چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
گسترش زبان فارسی به رایزنی نیاز ندارد

سیدمحمدرضا دربندی، پژوهشگر در نشست «زبان و ادبیات فارسی در عرصه بین‌الملل» سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب گفت: در ماراتن جهانی، مزیت ایران نسبت به دیگر کشورهای دنیا این است که آموزش و گسترش زبان فارسی نیاز به تبلیغ و رایزنی ندارد؛ چرا که آثار متعدد بزرگان زبان فارسی در دنیا شناخته شده هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سید محمد رضا دربندی، امروز، چهارشنبه 10 اردیبهشت در نخستین نشست سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران افزود: ما شش گروه مخاطب در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان داریم که گروه نخست دانشجویان این رشته هستند به طوری که در کشور مصر 15 دانشگاه، سوریه پنج دانشگاه، قزاقستان سه دانشگاه، پاکستان 11 دانشگاه و آمریکا 12 دانشگاه رشته زبان و ادبیات فارسی تدریس می‌کنند.

وی افزود: در این میان اگر چه آمار دقیقی از تعداد دانشجویان نداریم اما در مصر 15 هزار دانشجو، سوریه 1500 دانشجو و پاکستان سه هزار دانشجو مشغول تحصیل می‌کنند.

دربندی با اشاره به گروه دوم مخاطبان این حوزه عنوان کرد: دانشجویان رشته‌های مرتبط با زبان فارسی مثل شرق‌شناسی و ایران شناسی نیز گروه دیگر مخاطبان ما هستند که الزامی به خواندن زبان فارسی ندارند اما 20 واحد باید زبان فارسی بخوانند.

او درباره گروه سوم مخاطبان آموزش رشته زبان و ادبیات فارسی، توضیح داد: گروه سوم، افرادی هستند که در دانشگاه‌ها واحدهای اختیاری زبان فارسی دارند و مثلا از 140 واحد اجباری، هشت واحد اختیاری برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که زبان فارسی یکی از آن واحدها است.
برگزاری المپیاد زبان فارسی در کشور
به گفته دربندی، گروه چهارم نیز افرادی را شامل می‌شوند که داوطلبان آزاد هستند، اکنون سفارتخانه‌ها و رایزنی‌های فرهنگی ایران در بیش از 70 کشور فعال هستند و به افراد علاقه مند به زبان فارسی این زبان را آموزش می دهند، اکنون در این گروه حدود 20 هزار نفر آموزش می‌بینند.

معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی همچنین دانش آموزان دبیرستانی را پنجمین گروه مخاطبان آموزش زبان فارسی معرفی کرد و گفت: در دبیرستان کشورهای ارمنستان، گرجستان، لبنان و آذربایجان زبان اول انگلیسی است و دانش آموزان باید یکی از زبان های عربی، فرانسه، آلمانی و فارسی را انتخاب کنند. در این زمینه نیز ما کتاب های آموزشی برای آن ها تدوین کرده‌ایم در هفته دو تا سه ساعت تحت آموزش قرار می‌گیرند، این در حالی است که در کشور ارمنستان در حدود 15 دبستان نیز زبان فارسی آموزش داده می‌شود.

دربندی همچنین درباره گروه ششم مخاطبان این زبان عنوان کرد: نسل سوم و چهارم ایرانیان مقیم خارج نیز دیگر افرادی هستند که مشتاق و علاقه‌مند یادگیری زبان فارسی هستند، افرادی که یا پدر یا مادر آن‌ها ایرانی‌ بوده اما نتوانسته‌اند این زبان را به خوبی فرا گیرند. روزهای شنبه هر هفته برای این گروه کلاس‌های‌ آموزش زبان توسط بنیاد سعدی برگزار می‌شود.

او درباره مزیت و آسانی آموزش زبان فارسی در دنیا نیز گفت: اگر کشور کره تصمیم گیرد که زبان خود را در کشورهای دیگر آموزش دهد اول باید تبلیغات گسترده‌ای انجام دهد، در حالی که ما نیازی به تبلیغ نداریم و خود ما متقاضی داریم به گونه‌ای تا قبل از اغتشاشات سوریه هر هفته حدود 240 نفر زبان فارسی آموزش می‌دادند و گاهی این تقاضا آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم به همه آن‌ها پاسخ بدهیم، برگزاری المپیاد زبان فارسی یکی دیگر از اقدامات ما است و ما این المپیاد را در هشت کشور به صورت سالانه یا دو سال یکبار برگزار می‌کنیم و در کشورهای سوریه، قزاقستان و ترکیه هر سال این المپیاد برگزار می‌شود.

به گفته وی، هر سال در فصل تابستان نیز جمعی از دانشجویان استادان رشته زبان و ادبیات فارسی برای تکمیل اطلاعات و آموزش خود به ایران دعوت می‌شوند، در تابستان سال گذشته 100 نفر از 27 کشور دنیا به این مراسم دعوت شدند و امسال نیز پیش‌بینی حضور 150 استاد و دانشجو را می‌کنیم.
شکست حصر ظالمانه با آموزش زبان
دکتر مراد صحرایی، معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و مشاور مدیرعامل بنیاد سعدی نیز در این نشست با اشاره به ضرورت آموزش زبان برای هر کشوری، گفت: این موضوع اهمیت زیادی دارد و همه کشورها سعی می‌کنند در این زمینه سرمایه گذاری کنند، به گونه‌ای که بنیاد گوته سالانه حدود 400 میلیون یورو برای آموزش زبان و فرهنگ آلمانی در 100 کشور جهان سرمایه گذاری می‌کند یا بنیاد کنفسیوس قرار است تا سال 2020 حدود 100 مدرسه آموزش زبان چینی راه‌اندازی کند.

وی افزود: از دیگر بنیادهایی که در این حوزه فعال هستند می‌توان به بنیاد سروانتس در اسپانیا، آلیانس در فرانسه یا بنیادهای آموزش زبان عربی در کشورهای عربی یا زبان ترکی در ترکیه اشاره کرد.

صحرایی با بیان این‌که آموزش زبان فارسی نکته‌ای کلیدی برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران زمین به شمار می‌آید، گفت: ما فقط در بحث کالا و مرزهای زمینی تحریم نیستیم بلکه تحت تحریم رسانه‌ای نیز هستیم و معتقدم برای فرار از این تحریم باید تربیت فارسی را در جهان گسترش دهیم و هیچ چیز قفل این تحریم را باز نمی‌کند بجز توسعه زبان فارسی.

به گفته وی، کشور آمریکا اکنون دانشجویان زبان فارسی خود را به کشور تاجیکستان اعزام می‌کند، در این کشور به دلیل از بین رفتن روح و فرهنگ ایرانی و فارسی آن‌ها دانشجویان خود را راحت‌تر آموزش می‌دهند و خط هوایی مستقیم بین تاجیکستان و آمریکا راه‌اندازی شده است و هر هفته حدود 100 دانشجو بین این دو کشور رفت و آمد می‌کنند.

وی یادآور شد: گسترش زبان فارسی در جهان شکست حصر ظالمانه به فرهنگ ایرانی است که از سوی کشورهای یگر در حق ما می‌شود، ما طبق برنامه پنجم توسعه باید حدود 25 هزار دانشجوی خارجی پذیرش داشته باشیم و این در حالی است که اکنون حدود 15 هزار دانشجوی خارجی در کشور تحصیل می‌کنند که حدود 10 هزار نفر آن‌ها از داخل کشور هستند.

صحرایی درباره هدف این موسسه برای آموزش زبان فارسی در کشورهای مختلف دنیا توضیح داد: ما با هدف معرفی و نمایش فرهنگ و تمدن غنی ایرانی فارسی را آموزش می‌دهیم و امیدواریم این کار با حمایت دولت مستمر باشد.

آموزش فارسی در سوریه
همچنین در بخش دیگری از این نشست حسام بسام، دانشجوی زبان و ادبیات فارسی در دانشکده تربیت مدرس تهران نیز در سخنانی گفت: ایران یکی از کشورهای شرقی است که در منطقه نقش موثر و اثرگذاری دارد و در این میان دین مبین اسلام سبب پیوند ایران و جهان عرب شده است.

وی افزود: در سال 2005 میلادی، رشته زبان و ادبیات فارسی در سه دانشگاه شهرهای حمص، حلب و دمشق افتتاح شد هر سال تعداد زیادی از جوانان سوری برای این رشته ثبت‌نام می‌کنند و تاکنون 100 دانشجو از این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند.

بسام یادآور شد: اما مشکل اینجا است که بالاترین مقطع تحصیلی در این دانشگاه کارشناسی است و مقاطع دکترا و ارشد را نداریم و این موضوع شبب شده است که زمینه‌ای ایجاد شود تا این زبان را در سرزمین مادری خود بیاموزیم.

نشست تخصصی «زبان و ادبیات فارسی در عرصه بین الملل» صبح امروز چهارشنبه 10 اردیبهشت از ساعت 11 و 45 تا 12 و 45 در سرای اهل قلم بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها