یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
تجلیل از شهید انرژی هسته‌ای که عضو کتابخانه ایلام بود

نورالدین الیاسی، سرپرست کتابخانه های عمومی استان ایلام گفت: شهید داریوش رضایی نژاد، دانشجوی ایلامی دکترای مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بود که مرداد ۱۳۹۰ در سن ۳۵ سالگی به ضرب گلوله مقابل منزلش به قتل رسید. وی سال 65 عضو کتابخانه امیر کبیر آبدانان ایلام بود و قرار است هفته کتاب از خانواده این عضو قدردانی شود.-

الیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اعلام این مطلب اظهار کرد: شهید دایوش رضایی نژاد در سال 1365 و دوران نوجوانی عضو کتابخانه آبدانان شهرستان ایلام بوده که همزمان با هفته کتاب با حضور در خانه این شهید در شهرستان آبدانان از این عضو کتابخانه تجلیل خواهدشد.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان ایلام عنوان کرد: تجلیل از کتابداران، کتابخوانان، کتابخانه‌های نمونه و برتر فرهنگی کتابداران پیشکسوت، اهداکنندگان، خیران و حامیان کتابخانه‌ها، شهرداری‌ها، انجمن‌های نمونه و همچنین تجلیل از خبرنگاران فعال این حوزه از 24تا 30 آبان ماه در استان ایلام برگزار می‌شود. 

زنگ مطالعه در استان ایلام نواخته می‌شود
الیاسی اظهار کرد: حضور در نمازجمعه استان برای ارایه گزارش کتابخوانی ایلام پیش از خطبه‌های نمازجمعه در هفته کتاب و هماهنگی با آموزش و پرورش برای نواختن زنگ مطالعه در مدارس و همچنین اختصاص یک زنگ به مطالعه در این هفته از دیگر برنامه‌های استان ایلام خواهد بود.

وی با اشاره به برپایی مسابقه بزرگ انشا نویسی با موضوع «نقش کتاب در زندگی افراد جامعه» به ویژه دانش آموزان ششم ابتدایی که از 10 مهر ماه شروع شده است، گفت: همچنین برپایی جلسات نقد و بررسی کتاب و نشست خبری با اصحاب رسانه و بزرگداشت روز کتاب در هفته کتاب از سرفصل‌های برنامه‌های دیگر این استان است.

تجلیل از کتابخوانان ایثارگر و روشندل
الیاسی با بیان این‌که برپایی نمایشگاه‌های موضوعی کتاب همزمان با هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی این استان برگزار می‌شود، اظهار کرد: همچنین بازدید دانش آموزان و دانشجویان از کتابخانه‌ها و قدردانی از کتابخوانان ایثارگر و روشندل نیز قرار است در دستور کار قرار بگیرد.

وی درباره بودجه هفته کتاب در استان ایلام گفت: آمار دقیقی از میزان بودجه هفته کتاب در استان‌ها نداریم و این بودجه هر سال متغییر است.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان ایلام از افتتاح دو کتابخانه نهادی و مشارکتی در شهرستان‌های ملک شاهی و ایلام خبر داد و اظهار کرد: استقرار دو ایستگاه مطالعه در شهرستان‌های ایوان و دهلران در فاز پنجم همزمان با هفته کتاب در این استان از دیگر برنامه‌هایی است که در هفته کتاب پیگیری می‌شود.

الیاسی با تاکید بر این‌که هر استانی ظرفیت خاصی برای اجرای برنامه‌های هفته کتاب دارد، عنوان کرد: استان‌های کشور برای برگزاری هفته مناسب کتاب به دلیل این‌که از نظر درآمد و دریافت سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها که محل تامین اعتبار هزینه‌های جاری کتابخانه‌های عمومی هستند، موقعیت متفاوتی دارند و نمی‌توانند به صورت یکسان و در یک سطح برنامه‌های این هفته را برگزار کنند.

وی با بیان این‌که با وجود استقلال نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سال 1382 و جدا شدن از زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1386تاکنون، مردم کتابخانه‌های عمومی همچنان آن‌ را کتابخانه‌های ارشاد می‌نامند، گفت: هنوز نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک نهاد مستقل و تخصصی شناخته نشده است.

الیاسی با اشاره به مذاکراتی که با مدیر کل امور شهری، معاون استانداری و استاندار ایلام درباره عملکرد درآمد شهرداری‌ها انجام شده، اظهار کرد: اداره کتابخانه‌های عمومی استان ایلام پیشنهاد داد که درآمد حاصل از پرداخت عوارض مردم به شهرداری‌ ها به حساب کتابخانه‌های عمومی واریز شود.

تجلیل از شهید انرژی هسته‌ای که سال 65 عضو کتابخانه بود
سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان ایلام با اشاره به تجلیل از خانواده شهد هسته‌ای داریوش رضایی نژاد همزمان با هفته کتاب در استان ایلام گفت: شهید داریوش رضایی نژاد سال 65 عضو کتابخانه امیرکبیر آبدانان شهرستان ایلام بود و همزمان با این هفته با حضو در خانه این شهید از این شخصیت تجلیل خواهد شد.

وی با بیان این‌که این شهید دوران نوجوانی خود را در این کتابخانه سپری کرده است، اظهار کرد: شهید داریوش رضایی نژاد سال 1365 عضو این کتابخانه بود وظیفه ماست در این هفته از وی تجلیل کنیم.

الیاسی همچنین با اشاره به رد صلاحیت یک کتابدار پیشکسوت که قرار بود در هفته کتاب به عنوان منتخب در استان ایلام معرفی شود، گفت: این کتابدار پیشکسوت موقعیت لازم را برای دریافت این عنوان دارا نبود زیرا کسب این رتبه با شرایطی خاصی باید همراه باشد.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان ایلام درباره شرایط کسب رتبه کتابدار پیشکسوت از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: پیشکسوت کتابدار منتخب از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید فعال اجتماعی بوده و بعد از بازنشستگی خانه نشین  و ارتباطش با کتاب قطع نشده باشد. علاوه بر آن باید کتابدار نمونه ایده و طرح مناسبی در این حوزه داشته باشد و سنش 60 تا 65 سال باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط