بهزاد ابوالعلایی در «کلینیک مدیریت منابع انسانی» با طرح 26 پرسش از مدیران، کوشیده به مهمترین چالشهای مدیران ایرانی پاسخ دهد.
نویسنده، کتابش را مجموعهای از موضوعات گوناگون در قالب پرسش و پاسخ معرفی کرده که زمینههای مطالعه آسانتر و مطابق با نیاز مخاطبان را فراهم میکند. بهعنوان مثال موضوع «آموزش کارکنان» و شیوههای افزایش اثربخشی آن در پرسش شماره یک اینگونه مطرح شده «برای آموزش کارکنان، هزینه زیادی صرف میکنیم، اما آنچه را که انتظار داریم بهدست نمیآوریم، مشکل از کجا است؟»
ابوالعلایی در پاسخ به این پرسش، چهار راهکار «تفویض اختیار به کسانی که آموزش دیده و دانش و مهارتی جدید کسب کردهاند»، «ایجاد انگیزه در آموزش دیدگان برای به کارگیری آموختههایشان»، «تامین شان و منزلت برای آموزش دیدهها» و «اجرای سبکهای مدیریتی حمایتی و پیگیریهای مدیران که نشاندهنده علاقهمندی و مطالبه آنها برای به کارگیری آموختهها و مهارتهای جدید است» را توصیه میکند.
در بیستمین پرسش این کتاب از مدیران، که یکی از مهمترین پرسشهای این اثر است، موضوع پاداش مطرح شده است: «در اغلب مواقع، وقتی پاداش میدهیم با نارضایتی، کمکاری و قهر و قهربازی کسانی که پاداش گرفتهاند یا نگرفتهاند مواجه میشویم، چه باید بکنیم؟»
نویسنده در پاسخ به این پرسش، دو نظریه انصاف و انتظار را مطرح میکند. در ادامه نیز با اشاره به اهمیت مقوله پاداش آورده که: «اهمیت پاداش به اندازهای است که در کتاب خوبی که سالها قبل منتشر و به فارسی نیز ترجمه شد، آنرا بزرگترین اصل مدیریت در دنیا نامیدهاند.»
از دیگر موضوعات مهمی که در این کتاب در قالب پرسشهای مدیریتی مطرح شده میتوان به «رهبری»، «ترک کار کارکنان شایسته»، «برگشت به کار کارکنان شایسته قبلی به سازمان»، «مراکز ارزیابی و ابعاد و اهداف آن» و «نظام پیشنهادها» اشاره کرد.
چاپ نخست کتاب «کلینیک مدیریت منابع انسانی (پاسخ به سوال و مسالههای مدیران ایرانی)» با شمارگان دو هزار نسخه در 184 صفحه، به بهای 9 هزار تومان به همت انتشارات مدیریت صنعتی به بازار نشر عرضه شده است.
نظر شما