سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۹
شریفی: کم‌کاری کرده‌ایم

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد حسین شریفی با بیان این‌که چهار هزار و 500 عنوان کتاب از سال 70 تا 89 با موضوع عرفان‌های نوظهور در ایران ترجمه شده‌اند، گفت: این در حالی است که ما حتی 45 عنوان کتاب در نقد این آثار نداریم و در این باره کم‌کاری کرده‌ایم._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سومین نشست از سلسله نشست‌های «نیاز انسان به عرفان و بررسی عرفان‌ها» با عنوان «بررسی عرفان‌های نوظهور» با حضور محمد اسدی گرمارودی، مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی شریف و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد حسین شریفی، نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه امروز (19 آذرماه) در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در ابتدای این نشست، اسدی گرمارودی سه شاخصه تشخیص عرفان‌های حقیقی از عرفان‌های مجازی را نام برد و گفت: تعامل عقل و دل نخستین مولفه تشخیص عرفان حقیقی از مجازی است و اگر دل و عقل با یکدیگر تضاد داشته باشند عرفان حقیقی نخواهد بود. از سوی دیگر «هدف» در هر امری مدنظر است و هدف در عرفان اصیل، خدا و کسب رضایت اوست.

وی به سومین شاخصه نیز اشاره کرد و افزود: شریعت‌مدار بودن نیز در عرفان اصیل باید مدنظر گرفته شود و عرفان باید از طریق شریعت طی شود.

اسدی گرمارودی تاکید کرد: عرفانی که عقل‌ستیز باشد، به غیر از خدا هدف دیگری را برگزیند و همچنین شریعت اسلامی را سرلوحه قرار ندهند عرفان اسلامی نیست.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی گزارشی از تعداد فرقه‌های نوظهور اسلامی در جهان ارایه کرد و گفت: «مارگارت تالر سینگر» در کتاب «فرقه‌ها در میان ما» که در ایران نیز ترجمه شده است، آماری را از تعداد فرقه‌ها در آمریکا و اروپا ارایه می‌کند و می‌گوید نتایج 20 ساله یک گروه تحقیقاتی روی این موضوع نشان می‌دهد که حدود پنج هزار فرقه در این دو قاره وجود دارند. وی همچنین اعلام می‌کند که اگر به این تعداد، فرقه‌های انحرافی آسیا نیز اضافه شوند این رقم به هفت هزار فرقه خواهد رسید.

وی با اشاره به این‌که دایره‌المعارف‌های بسیاری درباره عرفان‌های نوظهور نوشته شده‌اند، افزود: آمار دقیقی از تعداد این فرقه‌ها در کشور ایران وجود ندارد، چرا که رشد این فرقه‌ها قارچ‌گونه است و تنها بعد از وقوع جرم امکان رصد آن‌ها وجود دارد. با این وجود می‌توان گفت حدود 50 فرقه نوظهور وارداتی در ایران وجود دارند که اگر فرقه‌های صادراتی به آن‌ها اضافه شود این رقم بسیار بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: بحث‌های فرادرمانی، سنگ‌درمانی، خواب‌درمانی و ... در دایره همین عرفان‌های نوظهور قرار می‌گیرد.

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، بیش از 50 کتاب درباره یک فرقه انحرافی که شامل پنج حرکت ورزشی است، نوشته شده‌اند. این فرقه هدف خود را تذهیب و تزکیه درونی عنوان می‌کند.

شریفی با اشاره به سایر کتاب‌های منتشر شده با موضوع عرفان‌های نوظهور در بازار ایران گفت: همچنین کتاب‌های دیگری با موضوع فنگ‌شویی در بازار مشاهده می‌شود. از سوی دیگر آثار برخی از رهبران عرفان های نوظهور در ایران بسیار یافت می شود و به طور مثال از «اشو» یکصد کتاب در ایران ترجمه شده است.

این پژوهشگر عرفان‌های نوظهور با بیان این‌که چهار هزار و 500 عنوان کتاب از سال 70 تا 89 با موضوع عرفان‌های نوظهور در ایران ترجمه شده‌اند گفت: این در حالی است که ما حتی 45 عنوان کتاب در نقد این آثار نداریم. حدود 200 میلیون جلد کتاب با موضوع عرفان‌های نوظهور در ایران منتشر شده‌اند و به طور میانگین برای هر ایرانی سه کتاب با این موضوع در نظر گرفته شده است. این موضوع نشان‌دهنده کم‌کاری ما و پرکاری آن‌ها است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از این نشست به سه ویژگی مشترک عرفان‌های نوظهور اشاره کرد و افزود: تمامی عرفان‌های نوظهور شادی، آرامش و امید به زندگی را ترویج می‌کنند. این جنبش‌ها اگرچه نام معنویت را بر خود گذاشته‌اند اما هدف نهایی آنها خداگرایی و خداجویی نیست.

شریفی در ادامه از برخی کارهای خارق‌العاده ای که توسط رهبران عرفان‌های نوظهور انجام می‌شود، نام برد و گفت: بسیاری از این افراد از آینده خبر می‌دهند یا کارهای خارق‌العاده مانند ایستادن در هوا و ماندن روی آب انجام می‌دهند.

وی سپس به عرفان سایتا سای‌بابا(عرفان هندی) اشاره کرد و گفت: این فرد هندی با وجود این‌که کارهای خارق‌العاده‌ای انجام می‌داد اما منکر معاد، نبوت و خدا بود و اعتقاد داشت که خداوند یک امر ذهنی است و وجود عینی ندارد.

این استاد دانشگاه به برخی از عواملی که منجر به انجام این کارهای خارق‌العاده می‌شود، اشاره کرد و گفت: استخدام اجنه، امداد ملائکه و توانمندی‌های روح انسان، از جمله عواملی‌اند که می‌تواند به انجام این کارهای خارق‌العاده کمک کند.

وی همچنین درباره تفاوت معجزه و انجام این کارهای خارق‌العاده گفت: معجزه آموزشی نیست، اما انجام این کارهای خارق‌العاده آموزشی و اکتسابی است. از سویی دیگر، عارفان نوظهور توانایی انجام این کارها را از سمت خدا نمی‌دانند اما معجزاتی که برای خود پیامبران رخ داده‌اند، به صورت غیرارادی و از سوی خداوند بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی در بخش پایانی این نشست از ابزار موسیقی به عنوان یکی دیگر از شاخصه‌های عرفان‌های نوظهور نام برد و گفت: شیطان‌پرستان از طریق تحریک غضب و شهوت، عقل انسان‌ها را زایل و آن‌ها را وادار به کارهای مورد علاقه خودشان می‌کنند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در کتاب «چهل حدیث» خود به نقل از آیت‌الله شاه‌آبادی بیان می‌کند که هیچ چیزی به اندازه گوش دادن به موسیقی غنائی، اراده انسان‌ها را ضعیف نمی‌کند. به همین دلیل است که گوش دادن به موسیقی‌هایی مانند راک اند رول، هوی متال و بلک متال مجاز نیست.

در بخش پایانی این نشست به پرسش‌های حاضران درباره عرفان‌های نوظهور از سوی کارشناسان پاسخ داده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط