فرید الوندی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: مراکز و نهادهای فرهنگی کشور در هفته کتاب طرحها و ویژهبرنامههای زیادی اجرا میکنند اما متاسفانه نه تنها در اغلب موارد بازخورد آنها ارزیابی نمیشود بلکه با پایان یافتن هفته کتاب، پرونده این برنامهها نیز بسته میشوند!
وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم جامعه بهویژه قشر جوان را کتابخوان کنیم، لازم است مشوقهایی متناسب با سن آنها در نظر بگیریم. به طور مثال میتوان با برگزاری مسابقه کتابخوانی، جایزه ویژهای برای برگزیده آن تهیه کنیم.
معاون فرهنگی حوزه هنری استان ایلام افزود: برگزاری نشستهای تخصصی با هدف ارایه راهکارهای اساسی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ضروری است.
الوندی با اشاره به محتوای کتابهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: در محتوای اغلب این کتابها واقعیاتی از دوران هشت سال دفاع مقدس ارایه میشوند که اندکی درک و فهم آنها برای نسل جوان (افرادی که دوران جنگ را از نزدیک درک نکردهاند) مشکل است. بنابراین، نسبت به مطالعه آنها رغبت نشان نمیدهند. نویسندگان باید تمام هنر خود را در نگارش اینگونه آثار بکار ببرند تا باورپذیری مطالب افزایش یاید بهگونهای که مخاطبان بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.
وی عنوان کرد: جمعآوری خاطرات رزمندگان و شهیدان هشت سال دفاع مقدس و ارایه آنها در قالب کتاب، در آشنایی نسل جوان با دوران جنگ بسیار موثر است اما نکته قابل توجه این است که باید با مخاطبشناسی و متناسب با سلایق آنها به تدوین این خاطرات پرداخت؛ علت معروف شدن کتابهایی مانند «دا» و «پایی که جا ماند» در ارایه مطالبی است که بر اساس نیاز مخاطبان تالیف و تدوین شدهاند.
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰
نظر شما