شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸
رونمایی و انتشار نمایه آثار مشاهیر استان مازندران در هفته کتاب

محمداسماعيل امامزاده مديركل كتابخانه هاي عمومي و دبير كميته نهضت مطالعه مفيد استان مازندران درباره بیست و یکمین برنامه های هفته کتاب این استان گفت: همزمان با این هفته نخستین جلد نمایه آثار مشاهیر استان مازندران رونمایی خواهد شد.-

اسماعیل امامزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اعلام این مطلب اظهار کرد: مجموعه آثار علما و مشاهیر استان مازندران از جمله حسن طبری آملی مشهور به حسن حسن‌زاده آملی، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، آیت‌الله حجتی بارفروشی در یک کتاب 300 صفحه‌‌ای منتشر خواهد شد.

امامزاده همچنین به راه‌اندازی کاروان کتاب در طول هفته کتاب در سطح استان مازندران اشاره کرد و عنوان کرد: این کاروان با حرکت در سطح استان مازندران 20 هزار جلد کتاب را به کتابخانه‌های مازندران اهدا می‌کند.

وی با بیان این‌که همزمان با بیست و یکمین هفته کتاب استان مازندران طرح اهدای کتاب با نام «هر مازنی یک کتاب» در سطح این استان اجرا خواهد شد، گفت: اهدای کتاب به ویژه در این ایام یکی از راهکار‌های تقویت منابع کتابخانه‌های استان است و تصمیم داریم در همه شهرستان‌های استان پایگاه و چادر‌های اهدای کتاب دایر کنیم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران با اشاره به استقرار چادر‌های اهدای کتاب با همکاری هلال احمر اظهار کرد: یکی از این چادر‌ها در نقطه مرکزی استان در ساری دایر می‌شود و سایر پایگاه‌ها در نقاط مختلف شهرستان‌های دیگر آماده دریافت کتاب‌‌های اهدایی و اضافی افراد است.

وی با بیان این‌که برنامه‌های هفته کتاب استان مازندران از 25 آبان ماه تا دوم آذر برگزار می‌شود، گفت: این استان 37 نوع برنامه متفاوت را در فرمت‌های گوناگون برای هفته کتاب بیست و یکم در نظر گرفته است و این برنامه‌ها در 63 کتابخانه نهادی این استان به صورت موردی پیگیری می‌شود زیرا کتابخانه‌های نهادی موظف به اجرای تمام این برنامه‌ها هستند اما در کتابخانه‌های مشارکتی این برنامه‌ها بر حسب آمادگی اجرا می‌شود.

امامزاده با یبان این‌که این برنامه‌ها در سه سطح کتابخانه‌ای، شهرستانی و استانی برگزار می‌شود، عنوان کرد: دیدار کتابداران با ائمه جمعه، نمایندگان ولی فقیه و فرمانداران آغاز می‌شود و با رفتن کتابداران به مزار شهدا ادامه پیدا می‌کند. 

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران با اشاره به نواختن زنگ کتاب در مدارس این استان همزمان با هفته کتاب اظهار کرد: همزمان با هفته کتاب زنگ کتاب در یکی از مدارس شهرستان‌‌ها نواخته می‌شود.

وی با بیان این‌که آموزش و پرورش استان به دلیل تعدد زنگ‌ها دو سال است نمی‌پذیرفت که زنگی نمادین در مدارس زده شود، گفت: زنگ کتاب با زنگ مطالعه که رییس جمهوری اعلام کرد، تفاوت دارد زیرا زنگ کتاب در هفته کتاب یک زنگ نمادین و مراسمی دو ساعته است که در آن‌جا دو نفر از دانش آموزان مطالب خود را درباره کتاب و کتابخوانی ارایه می‌کنند و با زنگ مطالعه که به معنای  اختصاص یک زنگ ویژه در مدارس است، تفاوت دارد.

امامزاده افزود: سخنرانی فرمانداران، رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها، رییس آموزش و پرورش و آیین تجلیل از دانش آموزان کتابخوان از  برنامه‌هایی است همزمان با نواختن این زنگ در مدارس اجرا خواهد شد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران با بيان این‌که از 102 هزار نفر عضو کتابخانه‌های این استان 86 درصد دانش آموز هستند، گفت: از میان دانش آموزان عضو کتابخانه‌های استان مازندران که در طول سال تعداد کتاب‌‌های بیشتری را از کتابخانه‌ها دریافت و امانت گرفتند، به عنوان دانش آموز کتابخوان نمونه تجلیل می‌شود.

وی درباره تعداد دانش آموزان کتابخوان نمونه در سطح مدارس و همزمان با نواختن زنگ کتاب در مدارس گفت: از هر شهرستان دو نفر و در سطح استانی سه نفر از دانش آموزان کتابخوان نمونه تجلیل می‌شود.

امامزاده همچنین از برگزاری 22 نمایشگاه کتاب در سطح استان مازندران خبر داد و گفت: نمایشگاه‌های کتاب شهرستانی همزمان با هفته کتاب با عرضه بیش از پنج هزار عنوان کتاب برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای طرح مشاوره کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان مازندران اظهار کرد: برپایی 15 مسابقه مکتوب و آنلاین در طول هفته کتاب، برگزاری همایش مطالعه در شهرستان‌های تنکابن، چالوس و ساری و همچنین برپایی ایستگاه‌های نقاشی و کلاس‌های قصه‌گویی در بخش کودک کتابخانه‌های عمومی از دیگر برنامه‌های هفته کتاب این استان خواهد بود.

مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران از برپایی مسابقه ایده برتر در طول هفته کتاب خبر داد و گفت: این مسابقه برای عموم با هدف تقویت فرهنگ مطالعه برای اقشار مختلف سنی برگزار می‌شود و افراد می‌‌توانند از طریق پیامک و ایمیل اداره کتابخانه‌های عمومی استان که از طریق نصب بنر و توزیع پوستر در سطح شهرستان‌ها توزیع می‌شود، ایده‌های خود را ارسال کنند و اداره کتابخانه‌های عمومی استان در چهار رده سنی به ایده‌های برتر جوایزی را اهدا می‌کند.

وی با اشاره به پخش برنامه‌های کتابی از طریق شبکه استانی طبرستان گفت: در طول هفته کتاب هر شب به مدت 20 دقیقه از طریق برنامه‌ «بوستان دانش» برنامه‌های گفت‌وگو محور از طریق شبکه استانی تبرستان پخش خواهد شد. 

امامزاده با اشاره به افتتاح سه کتابخانه مشارکتی در مرکز شهرستان و یکی از شهرستان‌های غرب استان عنوان کرد: همچنین افتتاح پنج ایستگاه مطالعه جدید در شهرستان‌های بابل، آمل، ساری و قائمشهر از دیگر برنامه‌های افتتاح در این استان خواهد بود. این استان اکنون دارای 9 ایستگاه مطالعه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط