یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴
جشنواره‌های ادبی را با جهت‌گیری‌های سیاسی در نیامیزیم

عبدالجبار کاکایی، شاعر با تاکید بر این که نباید جشنواره‌های ادبی را با جهت‌گیری‌های سیاسی درآمیزیم گفت: بهتر است در سال آینده، جشنواره شعر فجر با برنامه‌ریزی دقیق‌تر با تشکیل کارگروهی مورد وثوق و مستقل که از سوی همه طیف‌های موجود در صحنه ادبیات به پشتیبانی و تأیید می‌رسد، برگزار شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کاکایی گفت: بهتر است جشنواره شعر را به اهالی آن و شعرای نخبه بسپارند و متولی مشخصی داشته باشد. این نهاد باید مورد توافق همه شاعران و همه طیف‌ها و همه نحله‌ها باشد تا بتواند در کار خود موفق عمل کند و بدرخشد.

شاعر «حبس سکوت» افزود: در حال حاضر چنین نهادی وجود ندارد اما می‌توان تا سال آینده مقدمات ایجاد چنین نهادی را فراهم آورد.

این شاعر ادامه داد: پرسشم این است که چرا خود تشکل‌های ادبی چنین جشنواره مهمی را تحویل و ساز و برگش را به دست نمی‌گیرند؟ چرا نهادهای مختلف شعری که تخصصی هستند نمی‌توانند مورد وثوق همه طیف‌های ادبی قرار بگیرند؟

شاعر «زنبیلی از ترانه» افزود: پرسش دیگر من این است که چرا در یک تریبون نمی‌شود هم زمان دو صدا را شنید؟ معمولاً در سال‌های اخیر صدایی که از هر تریبونی شنیده می‌شود باید مورد تأیید سرمایه‌گذار آن جشنواره یا جایزه باشد.

کاکایی گفت: این تصور در میان گردانندگان جایزه‌های دولتی وجود دارد که چرا وقتی ما سرمایه گذاری می‌کنیم باید علیه ما پشت همان تریبون حرف زده شود. این در حالی است که پاسخ آن‌ها ساده است. سیاست با ادبیات فرق دارد و ادبیات را نباید با موضوعات و جهت‌گیری‌های سیاسی آغشته کرد. 

وی افزود: این‌که سرمایه گذار یک جشنواره و جایزه صرفاً انتظار دارد در منقبت او و جریانی که پشتیبانش است حرف بزند، به یک فرمول تبدیل شده است. یکی از پیچیدگی‌های فرهنگ و سیاست همین است که انتظار داریم چون خودمان پول می‌دهیم و سرمایه گذاری می‌کنیم نباید از ما انتقاد کنند و ایرادهایمان را بازگو کنند.

کاکایی ادامه داد: همواره انتظار داشته‌ام که از یک تریبون چند صدا شنیده شود و به گمانم در ایران هر تریبونی این قابلیت را ندارد. ادبیات در واقع این وسط قربانی سیاست شده و جرمش این است که به سیاست آغشته شده است.

وی توضیح داد: من خودم را آدمی سیاسی می‌دانم اما نمی‌خواهم موضع سیاسی‌ام روی ادبیات تأثیر بگذارد. بحث ما این است که تصدی‌گری دولت چه‌قدر باعث دخالت در محتوای عرضه آثار می‌شود.

عبدالجبار کاکایی متولد 15 شهریور 1342 در ایلام و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد ادبیات فارسی است. نخستین اثر شعری کاکایی «آوازهای واپسین» نام دارد. همچنین «سال‌های تاکنون»، «بررسی تطبیقی شعر پایداری ایران و جهان» و «زنبیلی از ترانه» از  آثار منتشر شده این شاعر و ترانه‌سرا هستند. تازه‌ترین اثر کاکایی با عنوان «فصل سکوت» امسال(1392) از سوی انتشارات فصل پنجم به چاپ رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط