جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
علف‌های هرز نشر به روایت عبدالحسینی/ علاقمندان عکاسی باید این کتاب را بخوانند

محمود عبدالحسینی معتقد است تعدد کتاب‌های تکراری به منزله فعال بودن نشر در حوزه عکاسی نیست و به شدت جای خالی یک مجموعه تخصصی در حوزه چاپ و نشر کتاب، به ویژه کتب عکاسی حس می‌شود.

حمید بهشتی- محمود عبدالحسینی، عکاس پیشکسوت و مدرس این رشته هنری گفت: رفتن به نمایشگاه کتاب برای من یک امر واجب است و اینکه بتوانم هر سال با حاضر شدن در پرمخاطب‌ترین همایش فرهنگی کشور، پیوندی مجدانه با کتاب و کتابخوانی داشته باشم، برایم ضروری است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، با تشبیه نمایشگاه کتاب به یک بوستان معطر و سرسبز گفت: زمانی که انسان وارد یک بوستان می‌شود و با طبیعتی زیبا و سرشار از گل‌های متنوع و معطر با رنگ‌های مختلف روبه‌رو شود، قطعا حس خوشایندی پیدا می‌کند که نظیر آن را در زندگی روزمره کمتر می‌بیند؛ البته گاهی در این بوستان زیبا کمی علف‌های هرز هم دیده می‌شود که از دید باغبانان دور مانده‌ و مقداری خاطر انسان را مکدر می‌کند زیرا این وظیفه باغبانان است که علف‌های هرز و هر آفت‌زدگی دیگر را از این بوستان جدا کند؛ نگاه من به نمایشگاه کتاب این‌گونه است.

این هنرمند و استاد دانشگاه با اظهار تاسف از برخی آثار منتشر شده در حوزه عکاسی گفت: وقتی به ویترین فروشگاه‌های کتاب مراجعه و کتاب‌های موجود در حوزه عکاسی را تورق و بررسی می‌کنم، به این نتیجه می‌رسم که بسیاری از این کتاب‌ها اگر هم چاپ نمی‌شدند هیچ مساله‌ای به وجود نمی‌آمد، همان‌طور که بعد از چاپ هم راهگشایی برای فعالان این رشته نبوده‌اند؛ کتاب‌های مشابهی که همگی دارای پایه و محتوایی مشترکند و تنها با عناوین متفاوت در ویترین کتابفروشی‌ها جای گرفته‌اند.

عبدالحسینی افزود: حوزه نشر در کنار تقویت، احتیاج به هرس دارد و به شدت جای خالی یک هیأت علمی و مجموعه تخصصی در حوزه چاپ و نشر کتب تخصصی، به خصوص کتب عکاسی حس می‌شود تا این باغبانان اجازه انتشار چنین کتاب‌هایی را که واقعا کمکی به این حوزه نمی‌کنند صادر نکنند؛ توجه داشته باشید که تعدد این‌گونه کتاب‌های تکراری را نمی‌توان به منزله فعال بودن چاپ و نشر در حوزه عکاسی قلمداد کرد.

این عکاس پیشکسوت با ضروری دانستن فعالیت بزرگان عکاسی در حوزه نشر، ادامه داد: البته بزرگان و صاحبنظران انگشت شماری که در این رشته وجود دارند، در زمینه نشر فعالیت‌هایی می‌کنند اما قطعا جوابگوی فعالان و علاقه‌مندان در تمام کشور نیست و باید زمینه های پژوهش در این حوزه ارتقاء یابد.

عبدالحسینی همچنین درباره گران بودن کتاب‌های عکاسی، گفت: درست است که تامین هزینه خرید کتاب‌های عکاسی برای همه، به ویژه دانشجویان آسان نیست و لازم است مدیران فرهنگی در این موضوع تسهیلاتی بیندیشند، اما نباید اجازه دهیم  این موضوع دلیل موجهی باشد برای پایین آمدن آمار مطالعه در این رشته چراکه دانشجویان و هنرآموزان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌های تخصصی که در سطح شهرها و مراکز آموزش عالی وجود دارند این خلأ را پر کنند.

 عبدالحسینی کتاب «فن و هنر عکاسی» هادی شفائیه را کتابی دانست که هر عکاس ایرانی باید در کتابخانه شخصی‌اش داشته باشد و گفت: باید  شأن و منزلت استاد هادی شفائیه، پدر عکاسی نوین و بنیانگذار عکاسی آکادمیک ایران را همیشه گرامی بداریم. کتاب «فن و هنر عکاسی» ایشان را که یک کتاب جامع در حوزه عکاسی است به همه فعالان و علاقه‌مندان عکاسی توصیه می‌کنم.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، رشته‌ای مستقل به نام عکاسی در دانشگاه نداشتیم که بعد از انقلاب فرهنگی در سال 62، این هنر به عنوان یک رشته تحصیلی در سطح کارشناسی در دانشگاه‌ها پا گرفت و در حقیقت این دکتر هادی شفائیه بود که رشته عکاسی را برای اولین بار وارد دانشگاه‌های کشور کرد.

کتاب «فن و هنر عکاسی» رساله ای است در تشریح مبانی عکاسی برای علاقه‌مندان و آغاز کنندگان راه که توجه اصلی مؤلف به عکاسی سیاه و سفید است، که خود با آن بزرگ شده، به آن خو کرده، و آن را عزیز و گرامی می دارد. حسن بزرگ کتاب سادگی و مفهوم بودن مطالب آن است و مؤلف آن نکته‌هایی که خود در عمل به آنها برخورده بیان می‌کند. این کتاب در 428 صفحه از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها