منیره عزیزی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: درباره کتابهای کودکان استثنایی آگاهی زیادی وجود ندارد و اضافه شدن بخش آموزش و پرورش کودکان استثنایی در دهمین دوره جشنواره، باعث میشود کتابهای این حوزه به فعالان بیشتر شناسانده شده و ناشران این گونه کتابها که به علت پایین بودن صرف اقتصادی بسیار محدود هستند، تشویق به فعالیت بیشتر و با کیفیتتر در این حوزه شوند.
عزیزی درباره معیارهای تشخیص کتاب مناسب در بخش آموزش و پرورش کودکان استثنایی گفت: عمده کتابهای این حوزه، کتابهایی دانشگاهی با تاکید بر نظریههای علمی هستند که گروههای توان بخشی را مخاطب قرار دادهاند.
وی ادامه داد: یک اثر استاندارد در حوزه آموزش و پرورش کودکان در درجه نخست باید بر نظریههای علمی معتبر متکی باشد، همچنین با توجه به تغییراتی که در حوزه آموزش و پرورش این قشر از سال 2000 میلادی به بعد رخ داده، دادههای جدیدی را در بر گیرد.
عضو گروه تألیف محتوا برای دانشآموزان طیف اتیسم افزود: با توجه به مخاطب این کتابها، زبان ساده، روان و قابل فهم آثار آموزشی نیز از جمله مواردی است که مد نظر داوران این بخش قرار گرفته است.
سرگروه هیات داوران کودکان استثنایی دهمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد، علمی بودن و عملی بودن کتابهای این حوزه را مشخصهای بسیار مهم خواند و بیان کرد: یک کتاب آموزشی مناسب و استاندارد علاوه بر علمی بودن، باید در عمل نیز کاربردی باشد، چراکه بسیاری از کتابهای این حوزه با وجود دارا بودن اعتبار علمی، با نظام آموزشی کشور هماهنگی لازم را ندارند و در نتیجه در عمل بی استفاده هستند.
وی نشر دانژه را انتشاراتی موفق در حوزه کتابهای آموزش و پرورش کودکان استثنایی خواند و گفت: این انتشارات نگاهی دقیق به حوزه مباحث آموزشی داشته و هر دو معیار علمی و عملی بودن را در چاپ و انتشار آثار، مورد توجه قرار داده است.
سرگروه هیات داوران بخش آموزش و پرورش کودکان استثنایی جشنواره رشد در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنواره رشد چه مزایایی را به همراه دارد، اظهار کرد: برگزاری این جشنواره تبادل نظر میان ناشران را بیشتر میکند تا با اشتراک گذاشتن اطلاعات و تجربیات خود با سایر فعالان، سطح علمی و عملی آثار این حوزه را ارتقا دهند.
یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰
نظر شما