکام در گفت‌وگو با ستاد خبری چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: جشنواره به شرطی که تکرار مباحث مطرح شده نباشد و میزان بودجه آن با اجرای عمومی آثار یکسان باشد ، بسیار خوب و تاثیرگذار خواهد بود.

این کارگردان پیشکسوت و با تجربه درباره گرایش‌نداشتن هنرمندان برای تولید آثار با مضمون دفاع مقدس و مقاومت بیان کرد: جنگ لایه‌های، بسیار گوناگون و پیچیده مملو از روابط، عواطف، شجاعت، فجایع و از خود گذشتگی‌ها را دارد که باید در قالب هنر نمایش عرضه شود.

وی تصریح کرد : متاسفانه نگاه جهت‌دار برخی از مسوولان باعث شده که به هشت سال جنگ تنها از یک سطح پرداخته شود. مقاومت و جنگ لایه‌های دیگری چون عشق، دوست‌داشتن، ترس، دلهره، روابط خانوادگی و حتی دزدی، خودخواهی و فرصت‌طلبی را نیز دارد. بنابراین، وقتی زاویه دید تنها به بخشی از این دوره معطوف می‌شود طبیعی است که فعالیت در حوزه نمایش تنها به گروهی که فقط به بخشی از حقیقت جنگ توجه دارند خلاصه می‌شود.

دژاکام درباره چارچوب‌های موجود و حساسیت‌هایی که در اجرای آثار با موضوع دفاع مقدس و مقاومت در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: در عرضه فرهنگ در سطح جهانی و ملی، مسوولان و هنرمندان راه دیگری جز اعتماد به یکدیگر ندارند و این پیروزی جز با مشارکت هنرمند و مدیر انجام نمی‌شود.

کارگردان نمایش«پسر کارون»، با بیان اینکه هرچیزی بهایی دارد و بهای موفقیت در جنگ فرهنگی «اعتماد» است، تاکید کرد: مردم لایه‌های مختلف جنگ را می‌شناسند. بنابراین، وقتی الگوهای اجرایی و محتوایی اثر با جهان بیرونی و تخیل مخاطب مطابقت داشته باشد، تماشاگر با نمایش ارتباط خوبی برقرار می‌کند اما اگر این همخوانی وجود نداشته باشد، آن اثر را نخواهند پذیرفت و به تماشای آن نیز نمی‌نشینند.

این کارگردان تئاتر در راستای تولید آثار متنوع‌تر پیشنهاد داد: در تولید و اجرای آثار نمایشی با موضع دفاع مقدس و مقاومت، آستانه تحمل هنرمند و مسوول باید افزایش پیدا کند چراکه ممکن است کسی از جنگ تجربه‌ای داشته باشد که ما از آن آگاه نباشیم.

دژاکام درباره سفارش‌دادن آثار، براساس اطلاعات موجود، با خواندن دو قطعه شعر «آن یکی شیر است اندر بادیه/ وان‌دگر شیر است اندر وادیه/ آن یکی شیر است که آدم می‌درد/ وان دگر شیر است که آدم می‌خورد. پیش او مدح است و در پیش تو ذم/ پیش او شهد است و در پیش تو سم» تصریح کرد: سفارش‌دادن در زمان‌هایی سمّ و در مواقعی شهد است. وقتی کسی تخصصی ندارد و برای پرکردن گزارش اثری تولید می‌کند، سمّ است و در زمانی که کسی بر اساس عشق و دغدغه‌اش کاری خلق می‌کند شهد است.

وی نخستین‌گام در نمایشنامه‌نویسی را دریافت اطلاعات و تحقیق دانست و ادامه داد: این پژوهش‌ها باید درباره افراد، موقعیت‌های مکانی محل مورد نظر، غذاهای معروف آن منطقه، قهرمانان، وقایع تاریخی به وقوع پیوسته و افرادی که در آن خطه در رأس مسند قرار دارند انجام شود. همچنین هنرمندان می‌توانند از مطالب به چاپ رسیده و اشخاصی که زنده هستند برای تولید آثاری حقیقی بهره بگیرند.

امیر دژاکام تاکنون آثاری زیادی چون «غزل در حریر»، «پسر کارون»، «اعجاز عشق»، «پرده‌های نیلگون»، «آسمان و زمین» و «کشت دین» را با موضوع مقاومت و دفاع مقدس روی صحنه برده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها