حجتالاسلام والمسلمین علی نصیری، نویسنده حوزه دین گفت: برای رسیدن به معرفت دینی باید راههای مختلفی را طی کرد. عقل، وحی، شهود قلبی، حجت ظاهری، حجت باطنی و تجربه راههایی هستند که انسان را برای رسیدن به معرفت دینی کمک میکنند.-
نویسنده کتاب «هنر و زیباییشناسی از منظر قرآن» انسان را دارای اختیار دانست و عنوان کرد: عقل انسان وسیلهای برای دستیابی به اختیار است. علاوه بر اختیار، خداوند برای انسانها دو حجت قرار داده است. نخست حجت ظاهری که ائمه معصوم(ع) هستند و حجت باطنی که همان «عقل» انسانی است و در واقع، ابزاری برای پیبردن به بسیاری از شگفتیهای جهان محسوب میشود.
مدیر موسسه معارف وحی و خرد دومین راه دستیابی به معرفت دینی را «وحی» دانست و اظهار کرد: یکی از مرتبههای وحی، وحی جامع است که درقرآن تجلی یافته که هم لفظ و هم محتوای آن متعلق به ذات خداوند است.
وی افزود: از ديگر مرتبه های وحی، وحی بيانی است به معنای وحیهایی که به صورت غیر قرآنی به رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) نازل شدهاند. مرحله ديگر از وحي كه به آن «تحليف» هم گفته میشود، بیانگر گفتوگوی فرشتگان با اهل بيت(ع) و اعلام و ابلاغ بخشی از آموزههای دينی به صورت وحی غير رسمی است. وحی قرآنی، بیانی و تحلیفی مراتبی از وحی است که تنها به پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار (ع) اختصاص دارد.
نویسنده کتاب «اباحه گری، آفت دینداری» با اشاره به تاکید قرآن بر شهود و معرفت قلبی، شهود را سومین راه رسیدن به معرفت دینی دانست و گفت: بزرگان دین همواره به دستیابی به معرفت دینی از راه شهود تاکید کردهاند. انسان اگر در مسیر تقوا و دیانت گام بردارد، به معارف الهی دست پیدا خواهد کرد. به بیان دیگر، میتوان ادعا کرد که سیر و سلوک در عالم معنوی حجابهای نفسانی را از میان انسان و خداوند برمیدارد و انسان را به سمت ملکوتی که خداوند نوید آن را داده است، هدایت میکند.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر نصیری تجربه انسان را آخرین و مهمترین راه کسب معرفت دینی دانست و گفت: در طول زندگی میتوان با تکیه بر تجربیات معارف والایی را کسب کرد. دین برای دستیابی معرفت در زندگی دنیوی بر علم و تجربه تاکید کرده است.
وی یادآور شد: در مجموع میتوان به این نتیجه رسید که انسان هراندازه واقع بینانهتر با مفاهیم دینی مواجه شود، فهم، برداشت و دریافت او بیشتر خواهد شد. برای رسیدن به معرفتی الهی باید از همه راهها به یک اندازه بهره برد.
نظر شما