چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۲
سلطانعلی:  آموزش گرافیک در دانشگاه باید با نیازهای روز هماهنگ شوند

آرش سلطانعلی، مدرس و محقق حوزه گرافیک اعتقاد دارد که برنامه‌ریزی‌های نظام آموزش دانشگاهی گرافیک در ایران بسیار قدیمی است و برای بهتر شدن کیفیت آموزش باید این برنامه و شرح دروس آن روزآمد شود. به باور سلطانعلی، روزآمد شدن این سرفصل‌ها خود به خود به تولید کتاب‌های آموزشی جدید می‌انجامد./

سلطانعلی، محقق و مدرس حوزه گرافیک و مدیر مدرسه آموزش گرافیک «ایده» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، توضیح داد: امروزه همه کسانی که به عنوان مدرس، محقق و پژوهشگر در حوزه گرافیک فعالیت دارند، به این نکته واقف‌اند که در نظام آموزش آکادمیک کشور  خلا نبود آموزش صحیح و کاربردی حس می‌شود. 

وی افزود: صِرف آموزش مباحث تئوریک چیزی به دانشجویان اضافه نمی‌کند، بلکه باید کاربردهای عملی این تئوری‌ها و بیان نکات و تکنیک‌های ریز و به اصطلاح «فوت و فن کوزه‌گری» را به هنرجویان آموزش داد، اما متاسفانه محتوای آموزشی دانشگاه‌ها چارچوبی کاملاً‌ تئوریک دارد. 

سلطانعلی همچنین در پاسخ به این سوال که «دلیل ناکارآمد بودن نظام آموزش آکادمیک در حوزه گرافیک چیست؟» گفت:  تغییر نکردن و استفاده از یک سیستم آموزشی از 50 سال پیش تاکنون مهم‌ترین آفت نظام آموزش آکادمیک در رشته گرافیک است. باید برنامه‌ها و سیستم‌های آموزشی و حتی شرح دروس آموزشی را نیز سال به سال تغییر داد و  در عرض تحولات جهانی در این حوزه پیش رفت. پیشرفته و روزآمد شدن این نظام خود به خود به تولید کتاب‌های آموزشی مناسب خواهد انجامید. 

این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان این نکته که با توجه به فضای امروز جامعه، هدف اصلی دانشجویان صرفا دریافت مدارک کارشناسی و یا کارشناسی‌ارشد است، گفت: سرفصل‌های کهنه و قدیمی در دانشگاه‌ها یک معضل اساسی دیگر است. در دنیای هنر، مدام نظریه‌های جدید مطرح می‌شود که حتی برخی از این نظریه‌ها باعث ناکارآمدی نظریه‌های رایج در دانشگاه‌های ایران نیز شده است. این مساله را به عیان می‌توان در برخی کتاب‌های روز که ترجمه شده‌اند، مشاهده کرد. 

سلطانعلی همچنین اظهار کرد: دروسی را که اکنون در مدت چهار سال در دوره کارشناسی تدریس می‌شود، می‌توان در عرض یکسال آموزش داد. بر این اساس، سه سال از زندگی دانشجویان در دانشگاه‌ها به بطالت می‌گذرد. مشکل دیگر در تعداد بالای دانشجویان در یک کلاس است. براساس قوانین دانشگاه‌ها، باید دست‌کم 10 تا 12 دانشجو یک درس را انتخاب کنند تا برای آن کلاس تشکیل شود و این مساله، باعث می‌شود مدرس نتواند برای همه این دانشجویان زمان بگذارد، بنابراین کیفیت آموزش پایین خواهد آمد. 

این مدرس گرافیک در ادامه در پاسخ به این سوال که «چه پیشنهادی برای حل مشکلات آموزشی گرافیک در دانشگاه‌ها دارد؟» گفت:  ما برای تدوین سرفصل‌های آموزشی در مدرسه ایده، شورایی از مدرسان خبره و پیشکسوت را تشکیل داده و بر اساس معیار  تکراری نبودن و همچنین  کلیشه‌ای نبودن دروس، برنامه‌ریزی آموزشی را انجام داده‌ایم. برنامه‌های شورا موثر بود و بسیاری از فارغ‌التحصیلان مدرسه ایده توانستند وارد بازار کار حرفه‌ای شوند. این کار که امتحان خود را به خوبی پس داده می‌تواند برای تحول در نظام آموزشی دانشگاه‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. 

سلطانعلی گفت: برای تدوین نظام‌نامه آموزشی گرافیک باید به تحقیق و پژوهش دامنه‌داری اقدام کرد. در این پژوهش باید نظام آموزشی همه هنرستان‌ها و دانشکده‌های ایرانی و حتی مدارس و آموزشگاه‌های خصوصی بررسی شده و در ادامه با مدرسه‌های هنری مطرح در کشورهای اروپایی برای آگاهی از نظام آموزشی‌شان و شرح دروس، ارتباط برقرار شود. در برخی کشورهای اروپایی، کتاب‌هایی درباره شیوه‌ها و سبک‌های آموزش در مدارس هنری منتشرمی‌شوند و  همه ساله روزآمد می‌شوند. بر این اساس می‌توان با ترجمه این منابع و تحقیق روی آن‌ها به بومی‌سازی این نظام‌های آموزشی نیز کمک کرد. 

سلطانعلی در ادامه در پاسخ به این سوال که «کیفیت کتاب‌های تخصصی آموزش گرافیک در ایران چگونه است؟ و آیا برای معرفی منابع به دانشجویان خود به انتشار کتاب اقدام می‌کند یا خیر؟» گفت: به نظر من در این دهه کتاب‌های آموزشی استانداردی در حوزه گرافیک منتشر شده‌است و البته نمی‌توان منکر بسیاری از کتاب‌های بی‌کیفیت در بازار هم شد. همچنین برای معرفی منابع درسی به دانشجویان و هنرجویان دقت بسیاری به خرج داده می‌شود، اما اگر در مبحثی کتاب مناسب نبود، خود ما به تدوین و انتشار آن اقدام می‌کنیم. به عنوان مثال به دلیل نبود کتاب‌های تخصصی در حوزه آموزش برندسازی و سرفصل‌های دیگر، نشر ایده تاکنون 10 کتاب منتشر‌کرده و در اختیار دانشجویان قرار داده است. 

اکبر سلطانعلی فارغ‌التحصيل رشته گرافیک از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و دارای مدرک کارشناسی ارشد (MBA) از دانشگاه عالی مدیریت ایرانیان است. او از سال 1387 مدرسه هنرهای تجسمی ایده و انتشارات ایده خلاقیت را بنیان‌گذاشته‌است. 

در پیشینه حرفه‌ای سلطانعلی، مواردی نظیر طراح گرافیک و مدیر هنری سلسله انتشارات بزرگداشت سرداران شهید، طراح گرافیک و مدیر هنری کارخانه پارس الکتریک، مدیر هنری طراحی محیطی بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی تهران و مدیر دپارتمان طراحی محیطی سازمان تبلیغات شهر دیده می‌شود. 

انتشار بیش از 10 عنوان کتاب در حوزه برند و تبلیغات از دیگر فعالیت‌های حرفه‌ای سلطانعلی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط