دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۰
مخاطب شناسی از اصول اساسی خلق اثر ادبی برای کودک است

علی‌باباخانی، شاعر ادبیات کودک ونوجوان گفت: شناخت کلی مخاطب و آشنایی با نیازهای فکری و روحی و همچنین آشنایی با دغدغه ها و مشکلات مختلف کودک ونوجوان یکی از مهم‌ترین اصولی است که دست اندرکاران حوزه نشر ما باید به خوبی به آن واقف باشند و براساس آنها اقدام به تولید اثر برای این گروه سنی کنند.

علی باباجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  با ابراز خرسندی از وضعیت کنونی شعر کودک ونوجوان اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در چند سال اخیر در حوزه نشر کتاب و به ویژه کتاب کودک ونوجوان وجود داشته و دارد، خوشبختانه شعر کودک ونوجوان ما به نسبت گذشته روندی روبه رشد پیدا کرده و وضعیت به گونه ای پیش می رود که شاعران و نویسندگان کودک ونوجوان به صورت تخصصی تر و با دیدی علمی تر وارد این عرصه می‌شوند و با نگاه‌هایی تخصصی تر و کارشناسانه تر در این حوزه قلم و قدم می زنند.

وی ادامه داد: امروزه در کنار نویسندگان و شاعران کودک ونوجوان، ناشران نیز در حال حاضر به این نتیجه رسیده اند که کار کودک ونوجوان تخصص خاص خود را می طلبد و بدون داشتن آگاهی و اطلاعات علمی در این زمینه نمی توان فعالیت کرد. از سوی دیگر برخی ناشران به صورت حرفه ای وارد عرصه کار ترجمه کتاب کودک ونوجوان شده‌اند و سعی می کنند آثار فاخر کشورهای دیگر را که در این حوزه نوشته شده چاپ کنند و نویسندگان نیز سعی می کنند خود را پا به پای نویسندگان غربی برسانند و با شناخت صحیح از مخاطب خود برای آنها کتاب بنویسند زیرا داشتن دغدغه های فرهنگی در خصوص این گروه سنی زمینه را برای رشد هرچه بیشتر فراهم می آورد.

باباجانی مخاطب شناسی را از اصلی ترین و مهم‌ترین ملاک های نویسندگان کودک و نوجوان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه طی سال های اخیر و با اقدامات مختلف فرهنگی که برای قشر کودک ونوجوان از سوی مسئولان فرهنگی صورت گرفته است می توان به این نتیجه رسید که جامعه ما کودک و نوجوان امروز را به عنوان یکی از مخاطبان اصلی حوزه کتاب قبول کرده است.

نویسنده کتاب «آقای بی رویه» در ادامه سخنان خود افزود: به واقع برگزاری جلسات تخصصی شعر کودک ونوجوان یکی از بهترین اتفاقاتی است که در این حوزه و طی این سال ها اتفاق افتاده است. به عنوان مثال با کمک مجلات رشد به صورت دوره ای جلسات شعر خردسال با حضور شاعران مطرح کشور از جمله مصطفی رحماندوست و شکوه قاسم نیا برگزار می شود و همچنین رشد نوآموز نیزاقدام به برگزاری چنین جلساتی برای گروه سنی کودک با حضور ناصر کشاورز و افسانه شعبان نژاد می کند که این جلسات نه تنها در شهر تهران بلکه در شهرهای مختلف کشور از جمله همدان و قم هم رواج دارد.

نویسنده کتاب «آنجا که دلم جا ماند» اضافه کرد: به نظر بنده شعر کودک ونوجوان در صورتی می تواند بر مخاطب هدف خود اثر بگذارد که به حس مخاطب خود نزدیک باشد و شیطنت ها و حتی شوخ طبعی های و بازی های زبانی آن گروه سنی را به خوبی بیان کند.

این نویسنده کارکرد آموزشی شعر را یکی از ویژگی های بارز در شعر کودک ونوجوان ارزیابی کرد و ادامه داد: شعرکودک می تواند کارکردهای مختلفی داشته باشدو این کار کردها بستگی به نوع هدف گذاری شاعر و حتی ناشر دارد چرا که انتقال برخی مفاهیم آموزشی تنها در سایه شعر محقق خواهد شد و یک اثر شعری خوب می تواند به رشد شخصیت و رشد احساسات کودک و نوجوان کمک کند.

علی باباجانی متولد 1352 و دارای مدرک کارشناس ارشد ادبیات فارسی است و در حال حاضر به عنوان سردبیر مجله سنجاقک فعالیت می کند. وی همچنین فعالیت در تحريريه‌ نشريات سلام بچه‌ها، پوپك ، سروش نوجوان، كيهان بچه‌ها، دوچرخه و باران را در کارنامه کاری خود دارد.

آدم برفى چشم تيله‌اى،‌ دو تكه ماه، بهار كى مى‌آيد، آن‌جا كه دلم جا ماند، با اجازه‌ تمام شاعران ، اوزون حسن،‌ اتل متل يه بابا و تو را صدا می‌زنم ، برخی کتاب های این نویسنده و شاعر در حوزه کودک و نوجوان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها