به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این مراسم که با حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر علیاکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و جمعی از استادان و دانشجویان رشتههای روانشناسی همراه بود، عارف دکتر کاردان را الگویی شایسته برای محققان و پژوهشگران زمان خود دانست و اظهار کرد: تجلیل از بزرگان و دانشمندان عرصههای مختلف در کشور اقدامی ضروری به شمار میآید که موجب رشد و ارتقای فعالیت یک حرفه، همچنین دوام آن میشود.
وی افزود: اکنون در دهه چهارم انقلاب اسلامی ایران قرار داریم و با نگاهی به عملکرد آموزش عالی در کشور به نتایج ارزنده و مناسبی برمیخوریم که در بخش کمی در همه برنامهها و زمانها از اهداف برنامه توسعه پیشی گرفته است.
عارف با اشاره به آماری که در این زمینه منتشر شده است، عنوان کرد: ما از 175 هزار دانشجو در سال 57 اکنون به بیش از سه میلیون دانشجو در سالهای اخیر رسیدهایم که با وجود همه مشکلاتی که در بحث تامین اعتبار و منابع مالی وجود دارد رشد خوب و مناسبی به شمار میآید.
استاد الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: در این دهه جهتگیری اصلی آموزش عالی باید به سمت کیفیسازی کارها و برنامهها حرکت کند و در همه برنامهریزیها باید به دنبال رشد و ارتقای کیفی وجوه مختلف آموزش عالی باشیم.
عارف با بیان اینکه اکنون زمان آن رسیده است که علم به ثروت تبدیل شود، گفت: نوآوری در سطوح مختلف نظام علمی کشور اکنون باید به یک باور ملی تبدیل شود و اکنون که در نظام تولید علمی دستاوردهای خوبی داریم باید زمینه تبدیل علم و فناوری به ثروت ملی را نیز فراهم کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جهتگیری داخلی سیاستگذاران و برنامهریزان فرهنگی برای تحقق این موضوع را ضروری دانست و اظهار کرد: در این میان ما نیازمند مکانیزمهای تشویقی و حمایتی هستیم و برگزاری نشستهایی از این قبیل و معرفی برترینهای هر رشته کاری بسیار خوب است که موجب تشویق دانشجویان و فعالان علم به فعالیتهای علمی و پژوهشی میشود.
وی در بخش دیگر سخنانش به الگوپذیری شخصیاش از دکتر کاردان و دکتر داوری اردکانی اشاره کرد و یادآور شد: من از دوران نوجوانی و مقطع دبیرستان همواره این دو بزرگوار را الگوی کارهای علمی و پژوهشی خود قرار داده بودم و سعی میکردم راه و روش آنها را در کار و زندگی اتخاذ کنم.
عارف همچنین درباره ویژگی مشترک این دو چهره ماندگار و استاد ممتاز گفت: تعهد، اخلاقمداری، مسوولیتپذیری، قدرت بالا در جذب جوانان و پژوهشگران ویژگیهایی است که در هر دو فرد به وضوح دیده میشود، همچنین مرحوم کاردان، دانشمندی لایق، متخصصی توانمند، مترجمی ارزشمند و مدیری قانونمدار بود که بیش از پنج دهه از عمر خود را صرف پژوهش و تدریس کرد.
به گفته وی، کاردان حدود 49 سال به فرزندان این کشور تعلیم و تربیت، روانشناسی اجتماعی و... را آموخت و بر تدریس به خوبی تسلط داشت و از سوی دیگر مدیری با نظم و تربیت مثالزدنی بود. ویژگی اصلی مرحوم کاردان در کنار کارهای علمی مسوولیتپذیری در امور اجرایی بود به گونهای که در هر سمت و منصبی که حضور داشت بهترین و بیشترین خدمات را ارایه میداد.
عارف همچنین درباره ویژگیهای مرحوم کاردان که در جامعه امروز ایران باید به آنها توجه شود پرداخت و گفت: آن مرحوم به دلیل مسوولیتپذیری بالایی که داشت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای هیچ کاری جواب منفی نداد و در برنامهریزیها تعهد و دقت نظر خاصی داشت و از سوی دیگر فردی بسیار دقیق و قانونمدار بود.
وی با اشاره به ویژگیهای استاد رضا داوری اردکانی نیز گفت: او نیز از استادان بزرگی است که برخوردهای اخلاقی بسیار خوب و مناسبی دارد و با سعه صدر و نگاهی علمی به همه امور به جایگاه ارزشمندی میان جامعه دانشگاهی دست یافته است.
عارف یادآور شد: استاد داوری حدود 50 عنوان کتاب دارد که در آنها موضوعهای مختلف مانند فلسفه، علم و فرهنگ کشور را بررسی و در اغلب این آثار مهمترین دغدغهها و مسایل روز جامعه، همچنین پرسشهای زمان را مطرح کرده است.
چهارمین جایزه علمی استاد علیمحمد کاردان دوشنبه 16 دی در سالن کوثر دانشگاه روانشناسی دانشگاه تهران برگزار شد.
این گزارش ادامه دارد...
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
نظر شما