یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۴
تعمیق مفهوم مقاومت وظیفه همه دستگاه‌های فرهنگی کشور است

نشست خبری دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) امروز (24 شهریور) برگزار شد. سردار سرتیپ دوم پاسدار بهروز اثباتی، دبیر علمی این جشنواره با بیان این‌که می‌کوشیم در این جشنواره زمینه‌های تعمیق ادبیات مقاومت فراهم شود، گفت: ترویج و تعمیق مفهوم مقاومت در سطح جهان وظیفه همه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی کشور است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) با حضور برخی اصحاب رسانه در بنیاد فرهنگی روایت برگزار شد.

سردار بهروز اثباتی، دبیر علمی این جشنواره اظهار کرد: بنیاد روایت فتح چند سالی است که با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «پرداختن به مقاومت و دفاع مقدس گنج است که باید این گنج را واکاوی کرد» هم از نظر گسترش حوزه‌ها و هم از نظر موضوع‌های بنیادی به ادبیات مقاومت می‌پردازد.

وی با بیان این‌که مسوولیت اجرای دو جشنواره را برعهده دارم، گفت: اجرای کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی یکی از این جشنواره‌ها محسوب می‌شود که تاکنون سه دوره آن برگزار شده است و در حال تدارک دیدن برای برپایی دوره چهارم آن در یازدهم، دوازدهم و سیزدهم آبان ماه سال جاری هستیم. دوم این‌که می‌کوشیم دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) را که حاصل کنگره شعر مقاومت است، برگزار کنیم.

دبیر علمی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) افزود: هدف ما در این جشنواره انعکاس پیروزی انقلاب اسلامی در سطح جهان است؛ چرا که امروزه منطقه ما علاوه بر این‌که از نظر سیاسی و نظامی دچار التهاب است، در حوزه ادبیات نیز شاهد چالش ادبیات مقاومت با ادبیات مهاجم است.

اثباتی عنوان کرد: در این دوره از جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی کتاب‌های فارسی‌زبانی که در سال های 1390 و 1391 منتشر شده بودند، بررسی شدند. این کتاب‌ها اکنون در مرحله پایانی داوری‌ها هستند.

وی با اشاره به ویژگی این دوره از جشنواره گفت: امسال برای نخستین بار کتاب‌هایی به زبان عربی و انگلیسی در حوزه مقاومت جمع‌آوری و داوری شدند.

دبیر علمی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی افزود: در این دوره از جشنواره بیش از آن‌چه که انتظار داشتیم شاهد تحول در محتوای آثار بودیم اما باید به صراحت گفت که هنوز هم در حوزه ادبیات تخصصی دچار عقب‌ماندگی هستیم.

اثباتی از دریافت آثار فاخر پژوهشی در این دوره از جشنواره ابراز خرسندی کرد و افزود: معتقدم پژوهشگران ما با تولید آثار ارزشمند در حوزه پژوهش و مطالعات بنیادین این دوره از جشنواره، یک گفتمان ادبی در سطح جهان بنیان گذاشتند.

وی با بیان این‌که در این دوره از جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی به ادبیات کودک و نوجوان نگاه ویژه‌ای شد، گفت: نوشتن در حوزه ادبیات مقاومت به‌ویژه ادبیات کودک و نوجوان کار بسیار دشواری است بنابراین، ورود به این عرصه ارزشمند است.

دبیر علمی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی بیان کرد: در این دوره از جشنواره، با بیش از سه هزار ناشر ارتباط برقرار کردیم و از آن‌ها برای شرکت در جشنواره دعوت به عمل آوردیم. همچنین گروه‌هایی را با هدف آشنایی مخاطبان با این جشنواره به بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعزام کردیم.

اثباتی اظهار کرد: برای آشنایی با عناوین و تعداد کتاب‌های منتشر شده در حوزه مقاومت، در ارتباط با موسسه خانه کتاب لوح فشرده حاوی فهرست کتاب‌های حوزه مقاومت را دریافت کردیم. از میان این فهرست، در نهایت 358 عنوان کتاب به مرحله داوری‌ها رسیدند. 714 عنوان کتاب نیز به وسیله پُست به دبیرخانه ارسال شد که در جلسه‌ای 230 عنوان آن‌ها حذف و مابقی میان کارگروه‌های مختلف توزیع شد.

وی افزود: در این دوره از جشنواره مذکور، 102 عنوان کتاب در حوزه جنگ نرم، 13 عنوان کتاب در حوزه استراتژیک، 41 عنوان کتاب در حوزه شعر، 98 عنوان کتاب در حوزه فلسطین، لبنان و صهیونیسم‌شناسی، 48 عنوان کتاب در حوزه علمی، 35 عنوان کتاب در حوزه ادبیات داستانی، 47 عنوان کتاب در حوزه ادبیات مستند، 33 عنوان کتاب در حوزه بیداری اسلامی، 10 عنوان کتاب در حوزه هنر و 106 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان به دبیرخانه ارسال شده است.

دبیر علمی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی با بیان این‌که آثار برگزیده در آیین پایانی این جشنواره (سوم آذرماه) در تالار شمس معرفی خواهند شد، گفت: بیست‌وششم شهریور‌ماه آیین افتتاحیه این جشنواره در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار خواهد شد. در راستای این مراسم، ساعت 16 نشست گروه‌هاي جنگ نرم، نقد و پژوهش، ادبيات داستاني، ادبيات مستند، شعر و هنر با هدف تجزیه و تحلیل دستاوردهای ادبیات مقاومت جمهوری اسلامی ایران (کتاب‌های فارسی‌زبان و ویژه بزرگسالان) برپا می‌شوند.

اثباتی عنوان کرد: نشست تخصصی بخش کودک و نوجوان، نهم مهرماه ساعت 15 در سرای اهل قلم برگزار خواهد شد. همچنین نشست تخصصی بخش بین‌الملل، بیست‌وششم آبان‌ماه ساعت 14 در دانشکده مطالعات جهان برپا می‌شود.

وی درباره کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی گفت: این کنگره در سال جاری با پیشرفت قابل توجهی مواجه شد؛ به این معنا که امسال برای نخستین بار گروه داوری بین‌الملل در حوزه زبان عرب تشکیل شد و استادانی از کشورهای مصر، یمن، لبنان و ... در آن حضور داشتند.

اثباتی بیان کرد: امسال در کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی شاهد حضور 20 شاعر، محقق و نویسنده ایرانی و 20 شاعر و نویسنده از سایر کشورها خواهیم بود. جالب توجه این‌که از کشورهایی مانند هند، مالزی، ترکیه و تاجیکستان درخواست حضور در این کنگره را داشتیم که متاسفانه به دلیل کمبود بودجه قادر به تحقق این امر نیستیم.

وی توضیح داد: در این کنگره علاوه بر برگزاری آیین شعرخوانی، سه نشست تخصصی با حضور استادان دانشگاه، شاعران برجسته و کارشناسان برپا خواهیم کرد تا به بحث و بررسی آثار بپردازند.

اثباتی در پایان، از چاپ و رونمایی چند عنوان کتاب با موضوع مقاومت در آیین اختتامیه دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط