دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
شریف‌زاده: تالیف کتاب‌های آموزش گرافیک با سرفصل‌های جدید ضروری است

محمدرضا شریف‌زاده، هنرمند طراح و گرافیست و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی درباره کیفیت آموزش گرافیک در ایران گفت که سرفصل‌ها و دروس رشته گرافیک قدیمی است و شرط لازم انتشار کتاب‌های جدید و مناسب در این رشته، طراحی سرفصل‌های نو و جدید در نظام آموزش آکادمیک، رشته گرافیک است.-

شریف‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در پاسخ به این سوال که «کیفیت آموزش گرافیک در هنرستان‌ها  یا دانشکده‌های هنری در ایران را چگونه ارزیابی می‌کند؟» گفت: به نظر من که هم تجربه دوران تحصیل در مقاطع دانش آموزی و دانشجویی در این رشته و هم تجربه تدریس این رشته در دانشگاه را دارم، آموزش گرافیک در هنرستان‌ها و مقطع کارشناسی بسیار مفید و در عین حال در مقطع کارشناسی ارشد، بسیار مضر است. 

وی افزود: در دوره‌های کارشناسی ارشد مدرسی که بتواند چیزی اضافه‌تر از مقاطع هنرستان و کارشناسی به دانشجویان آموزش بدهد، به هیچ عنوان وجود خارجی ندارد. در عین حال دانشجویان نیز در این مقطع تمایلی برای یاد گرفتن دانشی جدید از خود نشان نمی‌دهند. در نظام آکادمیک ایران امکانات و وسایل آموزشی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، با هم هیچ تفاوتی ندارند و در اصل دانشکده‌ها هیچ امکانات اضافه‌تری برای دوره کارشناسی ارشد ندارند. 

این مدرس دانشگاه در ادامه با اشاره به این نکته که در مقطع کارشناسی ارشد همان سرفصل‌های آموزشی دوران کارشناسی تکرار می‌شود، گفت: تمام دروس دوره کارشناسی، مانند تایپوگرافی، طراحی پوستر و... در مقطع ارشد تنها یک عنوان و پسوند، پیشرفته به خود می‌گیرد و بدون تغییر محتوا دوباره به دانشجویان تدریس می‌شود. 

شریف‌زاده گفت: در مقطع کارشناسی ارشد نظام آموزشی ما مدت‌هاست که درس جدیدی تعریف نشده است. بنابراین به هیچ عنوان انواع هنرها و شاخه‌های جدید چون «مولتی مدیا» و «طراحی تیزر» در سرفصل‌های دانشگاهی جایی ندارند. البته این دروس جدید نیازمند کتاب‌های آموزشی منطبق با فرهنگ ماست. 

شریف‌زاده همچنین درباره کتاب‌های آموزشی این رشته گفت: بسیاری از هنرمندان و استادان این رشته مدام  به لزوم انتشار کتاب‌های درسی و تخصصی جدید که مطابق با تحولات و پیشرفت‌های جهانی باشد، تاکید کرده‌اند. به طبع تا زمانی‌که دروس و سرفصل‌های جدید تعریف نشود، منابع و کتاب‌های آموزشی جدید نیز منتشر نخواهد شد. 

این مترجم و محقق در ادامه در پاسخ به این سوال که «با وجود بی‌فایده بودن ادامه تحصیل دانشجویان گرافیک در مقطع کارشناسی ارشد، درباره ادامه تحصیل این دانشجویان در رشته‌هایی چون فلسفه هنر  یا پژوهش هنر چیست؟» گفت: به این ادامه تحصیل نیز چندان خوشبین نیستم. با شروع هر سال تحصیلی، ما در گروه پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد، معمولا بین 8 تا 10 دانشجوی جدید داریم که از رشته‌های گرافیک، نقاشی یا عکاسی می‌آیند و چندان فعال نیستند. 

وی افزود: در مجموع دانشجویانی که از رشته‌های کاملا عملی مانند گرافیک به رشته‌هایی چون پژوهش هنر و فلسفه هنر در مقطع بالاتر می‌روند، دو ترم طول می‌کشد تا خود را به رشته جدید عادت دهند؛ چرا که در این دو رشته باید بسیار مطالعه و پژوهش کرد و همچنین مقاله نوشت و این مساله با عادت‌های آکادمیک این دانشجویان که صرفا برای نمره‌های پایان ترم و پایان‌نامه طراحی و نقاشی ارایه می‌کنند کاملا منافات دارد . 

شریف‌زاده در پایان گفت: برای تغییر و تحول در مقطع کارشناسی ارشد رشته گرافیک باید با تعریف گرایش‌های متعدد، این رشته را جزیی‌تر و تخصصی‌تر کرد. یعنی برنامه‌ریزی‌ها باید به این طرف برود که در مقطع کارشناسی ارشد یک رشته با عنوان کلی «گرافیک» دارای گرایش‌های متعددی چون «مولتی مدیا»، «طراحی تیزر» و دیگر گرایش‌هایی از این دست باشد و دانشجو بر حسب سلیقه خود یکی از این گرایش‌ها را انتخاب کند. لازم به ذکر است که به دلیل نبودن این رشته‌ها و این گرایش‌ها، کتاب آموزشی مناسب نیز منتشر نشده است. 

محمدرضا شریف‌زاده، هنرمند عکاس و طراح گرافیست، فارغ‌التحصیل مقطع دکترای فلسفه هنر و کارشناسی ارشد گرافیک و استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز و مدیر گروه پژوهش هنر این دانشکده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط