شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
فریوسفی: به طراحان نوگرا فرصت دهیم برای قرآن نقوشی غیرسنتی خلق کنند

امیر شاهرخ فریوسفی، خوشنویس،مذهّب و گرافیست معتقد است هنرهای کتاب آرایی ایران برای متون جدید آینده‌ای ندارند و ارتباط کم‌رنگی با نسل امروز برقرار می کنند. از این‌رو باید به کسانی که کارهایی نو دارند، فرصت داد تا قرآنی را با ظاهری غیر از نقوش سنتی‌مان طراحی کنند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- مالک خواجه‌وند: در مصاحبه های اخیر گروه هنر و رسانه ایبنا با هنرمندانِ نگارگر و تذهیب گر ایرانی که با موضوع «به کارگیری هنرهای ایرانی در کتاب ها و قرآن‌های نفیس» صورت گرفت، از جایگاه فرهنگی-هنری این کتاب ها در شناساندن هنرهای ایرانی سخن گفته شد. اکنون مخاطب سوال های ما شاهرخ فریوسفی است؛ گرافیستی که از انواع هنرهای نگارگری نیز بهره‌مند است و نظراتی متفاوت درباره استفاده از این هنرها در کتاب آرایی دارد. نظرات وی در این گفت وگو بیشتر بر جایگاه متنیِ کتاب‌های نفیس از دیدگاه تاثیرشان بر محتوای متون قرآنی و ادبی متمرکز است. فریوسفی، عضو انجمن خوشنویسان ایران و انجمن نگارگران ایرانی، جایگاهِ امروزِ کتاب‌های نفیس را در فضای نشر، بسیار کمرنگ می داند و با اشاره به محدود شدن هنرهای کتاب آرایی به متون کلاسیک و قرآن، می گوید: کمرنگ شدن حضور این کتاب‌ها طبیعی است مگر چند بار می شود برای یک شعر تصویرگری، تذهیب یا تشعیر ساخت؟

نسل جوان کتاب های نفیس را نمی پسندد
این تذهیب‌گر  می افزاید: این کتاب ها با نسل امروز ارتباط گسترده ای برقرار نمی کنند و قابل استفاده هم نیستند و به قدری مکرّر برای آن متونِ همیشگی استفاده شده اند که بسیاری از ناشران امروز مایل هستند برای چاپ متون کلاسیک از قالب های تازه استفاده کنند.

فریوسفی تاکید می‌کند: متاسفانه در زمینه نگارگری، تذهیب و تشعیر اتفاق تازه ای نیفتاده است، اگرچه در فرم ها و طرح ها کارهایی شده ولی مبانی و رنگ ها همان ها هستند و به طور کلی تحول چشم گیری رخ نداده است. به نظر من حتی کارهای گذشتگان به لحاظ کیفیت و زیبایی خیلی بهتر هستند.

وی ادامه می‌دهد:  معتقدم که این هنرها برای متون جدید آینده ای ندارند. این هنرها در کتاب‌های قدیم به بهترین شکل خود استفاده شده اند و اگر امروز انتظار داشته باشیم که تصاویر مینیاتوری برای شعرهای جدید نیز به کار بروند، انتظاری بی جاست.

این هنرمند در این باره توضیح می‌دهد: البته از عناصر این هنرها می توان به شکل جزئی و موردی استفاده کرد ولی به طور کلی امروز هنر ما دیگر آن هنر شلوغ و پیچ در پیچ و رنگارنگ نیست، هنرهای امروز به تمامی به سوی ساده شدن پیش می روند و این مساله در لباس ها و خانه ها و دیگر سطوح زندگی مان پیداست.

فریوسفی با تاکید بر فرصت دادن به هنر امروز بیان می‌کند: برای هر هنرمندی، کار کردن روی آیات قرآن، آرزویی بزرگ است. باید به کسانی که کار نو می کنند و در عین حال شناخت خوبی از این متون و هم از هنرها اصیل ایرانی دارند فرصت داد تا روی قرآن هم کار کنند و قرآنی با ظاهری غیر از نقوش سنتی طراحی کنند. شاید این کار سبب شود نسل امروز بهتر به سوی این متون جذب شوند. شیوه های قدیمی نه تنها جاذبه ندارند بلکه ممکن است دافعه هم داشته باشند.

 شاهرخ فریوسفی متولد 1344 با بیش از بیست سال سابقه در تدریس خوشنویسی و تذهیب، در سالهای 1380 تا 1385 نایب رییس انجمن نگارگران ایرانی و در سه دوره عضو هیئت داوران نمایشگاه نگارگری ایرانی در موزه امام علی بوده است. همچنین تاکنون نمایشگاه های متعددی را از آثارش در داخل و خارج از ایران، در کشورهایی چون ترکیه، لبنان، کویت، تونس، رومانی، قطر و روسیه برپا داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها