به گفته حدادی در یک جامعه سالم باید برای همه کودکان و نوجوانان با سلایق و علایق مختلف محصول وجود داشته باشد.
حدادی به نوعی از تصویرگری در ادبیات شعر در دهه 60 اشاره کرد و گفت: در کشور ما زمانی جریان تصویرسازی سیاه و سفید برای نوجوان مرسوم شد که اتفاقا خیلی مورد پسند آنان نیز بود اما خود تصویرسازان با همان نگاه های همیشگی به حیطههای دیگر وارد شدند و این دستاورد به فراموشی سپرده شد.
وی در ادامه گفت: چیزی که امروز در اختیار نوجوان قرار میگیرد باید بسیار هوشمند باشد، کودکی که اساسا کتابخوان نباشد برایش مهم نیست درکتاب چه چیزی نوشته شده اما گاهی یک تصویرخوب، جذابیتی برای یک کتاب به وجود میآورد که حتی دور ترین کودک به کتاب را جذب می کند.
وی با اشاره به این نکته که متن و تصویر در کتاب کودک باید مکمل هم باشند گفت: حرف های من به این معنا نیست که ما نباید کتاب صرفا مصور داشته باشیم. این گونه کتاب ها دارای اشکال نیستند و ما میتوانیم برای حتی در این زمینه تولید انبوه داشته باشیم. حرف من این است که نباید برای همه گروههای سنی یک مدل کتاب تولید کرد. باید مفهوم، تصویر و گرافیک با یکدیگر هماهنگ باشند .
حدادی گفت:اگر از همان روزهای اول مشتی رنگ به صفحه بپاشیم و به خورد کودک بدهیم با دست خودمان نسل آینده را از گرایش به کلمه و مفهوم دور کرده ایم. همانگونه که تا کنون شاهد هستیم گریز از کتابخوانی در خانوادههای ما بحران اصلی است.
نخستین همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعات کودکی (ادبیات؛ کودک دیروز، کودک امروز)»،صبح دیروز با حضور جمعی از نویسندگان و تصویرگران ادبیات کودک و نوجوان، در محل حسینیه ارشاد آغاز به کار کرد. این همایش تا پایان امروز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.
گزارش های دیگر مربوط به این همایش منتشر خواهد شد.
نظر شما