جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
آموزش قرآن باید فرهنگی عمومی شود

نویسنده کتاب «ادبستان قرآن؛ آموزش جامع قرآن کریم» گفت: قرآن باید با آموزش جامع با تکیه بر مفاهیم این کتاب الهی وارد متن جامعه و زندگی انسان‌ها شود و به صورت فرهنگی عمومی در اختیار جوامع قرار گیرد./

مسعود وکیل در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتاب «ادبستان قرآن، آموزش جامع قرآن کریم» که به تازگی منتشر شده‌است، رویکردی جامع به آموزش قرآن دارد. در بسیاری از کتاب‌ها و روش‌های آموزشی بیشتر به روش آموزش قرآن تاکید شده‌است و روش بر هدف آموزش برتری دارد اما کتاب «ادبستان قرآن، آموزش جامع قرآن کریم» تلاش دارد برای مخاطب تبیین کند که آن‌چه مقدم بر روش آموزش قرآن است هدف از آموزش این کتاب الهی است.

نویسنده کتاب «آموزش مفاهیم قرآن» با بیان این‌که «در این کتاب تلاش کردم  روش آموزش جامع قرآن را مطرح کنم» گفت: آموزش قرآن به طور کلی نباید به آموزش روخوانی و قرائت قرآن تقلیل پیدا کند،چون  آموزش قرآن فرآیندی است که همراه با مجموعه دانش‌ها و فناروی‌های اولیه با متن قرآن ارتباط دارد.

وی افزود: کتاب «ادبستان قرآن، آموزش جامع قرآن کریم» درصدد است شناخت‌ها و مهارت‌های پایه، اولیه و ضروری را در ارتباط با قرآن به قرآن‌آموزان آموزش دهد. مهارت‌های شناخت قرآن شامل خواندن قرآن، درک معنای آیات و عبارات ساده و تدبر می‌شود.

وکیل با بیان این‌که توانایی خواندن، درک معنا و تدبر در قرآن سه رکن اصلی آموزش جامع قرآن کریم است، یادآور شد: این کتاب از نخستین کتاب‌هایی است که برای بزرگسالان و کسانی که آموزش ابتدایی قرآن را دیده‌اند، کاربرد دارد. 

این نویسنده قرآنی اظهار کرد: قرآن‌آموز در آموزش جامع قرآن به طور اجمالی با قرآن و توانایی درک قرآن آشنایی دارد و این کتاب کمک می‌کند تا با دقت در معنای آیات به تدبر در قرآن بپردازد.

وکیل با بیان این‌که هدف مهم از نگارش این کتاب «انس گرفتن با قرآن» است، عنوان کرد: انس گرفتن با قرآن به این معناست که همه افراد جامعه هر روز حتی به مقدار خیلی کم ممکن است قرآن بخوانند و البته این خواندن قرآن باید با هدف فهم و تدبر بر آیات قرآن همراه باشد. کتاب «ادبستان قرآن، آموزش جامع قرآن کریم» به مخاطب آموزش می‌دهد که هر روز قرآن بخوانند و با دقت در آن تأمل کنند تا بتوانند اهداف قرآن را از متن آیات و سوره‌های قرآن دریافت کنند.

این نویسنده کتاب‌های آموزشی قرآن اظهار کرد: خواندن قرآن در جامعه ما معنایی ناقص پیدا کرده‌است، در حالی‌که هدف اصلی و نهایی از خواندن قرآن باید آشنایی و سپس تسلط بر مفاهیم و معنای آیات قرآن باشد. متاسفانه در جامعه کنونی حجم خواندن قرآن در اولویت قرار دارد در حالی‌که اولویت اصلی و نهایی در مواجهه با قرآن فهم کلام خداوند است.

نویسنده کتاب «ادبستان قرآن، آموزش جامع قرآن کریم» گفت: اثر حاضر با ارایه 15 درس، ابتدا مهارت‌هایی را برای خواندن قرآن آموزش می‌دهد و سپس مخاطب را تشویق می‌کند هر روز علاوه بر خواندن قرآن، به تدبر و درک این کتاب الهی نیز توجه کنند.

وکیل در پاسخ به این سوال که «بهترین روش برای آموزش قرآن چیست؟» گفت: مشکل اساسی تنوع در روش‌های آموزش قرآن نیست، بلکه مربیان و خانواده‌ها باید ابتدا علاقه‌مندی به یادگیری قرآن را در جامعه ایجاد کنند و پس از آن، نویسنده‌ها و مربیان آموزش قرآن با تبادل نظر با یکدیگر، روش‌های آموزش قرآن را ارتقا دهند. در آموزش قرآن هر روشی که ما را به فهم و تدبر در قرآن برساند، بهترین روش است. یک مربی باید بداند که قرآن‌آموز نباید در سطح ابتدایی خواندن اولیه قرآن باقی بماند، بلکه باید بلافاصله وارد فهم قرآن شود و تنها به روانخوانی محدود نشود.

وی با بیان این‌که مشکل آموزش قرآن را می‌توان در دو نکته مهم جست‌وجو کرد، یادآور شد: در جامعه ما هدف آموزش قرآن دارای چارچوب و نظام‌مند نیست. نکته دوم این‌که اهداف آموزش جامع قرآن از طرف مربیان و استادان قرآن پذیرفته نیست و به صورت یک فرهنگ عمومی درنیامده‌است.

وکیل گفت: آموزش قرآن تنها حفظ قرآن، قرائت، صوت، لحن و تجوید نیست و هیچ‌یک از این موضوعات جدای از معنای قرآن نیستند و خواندن قرآن باید همراه با تدبر و درک مفاهیم آن باشد. برای فهم قرآن باید روش‌های عمومی و ساده آموزش قرآن را ارایه کنیم تا قرآن به متن زندگی افراد وارد شود و مخاطبان از ارتباط با متن قرآن هراسی نداشته باشند. در چنین شرایطی می‌توان ادعا کرد که قرآن وارد زندگی جامعه شده‌است. 

کتاب «ادبستان قرآن، آموزش جامع قرآن کریم» با شمارگان يكهزار نسخه، در 151 صفحه و به قيمت 60 هزار ریال  نخستین بار به تازگی از سوی انتشارات محراب قلم منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط