یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
مطهری فرزند عصر خویش بود

سید جواد نعمتی از شاگردان شهید مطهری معتقد است یکی از برجسته‌ترین اقدامات شهید مطهری این بود که توانست فلسفه اسلامی را به زبان ساده برای عموم مردم بیان کند. وی فرند عصر خویش بود.

نعمتی، مدرس فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و از شاگردان آیت‌الله مرتضی مطهری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اشاره به این‌که شهید مطهری متفکری جامع‌الشرایط بود، اظهار کرد: وی در تمامی ابعاد علمی کار کرده بود. شهید مطهری فسلفه را خوب می‌فهمید و همچنین متکلم خوبی بود. او با مسایل اجتماعی و اخلاقی زمانه خود آشنا بود و در تمامی شاخه‌های اسلامی فعالیت داشت. 

وی ادامه داد: یکی از برجسته‌ترین اقدامات شهید مطهری این بود که توانست فلسفه اسلامی را به زبان ساده برای عموم مردم بیان کند. در دوره‌ای که مارکسیسم در ایران رواج پیدا کرده بود، ایشان با طرح ساده فلسفه اسلامی توانست با این جریان مقابله کند. 

شاگرد آیت‌الله مطهری افزود: استاد برای آشنایی با علوم انسانی کتاب «منطق و فلسفه» را نوشت. از سوی دیگر، بر کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی» پاورقی نگاشت و همچنین در ترجمه کتاب‌های فلسفی به زبان فارسی فعالیت می‌کرد که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های شرح منظومه و شرح اسفار اربعه اشاره کرد. 

وی در پاسخ به این سوال که «چه ویژگی شهید مطهری را از سایر متفکران دوره معاصر ایران متمایز می‌کند؟» گفت: شهید مطهری به معنای واقعی کلمه، یک متفکر بود. اگرچه در زمینه‌های مختلفی با سایر متفکران هم دوره خود اختلاف نظر داشت اما این موضوع مانع نمی‌شد که با آن‌ها گفت‌و‌گو نکند. وی در تمامی مسایل عصر زمان خود مانند مساله حجاب و حقوق زنان، آثاری را تالیف کرد و برای تمامی سوالات مخاطبان خود از دیدگاه اسلامی پاسخ داشت. 

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: در زمانی که مساله حجاب یکی از اصلی‌ترین مسایل دوران بود یا در زمانی که مارکسیسم رواج پیدا کرده بود، شهید مطهری با تیزهوشی آثاری را در این زمینه‌ها تالیف کرد. وی همچنین زماتی که مساله تعارض بین اسلام و ایران به وجود آمده بود، کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» را نگاشت و به این سوالات پاسخ داد. 

نعمتی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر نقش شهید مطهری در شکل‌گیری انقلاب اسلامی گفت: شهید مطهری زمینه‌ساز فرهنگی برای انقلاب اسلامی بود. امام خمینی(ره) تمامی آثار ایشان را تایید کردند. شهید مطهری موتور فرهنگی انقلاب بود و در دوران شاهنشاهی اندیشه‌های وی توانست زمینه‌ساز انقلاب اسلامی شود، چراکه وی توانست به سوالات اعتقادی آن زمان پاسخ‌های مناسب بدهد. 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که شهید مطهری به طور آشکاری از فلسفه ملاصدرا تاثیر می‌گرفت، افزود: حکمت متعالیه و مکتب سبزوار که رگه‌هایی از عرفان و قرآن و حدیث در آن دیده می‌شودريال از جمله مکاتبی بودند که شهید مطهری از آن‌ها تاثیر می‌گرفت. 

به گفته وی، شهید مطهری از فلسفه غرب چندان تاثیری نگرفته بود و بیشتر در مقام پاسخ‌گویی به این فسفه بر آمده بود. 

نعمتی در پاسخ به این سوال که «برجسته‌ترین اثر شهید مطهری چیست؟» اظهار کرد: پاورقی مطهری بر کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی» اثر ممتازی است، چراکه پاورقی‌هایی که شهید مطهری بر این کتاب نگاشت، توانست استواری جامعه اسلامی را در مقابله با اندیشه‌های مارکسیسم نشان دهد. 

این مدرس دانشگاه درباره شخصیت اخلاقی شهید مطهری عنوان کرد: وی بسیار متواضع بود و همیشه تلاش داشت تا با تمامی نظرات آشنا شود. افتادگی شهید مطهری و ارتباط وی با تمامی اقشار جامعه اعم از جامعه مهندسان، زنان، بازاریان و کودکان از او شخصیتی مردمی ساخته بود. 

وی افزود: خاطرم هست در زمانی که ایشان استادم بود، با وجود سوالات نه چندان مرتبط ما، ایشان باز هم در سعه صدر به سوالات پاسخ می‌گفت و ما را طرد نمی‌کرد. 

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: شهید مطهری همواره تلاش می‌کرد تا حتی با کسانی که عقاید انحرافی نیز دارند، وارد گفت‌وگو شود و آن‌ها را جذب کند. چنین متفکری که بتواند تولید فکر کند و مسایل زمانه خود را به خوبی بشانسد و به آن پاسخ دهد، بسیار کم داریم. وی فرزند عصر خودش بود. 

نعمتی درباره انتشار آثار شهید مطهری و ترجمه آن به زبان‌های دیگر گفت: اقداماتی که در این باره انجام شده مطلوب بوده و تعدادی از آثار ایشان ترجمه و در کشورهای اسلامی توزیع شده است. با این وجود، انتظار می‌رود که این گونه اقدامات گسترده‌تر شود.

شهید مطهری ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ در فریمان دیده به جهان گشود. وی روحانی شیعه، استاد فلسفه اسلامی،‌ کلام اسلامی،‌ تفسیر قرآن، عضو هیات موتلفه اسلامی و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران و پیش از انقلاب ۵۷ عضو انجمن سلطنتی فلسفه و استاد دانشگاه تهران بود. وی بعد از پیروزی انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شد. آیت‌الله خمینی(ره) علاقه زیادی به وی داشتند تا آنجا که بعد از مرگش گفتند: «مطهری پاره تن اسلام و حاصل عمر من بود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها