پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
همه صداها در جشنواره شعر امسال شنیده می‌شود

حسین اسرافیلی، شاعر و عضو شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره شعر فجر گفت: همه تلاش‌های اعضای شورای سیاستگذاری و دبیر جشنواره این است که تمام نحله‌های شعری و همه قلم‌ها و عزیزانی که در جامعه بزرگ ایران زندگی می‌کنند، صدایشان شنیده شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اسرافیلی گفت: صدای همه شاعران در جشنواره شعر فجر باید شنیده شود مگر کسانی که با نظام عناد دارند. امیدوارم در جشنواره شعر فجر امسال همه گونه‌های شعری به لحاظ فکری حضور داشته باشند. طبعاً کسانی که عنادی با نظام اسلامی ندارند شعرشان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و چه بسا به آن‌ها جایزه تعلق بگیرد.

وی افزود: در سال‌های گذشته قرار بر این بود هیأت علمی داوری‌ها را زیر نظر بگیرد اما امسال صحبت بر سر این است که اسامی داوری‌ها را اعلام کنند و شورای سیاستگذاری نظر نهایی را بدهد. قرار است اسامی داوران در مطبوعات مطرح و داوران بخش‌های مختلف مثل دفاع مقدس، کودک و نوجوان، شعر نو، شعر کلاسیک، شعر آیینی و غیره مشخص شوند.

شاعر «مردان آتش نهاد» توضیح داد: داوری امسال نسبت به سال گذشته شفاف‌تر خواهد بود. هر سال مطالب و آثار کدگذاری می‌شد و حتی در آخرین روز هم کسی خبر نداشت که کدام شعر یا کتاب متعلق به کدام شاعر است. امسال هم همین روند ادامه دارد و دبیرخانه جشنواره آثار را کدگذاری می‌کند. البته شاید داوران شعری را قبلاً خوانده باشند و صرفاً از همین طریق بتوانند تشخیص دهند که شاعرش کیست.

این شاعر توضیح داد: مهمترین نکته در جشنواره شعر فجر امسال این است که داوران پشت پرده کار نخواهند کرد و همه چیز به طور علنی اعلام می‌شود و انجام می‌پذیرد.

اسرافیلی با اشاره به صحبت‌های عبدالجبار کاکایی، دبیر  هشتمین جشنواره شعر فجر در رسانه‌ها گفت: دبیر جشنواره باید هر چه زودتر برنامه‌هایش را تنظیم کند و به ملاحظه شورای سیاستگذاری برساند. باید دید کارهایی که کاکایی می‌خواهد انجام دهد چیست و چگونه انجام می‌گیرد.

شاعر «آتش در گلو» درباره به استقلال رسیدن جشنواره شعر فجر گفت: درباره مستقل شدن جشنواره شعر فجر قرار شد اعضا پیشنهادهای خود را اریه دهند. منتها اشخاصی که بیرون از وزارت ارشاد هستند و انجمن‌های مختلف و مستقل شعری، هنوز نتوانسته‌اند چنین کاری را انجام دهند. در واقع این انجمن‌ها مثل خانه شاعران و انجمن قلم هنوز نتوانسته‌‌اند به یک وحدت رویه و ایده برسند. این انجمن‌ها و نهادهای مستقل هنوز به آن تعامل و یکپارچگی نرسیده‌اند که جشنواره شعر فجر را اداره کنند.

این عضور شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر ادامه داد: اگر هم این انجمن‌ها بتوانند جشنواره را اداره کنند قابلیت پرداخت هزینه‌هایشان را ندارند. این انجمن‌ها نمی‌توانند میلیون‌ها تومان پول هزینه کنند. بنابراین یا باید زیر پوشش یک نهاد دولتی باشند یا از دولت بودجه دریافت کنند. این انجمن‌ها نمی‌توانند سالن اجاره کنند یا سالن‌هایی ندارند که بتوانند از طریق اجاره دادن آن‌ها پول دریافت کنند تا هزینه جشنواره را تأمین کنند.

اسرافیلی گفت: اما اینکه جشنواره شعر فجر مستقیماً زیر نظر ارشاد نباشد فکر ایده آلی است و در اصل وزارت فرهنگ و ارشاد باید هماهنگ کننده باشد نه مجری و برنامه‌ریز جشنواره شعر فجر.

کتاب‌های آتش در خیمه‌ها (مجموعه شعرهای عاشورایی)، در سایه ذوالفقار (مجموعه شعر دفاع مقدس)، «عبور از صاعقه»، «مردان آتش‌نهاد»، «گزیده ادبیات معاصر (شماره 5)»، «آتش در گلو»، «آینه و سنگ» «مریم‌ها و شقایق‌ها» از جمله آثار این شاعرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط