به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) انتخابات هیاتمدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پنجم آبان ماه برگزار میشود. «ایبنا» در این راستا و باهدف آشنایی با اهداف و انگیزههای نامزدهای انتخابات این اتحادیه، سلسله گفتوگوهایی را تدارك داده است؛ رویکرد «ایبنا» در این گفتوگوها، بررسی مشکلات نشر و ارائه راهکارهای بُرونرفت از این مشکلات است.
سید عباس حسینی نیک، یکی از نامزدهای انتخابات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران است. او متولد سال ۱۳۴۵ در شهر یزد است، تا مقطع دیپلم را در زادگاهش تحصیلکرده و از سال ۱۳۶۳ وارد دانشگاه شده است. کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی را از دانشگاه تهران با موضوع پایاننامه (سیاست جنایی ایران در حمایت از حقوق تألیف و نشر) گذرانده و تز دکتری را با عنوان (بررسی مبانی نظری و فقهی حقوق مالکیت ادبی و هنری) ارائه کرده است.
ازجمله سوابق وی سرپرست گروه فرهنگ و تمدن اسلامی و رئیس گروه مطالعات قومی و فرهنگ ملی و مشاور معاونت پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سال ۶۷ تا ۶۹) و مدرس دورههای حقوق نشر و مشاوره و راهنمایی پایاننامههای کارشناسی ارشد و رسالههای دکتری در حوزه حقوق مالکیت ادبی و هنری و مدیر انتشارات مجد است. در گفتوگوی پیشرو، به تشریح مشکلات اتحادیه و انگیزه خود برای نامزدی در این انتخابات پرداخته است.
*نقد شما بر هیاتمدیره سابق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران چیست؟
نقد هیاتمدیره سابق مستلزم اطلاعات جامع و ارزیابی کاملتر است که البته بدون شک باید منصفانه و خیرخواهانه باشد. درمجموع هیات مدیرهای که دوره آن در حال تمام شدن است، تلاش خود را برای بهبود وضعیت نشر در کشور به انجام رسانده و البته برای رسیدن به اهداف علمی و فرهنگی، نیازمند تلاش مضاعف است.
مهمترین خصوصیتی که هیاتمدیره سابق داشته و در آینده نیز باید دارا باشد، رعایت مصلحت صنفی در چارچوب منافع ملی است.
برای تحلیل وضعیت کنونی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران باید نیمنگاهی به وضعیت نظام صنفی در کشور و قانون مربوط به آن داشت و بعد ببینیم آیا اهداف پیشبینیشده محقق شده یا خیر؟ بدون شک، تا رسیدن به شرایط ایده آل در حوزه نشر، تلاشها و فرصتهای زیادی لازم است، اما درمجموع از مسیر پیشرفت منحرف و متوقف نشدهایم. همه باید تلاش کنیم در هر موقعیتی هستیم، یک گام به جلو برداریم. هم در زندگی فردی و شخصی و هم در کار گروهی و صنفی. رمز موفقیت همین است.
* شما برای برداشتن یک گام به جلو، چه برنامهریزی پیشبینی کردهاید؟
برنامهریزی برای رسیدن به اهدافی که بیان شد، بدون مشارکت جمعی میسر و نتیجهبخش نیست. مشارکت جمعی ابتدا باید در هیاتمدیره و سپس در بین اعضای صنف صورت بگیرد. مهمترین راه برای رسیدن به اهداف علمی و فرهنگی، آموزش است.
تجربه من در کلاسهای حقوق نشر که در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار میشد، آن است که عموم ناشران برای آموزش اهمیت زیادی قائلاند و باعلاقه، مباحث علمی و کاربردی را پیگیری میکنند؛ این فرصت را باید مغتنم شمرد.
* هدفتان از نامزدی در انتخابات هیاتمدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بهعنوان بازرس چیست؟
اعتقاد به کار جمعی دارم و مطمئنم حضور نیروهای کارآمد میتواند جایگاه اتحادیه را در درجه نخست از جهت صنفی و در درجه دوم از جهت علمی و اعتباری ارتقا بخشد و به اين انگیزه نامزد بازرسي شدهام. توضیح آنکه مدیران هر صنفی باید تلاش کنند تا منافع صنفی اعضای خود را تأمین کنند و اتحادیه صنف نشر نیز از این قاعده مستثنا نیست، بهویژه که این صنف از حساسیت اجتماعی نیز برخوردار است و تأمین منافع اعضا باید در چارچوب قوانین فراتر از صنفی صورت گیرد.
اما هدف مهمتر اینجانب آن است که جایگاه صنف نشر را به دلیل قرابت و پیوستگی با علم و فرهنگ نسبت به صنوف دیگر ارتقا بخشیم. بدون شک باید کسانی که با علم و فرهنگ سروکار دارند، خود از سطح مطالعه بالایی برخوردار باشند و با آثار فرهنگی مأنوس شوند تا آنگاه بتوان شأن صنفی نشر را در اذهان عمومی ارتقا بخشید.
* و کلام آخر؟
اتحادیهها و دیگر نهادهای صنفی و مردمی مهمترین و مؤثرترین واسطههای مدیریت جمعی هستند که در عین داشتن وجهه عمومی از حوزه شخصی و همچنین دولتی نیز دارای فاصلهاند.
نهاد صنفی را باید فعالان و افراد باسابقه در صنف اداره کنند چراکه مصالح و منافع اعضای صنف بدون آشنایی، تخصص و همدردی مدیران آن نهاد تأمین نمیشود. معتقدم مدیران اتحادیه باید نخست، شغل اول واصلی آنها نشر باشد، ثانیاً در حوزه نشر دارای سابقه بوده و فعال باشند.
*در این باره بخوانید:
1- پایدار: اتحادیه میتواند نقشی موثر در تصویب و اجرای قوانین بالادستی حوزه نشر داشته باشد/ پیشرفت کشور مستلزم آزادی بیان، قلم و نشر است (اینجا)
2- یحیی دهقانی: در گروه «همگامان نشر» دنبال مشارکتجویی، اندیشهورزی و خرد جمعی هستیم (اینجا)
جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
نظر شما