دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
گشايش سالن كارلوس فوئنتس نمايشگاه كتاب گوادالاخارا توسط ماريو بارگاس يوسا

ماريو بارگاس يوسا و ديويد گراسمن سالن كارلوس فوئنتس نمايشگاه بين‌المللي كتاب گوادالاخارا را افتتاح كردند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از دياريوليبره، ماريو بارگاس يوسا و ديويد گراسمن، ديروز سالن كارلوس فوئنتس بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب گوآدالاخارا را افتتاح كردند.اين دو نويسنده، به اتفاق نظر، ادبيات را از خوشايند‌ترين موضوعاتي دانستند كه بشر به آن پرداخته است.

بارگاس يوسا، نويسنده پرویي و برنده نوبل ادبيات سال 2010 در آیین گشايش اين سالن گفت: اگر بخواهيم دنيا همچنان در حال تغيير باشد، اگر بخواهيم به شكست شيطان‌هاي بزرگي كه زندگي را سخت مي كنند، ادامه دهيم؛ به ادبيات نيازمنديم. ادبياتي كه همانند يك فانتزي ما را از واقعيتي كه در آن زندگي مي‌كنيم، خارج كرده و به واقعيت آرماني و ايده‌آل‌مان هدايت مي‌كند.

وي همچنين گفت: به نظر من كساني كه مي‌خواهند تحصيلات را به صورت اساسي فقط در علم و فن متمركز كنند، در تلاش براي خلق يك دنياي سنگين اورولي(دنيايي كه جورج اورول در كتاب قلعه حيوانات خلق كرده و در آن به تلاش حکومت‌ها به‌ویژه حکومت‌های کمونیستی در کنترل روابط، موقعیت‌ها و مکان افراد و حتی کنترل افکار مردم اشاره می‌کند) هستند. دنيايي ماشيني ، بدون روح و كاملا تابع كه همه در آن به دنبال يك واقعيت كلي هستند.

برنده جايزه سروانتس سال 1994 در ادامه گفت: زماني كه من در پنج سالگي خواندن را آموختم، بزرگترين و مهم ترين اتفاق زندگي ام بود، دريافتم كه زندگي كردن با حوادث و ماجراهاي داستاني ارزش زيادي دارد. دوران نوجواني من با آثار بزرگي همچون بينوايان ويكتورهوگو رقم خورد و اين آثار حقيقتا به زندگي من معنا و مفهموم بخشيد.

نويسنده رمان معروف «جنگ آخرالزمان» در پايان سخنراني اش گفت:خوشحالم كه كتاب هميشه بزرگترين تاثيرات را در زندگي من داشته‌است.من اعتقاد دارم كتاب هايي كه خوانده‌ام منبع بزرگترين آموخته‌هاي زندگي‌ام بوده‌اند.

ديويد گراسمن دیگر نویسنده حاضر در اين مراسم،‌ در مورد تاثير ادبيات و كتاب در زندگي‌اش گفت: گاهي فكر مي‌كنم كه تنها آزادي حقيقي كه ما در اين دنيا داريم، حق توصيف تراژدي زندگي خود با كلماتي است كه دوست داريم.

نويسنده كتاب «آغوش» همچنين در مورد گسترش فرهنگ مطالعه با برگزاري نمايشگاه هاي كتاب گفت:چيزي كه باعث غناي آثار ادبي و گسترش آزادي گرايي آن‌ها مي شود، اين است كه هر خواننده‌ای حق دارد با  ديدگاه شخصي خودش يك كتاب را بخواند.

در پايان اين آیین سيلويا لموس، همسر كارلوس فوئنتس نويسنده فقيد مكزيكي، مدال ويژه نمايشگاه كتاب گوآدالاخارا را به اين دو نويسنده اهداكرد.

نمايشگاه بين‌المللي كتاب گوآدالاخارا كه بزرگترين رويداد ادبي آمريكاي لاتين محسوب مي‌شود، با حضور بيش از 600 نويسنده و 20 هزار متخصص كتاب از 30 نوامبر آغاز شده و تا هشتم دسامبر ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها