البته این کمپانی می گوید این تصمیم قبل از داستان دعوا با آمازون مطرح شده اما کارشناسان با توجه به افت فروش انتشارات اشت در امریکا بدلیل تحت فشار قرار گرفتن این انتشارات از سوی آمازون، این تصمیم را طبیعی می دانند.
آمازون نه تنها پیش سفارشات کتابهای متعلق به اشت را در سایت خود حذف کرده، بلکه برخی نویسندگان طرف قرارداد با اشت نیز از لیست امازون حذف شده و زمان ارسال نیز طولانی شده است. جنگ و جدل اشت با آمازون بعد از این رسمی شد که آمازون تخفیف 30 تا 40 درصدی از اشت برای فروش کتابهایش روی سایت خواست که این موضوع مورد قبول اشت واقع نشد.
واقعیت این است که آمازون می خواهد «وال مارت» اینترنت باشد. فروشگاههای زنجیرهای وال مارت با اتخاذ استراتژی ارزان فروشی نام خود را در کسب و کار امریکا به عنوان ارزانفروش جا انداختهاند و آمازون نیز تصمیم دارد در اینترنت و حوزه کتاب چنین کاری را انجام دهد. به همین خاطر از ناشران خواسته تا با دادن تخفیف به مشتریان با سیاست آمازون همکاری کنند اما انتشاراتی مانند اشت (که یکی از 5 ناشر بزرگ در صنعت نشر امریکاست معروف به Big Five) حاضر نیست تن به سیاستهای آمازون بدهد.
واقعیت این است که 50 درصد فروش کتاب در امریکا متعلق به آمازون است و این رقم دانلود کتب الکترونیکی را نیز شامل میشود.
اکنون نویسندگانی که از این سیاست آسیب دیده اند در آوردگاه اشت قرار گرفته و به آمازون تاخته اند و با راه اندازی کمپین های اینترنتی استراتژی آمازون را تقبیح کردهاند.
نویسندگانی نیز مانند «بری ایسلر» به نفع آمازون صحبت کرده و سعی کردهاند جنگ را مغلوبه کنند که البته هنوز نتوانستهاند.
«الکس بیم» مقاله نویس «بوستون گلوب» نیز معتقد است نویسندگان تا آژانسهای ادبی را دارند، غمی ندارند و آژانسها باید از نویسندگان خود علیه ناشران حمایت کنند نه علیه کتابفروشان!
از سوی دیگر سود خالص ناشی از تخفیف برای آمازون به نوشته سایت فوربس کمتر از یک درصد است و بنابراین در مجموع اتفاق خاصی در بخش مالی رخ نمیدهد.
آیا انتشارات اشت حرفهای به حق می زند؟
جالب اینجاست در کنار اعتراضات به وجود آمده، انتشارات "اشت" (Hachette) سیاستهای خود در زمینۀ قیمتگذاری کتابهای الکترونیکی به کتابخانه ها را نیز تغییر داده که با واکنشهای تندی مواجه شده است.
گروه کتاب های اشت اعلام کرد که در سیاست های عرضۀ کتب دیجیتالی به کتابخانه ها تغییرات اساسی را اعمال می کند. بر این اساس، فرمول آبونمانیکه به کاربران امکان دسترسی همزمانِ سه کاربر به یک فایل را می داد _و کتابخانه ها از آن بسیار استقبال میکردند_ حذف شده است. از سوی دیگر تعرفۀ قیمت کتاب های دیجیتالی تا حد زیادی (در برخی موارد تا 300 درصد) را افزایش داده است.
در اعتراض به این اقدام، گروه «کارِل» (Carel) (انجمن همکاری برای دسترسی به منابع دیجیتال در کتابخانه ها)، پنجم ژوئن در بیانیه ای این افزایش بی سابقه تعرفهها را، افزایش قیمتی وحشیانه خواند و از حذف آبونمان دسترسیِ همزمان سه کاربر، ابراز تأسف کرد.
به هر حال آمازون یا وال مارت اینترنت، میخواهد همچون شوالیه تاریکی بتازد و کاربر نهایی را خوشحال کند و جیب خود را پر پول و از آنجایی که تاکنون ایستادگی کردند و ناشران را به چالش کشانده، باید دید چه گروهی سر تعظیم فرودآورده و تسلیم میشود.
نظر شما