چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
بی‌نیاز: در کشورهای توسعه یافته قبل از الفبا داستان می‌خوانند/تقسیم نویسندگان به خودی و غیرخودی مانع انتشار آثار درخشان در کتاب‌های درسی

فتح‌الله بی‌نیاز معتقد است که باید در ایران هم مانند کشورهای اروپایی و امریکا از مقطع ابتدایی برای بچه‌ها قصه و داستان بخوانند تا آنان با آثار درخشان نویسندگان پیشرو کشورشان آشنا شوند. به باور این منتقد، تا زمانی که در کشور ما در عرصه ادبیات عده‌ای خودی و عده‌ای دیگر غیرخودی محسوب می‌شوند، نمی‌توان انتظار داشت که آثار هنرمندان و نویسندگان پیشرو معاصر در کتاب‌های درسی به چاپ برسد.

بی‌نیاز، داستان‌نویس و منتقد ادبی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: شیوه آموزش کشورهای توسعه‌یافته با روش آموزش ما متفاوت است. اگر به حرف من شک دارید، می‌توانید به منابع اینترنتی مراجعه کنید و شیوه آموزش کشورهای اروپایی را دنبال کنید یا از دوستانی که بچه‌هایشان در کشورهای دیگر درس می‌خوانند درباره چگونگی کیفیت آموزش در آن مدارس سوال کنید.

وی افزود: این شیوه در همه کشورهای دنیا از سوئد گرفته تا آمریکا اجرا می‌شود. به طور مثال در کشور فرانسه دانش‌آموزان را با ژان ژاک روسو، اونوره دوبالزاک، امیل زولا و بسیاری از نویسندگان تراز اول فرانسه آشنا می‌کنند یا در آلمان برای آن‌ها آثاری از گوته، هاینریش هاینه و هانریش بل می‌خوانند. در کشور انگلیس نیز این شیوه در آموزش افراطی‌تر است.

این منتقد اضافه کرد: تا زمانی که در کشور ما در عرصه ادبیات هم عده‌ای خودی و عده‌ای دیگر غیرخودی محسوب می‌شوند، نمی‌توان انتظار داشت که کار نویسندگان پیشرو معاصر در کتاب‌های درسی چاپ شود یا درخشان‌ترین آثار را برای بچه‌ها خواند.

بی‌نیاز گفت: باید تعارفات معمول را در این زمینه کنار بگذاریم و قبول کنیم که با این نگاه نمی‌توان نویسندگان پیشگام را به بچه‌ها معرفی کرد. وقتی در کتاب‌های درسی حرف و کلامی از زنده‌یاد احمد محمود یا صادق هدایت به میان نمی آید، چه انتظاری از وضع ادبیات در مدارس می‌توان داشت.

این داستان‌نویس یادآور شد: کشورهای دیگر دنیا نویسندگان را به دلیل این‌که با آنها هم نظر هستند یا نیستند در کتاب‌های درسی کنار نمی‌گذارند. تا زمانی که نگاه ما به نویسندگان برخاسته از یک نوع نگاه سیاسی است، نمی‌توانیم ادبیات واقعی‌مان را به بچه‌ها معرفی کنیم. این در حالی است که ما حتی داستان‌های کلیله و دمنه و گلستان سعدی را نیز برای بچه‌های سال‌های نخستین مقطع ابتدایی معرفی نمی‌کنیم.

فتح‌الله بی‌نیاز،‌ نویسنده و منتقد ادبیات داستانی است. از وی تا‌کنون آثاری مانند «ملاقات با مسیح»، «مکانی به وسعت هیچ»،‌‌ «عطش ماندگار» و «دریاسالار بی‌دریا»‌ منتشر شده است.


پیشینه این پرونده در خبرگزاری کتاب:

نظر اسماعیل امینی، مهدی غبرایی، ابوتراب خسروی، محمدهاشم اکبریانی، جواد مجابی، نوش‌آفرین انصاری نعمت الله سلیمانی،  محمدمهدی رسولی  عباس جهانگیریان  سیروس نیرو، حمیدرضا شکارسری و شهرام اقبال‌زاده را در این باره بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط