وی ادامه داد: لقب دادن کانت به این عنوان به خاطر تألیف رساله بسیار کوچکی است که وی 6 سال قبل از مرگش آن را تالیف کرده است. این رساله را به «صلح پایدار» در فارسی ترجمه کردهاند. البته برخی ترجیح میدهند از عنوان «صلح جاویدان» و «آرامش ابدی» براي اين كتاب استفاده کند.
وی با بیان این که کانت این کتاب را بعد از حمله فرانسه به پروس تالیف کرده است افزود: کانت در تالیف این کتاب تحت تاثیر حال و هوای آن ایام بوده است اما اینکه چرا نام کتابش را چنین عنوانی گذاشته خود داستان دیگری است و برای این که انسان بداند منظور کانت از این عنوان چیست باید متن کتاب را بخواند.
این استاد فلسفه با اشاره به اینکه کانت مسافرت نکرده اما بیشتر جغرافیای جهان را میدانسته ادامه داد: کانت در این کتاب مینویسد سالها پیش مهمانخانهداری هلندی این عبارت را با تصویری از یک گورستان بر بالای تابلویی بر سردر هتل خودش نصب کرده بود: «سرزمین آرامش ابدی یا صلح جاویدان».
محقق داماد ادامه داد: کانت در بخش دیگری از کتابش ادامه میدهد که ما نمیدانیم این عبارت درباره عموم انسانها صادق است یا ویژه سران دولتهاست که اشتهای سیریناپذیری برای جنگ دارند یا درباره فیلسوفانی است که در رویای خود صلح جاویدان را میبینند.
به گفته عضو فرهنگستان علوم این عبارت نشان میدهد که کانت نام کتابش را از این تابلو گرفته است. برخی معتقدند این نام برای کتاب او حاکی از یأسی است که کانت برای صلح داشته است و میخواهد بگوید صلح جاویدان و پایدار تنها برای مردگان متصور است، چون انسانها تا زندهاند به دلیل فزونطلبی بشری به دنبال جنگند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به علت اهمیت کتاب کانت در میان سایر آثاری که در این باره نوشته شده است اشاره کرد و گفت: قبل از کتاب 130 صفحهای کانت، افرادی مانند گروسیوس فیلسوف هلندی کتاب «جنگ و صلح» را نوشت که به خاطر آن مدتها در هلند ماندنی شد و 24 سال در تبعید بود.
وی ادامه داد: قبل از او نیز آکویناس دم از صلح زد و پیش از او نیز ادیان الهی از صلح حرف زده بودند اما چرا کانت را پدر صلح جهانی نامیدند.
محقق داماد در پاسخ به این سوال تاکید کرد قبل از کانت، علما، فیلسوفان و ادیان از صلح گفتند اما هیچ کدام برای آن سازوکار ارائه نکردند و نظام تشکیلاتی پیشنهاد ندادند.
این استاد فلسفه یادآور شد: کانت در کتاب 130 صفحهاي خود طرح سازمان ملل را پیشنهاد کرد و اندیشه تشکیل سازمان ملل برای کنترل و جلوگیری از جنگ از این کتاب شکل گرفت.
وی افزود: در این میان یکی از منتقدان کانت میگوید که با وجود رساله 130 صفحهای، به تعداد صفحات آن در آلمان بعد از او جنگ اتفاق افتاد و این نشان میدهد که کتاب کانت تأثیر چندانی نداشته است.
عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به فعالیتهای سازمان ملل متحد برای برقراري صلح گفت: با وجود تلاشهای این سازمان اما همچنان خونریزی و جنگ وجود دارد و به نظر میرسد که باید به پیام بانکیمون، دبیرکل سازمان ملل متحد توجه کرد و در آموزش تامل بیشتری داشت.
محقق داماد اظهار کرد: اگر کانت نظام و تشکیلات پیشبینی کرد، این تشکیلات تنها با نیروی نظامی نمیتواند کار کند بلکه باید اعتلای فرهنگ صلح را مد نظر قرار داد و تنها راهش از آموزش و پرورش، خانواده و حتی کودکستان است.
وی در بخش پایانی سخنانش حجتالاسلام علی یونسی، دستیار ویژه ریاست جمهوری در امور اقوام و اقلیتهای مذهبی را خطاب قرار داد و گفت: شما از تأکید رئيس جمهوری برای تحقق شعار جلوگیری از خشونت سخن گفتید و من از شما درخواست دارم که به ایشان بفرمایید مراکزی مانند آموزش و پرورش از طریق فیلم و کتاب، بچهها را عاشق صلح تربیت کنند.
عضو فرهنگستان علوم در پایان ضمن انتقاد از عملکرد صدا و سیما بیان کرد: صدا و سیما باید صلح و آرامش را مورد توجه قرار دهد به جای این که فیلمهای خشن و پر از خونریزی پخش کند.
سيد محمد موسوي بجنوردي: قرآن از صلح ميگويد
در بخش دیگری از این مراسم آیتالله سید محمد موسوی بجنوری، عضو هیأت علمی بنیاد دایرةالمعارف بزرگ اسلامی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره صلح گفت: خداوند در سوره نساء درباره صلح سخن میگوید و برای خداوند امر خیر یک کبرای کلی است.
وی ادامه داد: صلح همیشه خیر است و خداوند روی آن تاکید کرده، چرا که صلح هیچ گاه نمیتواند امر ناپسندی باشد در حالی که جنگ، مذموم و ناپسند است.
وی با بیان این که هدف ادیان الهی صلح جهانی است یادآور شد: پیامبر اکرم (ص) نیز در رسالتش ادیان ابراهیمی و پیروان آن را به وحدت و دوری از اختلاف دعوت میکند، چرا که در جامعهای که توحید و یکتاپرستی حاکم باشد عدالت سرمشق قرار میگیرد.
آیتالله موسوی بجنوردی ضمن انتقاد از جریانهای تکفیری و گروههایی مانند داعش و القاعده عنوان کرد: امروز این گروهها به نام اسلام جنایت میکنند، در حالی که پیامبر پس از فتح مکه گفت: امروز روز رحمت است.
وی تاکید كرد: ما با یهودیان و مسیحیان دوستیم و همه ادیان ابراهیمی در خداپرستی و خداشناسی وحدت دارند و پیامبر نیز در 1400 سال پیش ندای وحدت سر داد.
وی همچنین بیان کرد: متاسفانه امروز برخی از کشورهای اسلامی درآمد نفتی خود را صرف تقویت گروههايی مانند داعش میکنند.
موسوی بجنوردی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به این که شیعه به صلح جهانی معتقد است گفت: شیعه معتقد است صلح جهانی امری نیکوست و ما همه پیرو صلح جهانی هستیم و با جنگ مخالفیم.
نظر شما