دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵
داوران جشنواره شعر فجر نباید سلیقه‌ای قضاوت کنند

حسين اسرافيلي، شاعر گفت: براي رسيدن به همگرايي در جشنواره شعر فجر لاجرم بايد داورها جمع و توسط دبير جشنواره يا وزارتخانه توجيه شوند. علاوه بر این داوران بايد خط مشي مشخص و واحد داشته باشند و در راستاي همان خط مشي حركت كنند. در واقع داوران نبایدسليقه‌هاي شخصی شان را در داوري‌ دخالت دهند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اسرافيلي گفت: هر شعري كه بعد از پيروزي انقلاب سروده شده شعر انقلاب است. نبايد بين اين شعرها تفاوت بگذاريم. اما در برخي موارد موضوع بعضي شعرها با هم فرق دارند. شايد موضوع شعري درباره پيروزي انقلاب و آرمان‌هاي انقلاب و شعری دیگر به نکاتی متفاوت اشاره کرده باشد؛ این شعرها مي‌تواند در بخشي جداگانه مورد توجه قرار بگيرند. اما مجموعاً همه شعرهايي كه بعد از انقلاب سروده شده‌اند به گمانم جملگی شعر انقلاب‌اند، به استثناي برخي از شعرها كه چنان عريان است و از مسايل تنانگي حرف مي‌زند كه بيشتر به برخي فيلم‌هايی می‌ ماند كه گوشه خيابان انقلاب مي‌فروشند.

وی افزود: اين شعرها نه شعر است و نه شعر انقلاب و هيچ ارتباطي با فرهنگ و عرف و ادب جامعه ما ندارند. اين شعرها شعرهاي زيرزميني‌اند كه از آن سوي آب‌‌ها توسط شاعران خودي وارد كشور مي‌شود. 

این شاعر دفاع مقدس و انقلاب تصریح کرد: ساز و كار اين شعرها درست مانند ماشيني است كه از آن طرف مي‌آورند و در همين‌جا مونتاژ مي‌كنند و به عنوان ماشين ساخت ايران تحويل مردم مي‌دهند. به نظرم همه شعرهايي كه بعد از انقلاب سروده شده‌اند جملگی شعر انقلاب‌اند. آنچه به نظرم مي‌رسد اين است كه همه شاعران اين مملكت در سايه انقلاب نفس مي‌كشند و زايش و توليد دارند اما آن شعرهايي كه با آوردن تصويرهاي عريان و تنانگي -كه امروز در غرب مصرف دارد و نه در ايران- به فرهنگ و اخلاق عمومي جامعه خيانت مي‌كنند، شعرهايي نيستند كه با گنجينه گذشته خود پيوند داشته باشد. اگر قرار باشد شعرهايي را غربال كنند اين شعرهاست و بقيه شعرها كه در انقلاب سروده شده شعر انقلاب محسوب مي‌شوند. شعر انقلاب بايد ديده و شنيده و درخشان ترين آثار در جشنواره به طور دقيق و همه سويه بررسي شود.

اين شاعر ادامه داد: جشنواره شعر فجر جشنواره‌ای ملي است و  قاعدتاً همه صداها بايد در آن‌جا شنيده شود. تا به حال هم اين گونه بوده و افراد و اشخاص چه در جمع داوري و چه كساني كه برگزيده شده بودند، در طيف‌ها و نحله‌هاي مختلف شعر حضور داشته‌اند. از ديگر سو ، شعر جشنواره  فجر، شعر انقلاب اسلامي است؛نمي‌شود خيلي انتظار اين را داشته باشيم تا كساني كه با جمهوري اسلامي مشكل دارند و خود نظام را قبول ندارند، در اين جشنواره شركت كنند. 

شاعر مجموعه شعر «مردان آتش نهاد» توضيح داد: در نهایت جشنواره هم بايد خط قرمرهايي داشته باشد و اين‌كه چه كساني را وارد اين حيطه كند اهمیت دارد. در همه جا اين گونه نگاه‌ها و اين گونه حضورها تابع يك سري اما و اگرهاست. ولي به دليل ملي بودن اين جشنواره انتظار مي‌رود كه تازه‌هاي شعر و چهره‌هاي جديد و خادمان نشر و خادمان فرهنگ انقلاب و فرهنگ و شعر اين سرزمين كه در اصل هويت اين سرزمين را تشكيل مي‌دهد، در جشنواره امسال شناخته و شناسانده شوند. 

شاعر مجموعه شعر «آتش در گلو» يادآور شد: هر حكومتي نقطه نظرهايي دارد و اين نقطه نظرها به وسيله همين جشنواره‌ها بیان می‌شود. از سویی اجراي بسياري از كارهايي كه در دست قوه اجرايي اين كشور است تابع قواعد و اصولي است كه آن‌ها تدوين و تبيين مي‌كنند. اميدوارم اين اصول و نقطه نظرها تابع خطوط كلي انقلاب باشد، يعني بچه‌ها و شاعران و نويسندگان و اهل قلم را محدود نكند و نگاهي دلجويانه و پدرانه و دلسوزانه به همه طيف‌ها داشته باشد.

وي درباره تجليل از پيشكسوتان شعر در این جشنواره  گفت: اين‌كه از پيشكسوتان چگونه دلجويي كنند قطعا مربوط به داوري نخواهد بود و به سياست كلي و خط مشي جشنواره ربط دارد. به هر حال كساني كه برای اين انقلاب و فرهنگ اين سرزمين زحمت كشيده‌اند و كار كرده‌اند و فرهنگ ايران را شناسانده‌اند و در غنا بخشيدن به اين فرهنگ در حد وسعشان قدم‌هايي برداشته‌اند بايد مورد تكريم و احترام قرار گيرند و چه بهتر كه اين اتفاق در زمان حياتشان بيفتد. تجليل بعد از مرگ يك شاعر براي ديگران هم خوشايند نيست. خوشايند نيست كه به فرض بگوييم فلان شاعر در زمان زندگي‌اش همه چيزش را پاي اين تفكر و انديشه و اين انقلاب گذاشت و تازه وقتي چشم از جهان فروبست قدرش را دانستند! تجليل و قدردانی از پيشكسوتان كار پسنديده‌اي است و بايد در زمان حيات آن‌ها انجام شود. 

اسرافيلي درباره نحوه انتخاب داوران گفت: برای گزینش داوران بايد به كساني توجه كنيم كه حسي جانبدارانه نسبت به بعضي شعرها و برخي شاعران نداشته باشند. در برخي جشنواره‌ها ديده‌ايم بعضي داوران كساني را مد نظر قرار داده‌اند و كانديدا و حمايت كرده‌اند كه آن اشخاص در طول همه فعاليت‌هايشاش چهره موفقي در حوزه شعر نبوده‌اند. گاه از كساني قدرداني شده و امتياز بالايي به آنان داده‌اند كه شايستگي‌اش را نداشته‌اند. اين نشان مي‌دهد كه به مقوله جانبدارانه نگاه شده و اينكه داور بخواهد از قوميت و قبيله او و از دار و دسته اش كسي را انتخاب كنند پسنديده نيست. داوران در جايگاه قضاوت نشسته‌اند و بايد داوري‌ها به گونه‌اي باشد كه آنچه به عنوان شعر انقلاب مطرح است و آنچه امروز در كشورهاي خارجي ترجمه شود، افتخارآميز باشد نه اين‌كه تأسف بخوريم كه از ميان اين همه آدم چرا اين شاعر شناسانده شد. 

کتاب‌های آتش در خیمه‌ها (مجموعه شعرهای عاشورایی)، در سایه ذوالفقار (مجموعه شعر دفاع مقدس)، «عبور از صاعقه»، «مردان آتش‌نهاد»، «گزیده ادبیات معاصر (شماره 5)»، «آتش در گلو»، «آینه و سنگ» «مریم‌ها و شقایق‌ها» از جمله آثار این شاعرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط