شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
گلایه نویسنده ازچاپ غیر کارشناسی طرح جلد کتاب‌ها

فرخ‌مهر کیوان، شاعر، مترجم و داستان‌نويس از چاپ طرح جلد نامناسب کتاب‌ها از سوی ناشران گلایه‌مند است و می گوید: متاسفانه ناشران به محتوای چاپ شده در کتاب‌های شعر و داستان توجهی ندارند و اغلب طرح جلد آثار مکتوب، مناسب با موضوع اثر تولید شده نیست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مترو تهران هر روز مسافران زیادی را جا‌به‌جا می کند و در این رهگذر ممکن است چهره های آشنایی از اهالی فرهنگ و هنر از جمله جامعه نویسندگان را در میان آن‌ها ببینیم. فرخ‌مهر کیوان از جمله نویسندگانی است که در هیاهوی مترو با ما وارد گفت‌وگو شد.

کتاب « بازی آدم بزرگ ها» اثری 200 صفحه‌ای که اکنون در مرحله آماده سازی و نگارش است. این کتاب شامل مجموع داستان های کوتاه فرخ‌مهر کیوان است که شامل اخراج، کمد، پیرمرد، پسر همسایه، مار و پاکت می شود که در مجموعه‌ای 200 صفحه‌ای، روایتی اجتماعی از موضوع‌های مبتلا به جامعه را بازگو می کند.

یکی از داستان های این کتاب روایت زنی است که در 9 سالگی به همسری مردی در می‌آید که همسن فرزند اوست. داستانکی دیگر با نام اخراج و کمد، خیانت زنان را مطرح می‌کند؛ مساله ای که بیشتر از سوی مردان در جامعه ایرانی شهرت پیدا کرده است. پیرمرد و پسر همسایه داستانی دیگر از این کتاب است که درباه مستاجران و صاحبخانه‌هایی است که از سوی همدیگر مورد اذیت قرار می گیرند.

وقتی مجموع غزل‌های حسین منزوی با دو چشم خمار چاپ می شود
فرخ‌مهر کیوان، از چاپ طرح جلد نامناسب کتاب‌ها از سوی ناشران گلایه‌مند است و می گوید: متاسفانه ناشران به محتوای چاپ شده در کتاب‌های شعر و یا داستان توجهی ندارند و اغلب طرح جلد آثار مکتوب، مناسب با موضوع اثر تولید شده نیست.

صاحب مجموعه داستان های «بازی آدم بزرگ ها» که قرار است پس از اخذ مجوز وارد بازار نشر شود، معتقد است: برادر من یک نقاش بزرگ است و خودم گرافیک خواندم بنابراین طرح جلد و رنگ مناسب کتاب را انتخاب می کنم.

وی با تاکید بر این ناشران برای چاپ طرح جلد مناسب باید ادبیات بدانند، می گوید: باعث تاسف است که مجموع غزل‌های حسین منزوی را با تصویر یک مرداب و دو چشم خمار منتشر می کنند.

نویسندگان طرح جلد کتاب را انتخاب کنند
کیوان با بیان این که طرح جلد کتاب نخستین دیدار بصری مخاطب با اثر است، می‌افزاید: نویسندگان باید خودشان انتخاب کننده طرح جلد کتاب باشند زیرا 50 درصد جذب مشارکت خواننده نسبت به کتاب، ابتدا از طریق طرح جلد حاصل می شود.

وی با تاکید بر این که طرح جلد اثر باید مفهومی، زیبا و تاثیر گذار باشد، افزود: بازار نشر کتاب، بازار لباس و البسه نیست که رنگ و تنوع لباس مهم باشد و شناخت دقیق طراحی جلد کتاب نیازمند بازنگری کارشناسی است تا آثار مکتوب بتوانند از طریق تصویر و نمای جلد، وارد دنیای مخاطب شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط