یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶
جشنواره می‌تواند تعامل سازنده‌ با همه شاعران داشته باشد

پرویز بیگی حبیب‌آبادی، شاعر گفت:جشنواره شعر فجر می‌تواند تعامل سازنده‌ای با همه شاعران داشته باشد و این تعامل به تفاهم بینجامد. درباره جشنواره شعر امسال نمی‌توان قضاوت کرد اما امیدوارم مراحل تکامل جشنواره هر چه زودتر شکل بگیرد و خلاها و گسست‌ها گذشته رفع شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیگی حبیب آبادی گفت: جشنواره شعر فجر باید دبیرخانه‌ای دایمی داشته باشد و این اتفاق تا کنون نیفتاده است. همچنین پایگاه اطلاع رسانی جشنواره شعر فجر هم به روز نیست.

وی افزود: اگر جشنواره دارای دبیرخانه دایمی و پایگاه اطلاع رسانی به روز شده باشد می‌تواند کار اعلام فراخوان را در طول سال انجام دهد. از طریق همین پایگاه می‌توان نقطه نظرات همه شاعران را دریافت کرد و آن‌ها را دسته بندی کنند.

شاعر شعر «یاران چه غریبانه رفتند از این خانه» ادامه داد: جشنواره باید ماهیانه حداقل یکبار  جلسه تشکیل دهد و پیشنهادها و نظرات شاعران مختلف را در پایگاه اطلاع رسانی منتشر کنند و با آن‌ها تماس داشته باشند. این تماس‌ها و جمع‌آوری اطلاعات و نظرات می‌تواند منجر به تشکیل یک اساسنامه و خط مشی ثابت شود که هر سال الحاقیه‌هایی هم داشته باشد.

این شاعر توضیح داد: این کارها تا کنون در جشنواره شعر فجر انجام نشده است. اگر این دو مورد شکل بگیرد و شورای سیاستگذاری دوام و تداوم لازم را داشته باشد می‌توانیم به حداکثر پرسش‌ها، درخواست‌ها، نگاه‌ها، طیف‌ها و همچنین دیدگاه‌های مختلف در این جشنواره پاسخ دهیم.

شاعر مجموعه شعر «درختی که می‌دود» یادآور شد: این کارها با توجه به تأکیدی که اعضا داشته‌اند هنوز صورت نگرفته است و من به نوبه خود امیدوارم در این دولت محقق شود. جشنواره هنوز مکان و دفتر و ساختمانی ندارد که بتوان اطلاعات کاملی از شاعران فارسی زبان داخل و خارج از کشور و همچنین شاعران فارسی زبان دیگر ملل یا سایر کسانی که تعلق خاطر فراونی به شعر این سرزمین دارند، جمع آوری کند.

بیگی گفت: اگر این سه کار انجام شود جشنواره 80 درصد کار خود را انجام داده است. این گنجینه اطلاعات می‌تواند به یادگار بماند و حتی هر سال به این گنجینه اطلاعاتی نو و تازه افزود.

شاعر مجموعه شعر «آن همیشه سبز» افزود: سال گذشته اعلام شد که جشنواره از همگان دعوت می‌کند و طیف‌های مختلفی هم در جشنواره شرکت خواهند کرد اما این‌که دیدگاه‌های مختلف را در جشنواره شرکت دهند، اتفاق نیفتاد. اگر ما از جشنواره یکم تا هفتم را در نظر بگیریم، درخواهیم یافت که تعداد قابل توجهی برنده داشتیم و ده دوازده هزار شاعر در این جشنواره شرکت کرده‌اند و از چهره‌های سرشناسی تجلیل شده حتی از کسانی که در قید حیات نبودند و کسانی که از بزرگان ادب این روزگار هستند.

دبیر پنجمین دوره جشنواره شعر فجر یادآور شد: مهم این است که سکان جشنواره شعر فجر به دست چه کسی می‌افتد تا بتواند تعامل سازنده‌ای با همه شاعران داشته باشد و این تعامل به تفاهم بینجامد. درباره جشنواره شعر امسال نمی‌توان قضاوت کرد اما امیدوارم مراحل تکامل جشنواره هر چه زودتر شکل بگیرد و این خلاها و گسست‌ها پر شود. یعنی دبیرخانه و شورای سیاستگذاری و پایگاه اطلاع رسانی راه‌اندازی شود. همچنین در مسوولیت‌های علمی باید از افراد مورد وثوق اکثریت شاعران استفاده کرد که دارای چندین کتاب ارزشمندند. سال گذشته این اتفاقات در جشنواره شعر فجر نیفتاد.

«غریبانه»(مجموعه شعر)، «حماسه‌های همیشه» (3جلد)، «گل، غزل، گلوله»، «آینه در غبار» (تأملی در تذكره‌های شعر فارسی)، «گزیده ادبیات معاصر» (دفتر 26) و «آن همیشه‌سبز» (مثنوی دفاع مقدس)، از جمله کتاب‌های بیگی‌حبیب‌آبادی‌ هستند. آخرین اثر بیگی به نام «درختی که می‌دود» امسال(1392) از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط