دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
بررسی موقعیت گردشگری ایران در «ایران، ساختن یا ساختن»

کتاب «ایران، ساختن یا ساختن» تالیف حسین دهکردی به بررسی موانع فرهنگی رشد و توسعه ایران می‌پردازد و در بخشی از آن موقعیت گردشگری ایران را که یکی از فرصت‌های پیدا و پنهان است، بررسی می‌کند.-

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «ایران، ساختن یا ساختن» به قلم حسین دهکردی شامل پنج عنوان با نام‌های «سخن نخست»، «ثروت‌های پیدا و پنهان»، «کشور توسعه یافته و پیشرفته چه کشوری است؟»، «فرهنگ متعالی» و «مفاهیمی که باید بیش از هر چیز درک نماییم و فراگیریم» است. 

در بخش «سخن نخست» نویسنده ابتدا این سوال را مطرح می‌کند که آیا کشوری پیشرفته هستیم یا کشوری عقب مانده؟ و سپس بعضی از امکانات و فرصت‌های کشور را بیان می‌کند. نویسنده در ادامه بعضی از دلایل عقب‌ ماندگی ایران را نام می‌برد که می‌توان به خلق و خوهای منفی مردم (قانون‌گریزی، دروغ‌گویی و ریاکاری)، سیستم‌های حکومتی استبدادی (نبود حکومت قانون)،‌ حمله بیگانگان و برداشت‌های اشتباه از دین و مذهب (درباره قضا و قدر، شفاعت و انتظار) اشاره کرد. 

«ثروت‌های پیدا و پنهان» بخش بعدی کتاب است که به بررسی فرصت‌های پیدا و پنهان بی‌‌نظیری که در اختیار ایرانیان است، می‌پردازد. موقعیت گردشگری ایران یکی از فرصت‌هایی است که در این بخش از کتاب بررسی می‌شود. از این فرصت‌های کم‌نظیر می‌توان به دارا بودن فرهنگ‌ها و سنت‌های قومی و ملی مختلف همچنین صنایع‌دستی متنوع و خاص، دارا بودن تمدنی کهن، آثار باستانی بسیار زیاد در هر گوشه ایران و دارا بودن میراث فرهنگی و ادبی بسیار غنی چون فردوسی، سعدی و حافظ اشاره کرد.

در بخش بعدی، ویژگی‌های کشورهای توسعه یافته به صورت مختصر بیان می‌شود. در قسمتی از این بخش کتاب آمده است: «کشوری توسعه یافته و پیشرفته، کشوری است که با کشورهای توسعه یافته و نمونه از نظر اخلاق، رفتار و پیشرو در علم، دانش و فناوری ارتباطاتی قوی و همه جانبه داشته باشد، به طوری که امکان تعامل و تجارت و ارتباطات به راحتی و در کوتاه‌‌ترین زمان، برای مردم امکان‌پذیر باشد، همچنین مردم آن کشورها نیز، بتوانند به کشور ما سفر کنند و با فرهنگ و تمدن ما آشنا شوند.»

 بخش بعدی کتاب به یکی از اساسی‌ترین، کلیدی‌ترین و بنیادی‌ترین شروط لازم که مردم یک کشور برای پیشرفت باید دارا باشند می‌پردازد. این شرط «فرهنگ متعالی» است. برای مثال در موضوع توسعه گردشگری در ایران، نویسنده معتقد است: «اگر بخشی از مردم به یک گردشگر خارجی فقط به دیده یک تهدید (به‌عنوان تهاجم فرهنگی) نگاه کند و بخشی دیگر از مردم به گردشگر خارجی فقط به دیده یک فرصت (به‌عنوان کارآفرینی و اشتغال) نگاه کنند، گردشگری در ایران رشد و توسعه نخواهد یافت، حتی اگر بسیار وقت و انرژی صرف شود و یا بودجه کلانی هزینه شود.»

«مفاهیمی که باید بیش از هر چیز درک نماییم و فراگیریم» عنوان آخرین بخش کتاب است که به بررسی نقش هر یک از اعضای جامعه در توسعه و پیشرفت کشور می‌پردازد. «اعتقاد به ثروت نامحدود الهی»، «حس وطن‌دوستی»، «اعتقاد به گوناگونی انسان‌ها»، «به کار گروهی عادت کنیم»، «قانون‌مندی و پرهیز از قانون‌گریزی» و «تربیت فرزندان» از موضوع‌هایی است که در این بخش به آن‌ها پرداخته شده است. 

چاپ نخست کتاب «ایران، ساختن یا ساختن» تالیف حسین دهکردی» در 108 صفحه، با شمارگان سه هزار نسخه و بهای سه هزار تومان از سوی نشر آیین فرزانگی روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها