چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۸
پاياني براي بيمار انگليسي

"آنتوني مينگلا " نويسنده و كارگردان انگليسي در روز 18 مارچ 2008 بر اثر خونريزي شديد ناشي از سرطان لوزه در گذشت.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اين هنرمند 54 ساله بريتانيايي كه در سال 1996 توانست براي فيلم بيمار انگليسي نه جايزه اسكار را دريافت كند، در سال 1954 در انگلستان و در خانواده اي متمول متولد شد. 

او از سال 1975 با كارگرداني چند اثر تئاتر مدرن از جمله دو كار صحنه اي با اقتباس از آثار "ساموئل بكت" فعاليت هنري خود را آغاز كرد.

در دهه 80 او با چند تجربه بازي درتلويزيون و نويسندگي فيلمنامه مجموعه هاي تلويزيوني كودكان از جمله " گرينج هيل" در شبكه بي بي سي توانايي خود را در زمينه كارهاي تصويري نيز نشان داد.

با شروع دهه 90 مينگلا ساخت فيلم هاي بلند سينمايي را آغاز كرد. وي در سال 1990 با كارگرداني و نگارش سريال شاعرانه "واقعي، ديوانه وار، عميق" خود را براي ورود به عرصه سينما آماده كرد و در سال 1993 اولين فيلم بلند سينمايي خود را با عنوان "آقاي شگفت انگيز " ساخت.

اما فيلمي كه موجب شد تا مينگلا در سينماي جهان به موفقيت برسد فيلم " بيمار انگليسي " بود كه با درخشش در مراسم اسكار توانست نه جايزه اين آكادمي را به دست آورد. اين فيلم كه بر اساس رمان " مايكل اونداتجه" ساخته شد داستاني سرشار از غافلگيري و هيجان را براي مخاطب خود روايت مي كرد. در اين عاشقانه موفق بازيگراني چون " ژوليت بينوش" ،" رالف فاينس"، " ويليام دافو" و "‌ كالين فرث" بازي كردند.

"مينگلا" بعد از اين، فيلم هاي ديگري را نيز كارگرداني و تهيه كرد كه از ميان آنها مي توان به آثاري چون " كوهستان سرد"،" آقاي ريپلي با استعداد" و " بازي " اشاره كرد.

وي به هنگام مرگ در حال ساخت پروژه بزرگ "نيويورك دوستت دارم " به عنوان يكي از كارگردانان اين مجموعه فيلم كوتاه درباره شهر نيويورك بود.

وي همچنين قصد داشت تا ساخت فيلم " زندگي نهم لوييس دراكس " را با اقتباس از كتابي اثر " ليز جنسن" آغاز كند كه مرگ مهلتش نداد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط