چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
تاثیرپذیری از عاشورا در داستان‌های دفاع مقدس دیده نمی‌شود

حسن احمدی معتقد است: متاسفانه آثار خلق شده در ادبیات دفاع مقدس، به ویژه در داستان و رمان انتظارات را درباره تاثیرپذیری از فرهنگ عاشورا برآورده نکرده‌اند.

حسن احمدی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در حوزه دفاع مقدس هنوز اثری که به طور مستقیم متاثر از فرهنگ دفاع مقدس باشد و بتواند از در زمینه عاشورا مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد، نوشته نشده است.

وی با اشاره به برخی از آثار محدودی که در زمینه ادبیات کودک و نوجوان و متاثر از فرهنگ عاشورا خلق شده است، اظهار کرد: با توجه به تاثیرپذیری عمیق رزمندگان از فرهنگ عاشورا، جای کار بسیاری در ادبیات دفاع مقدس و به ویژه برای نوجوانان در این زمینه وجود دارد.

نگارنده «بزرگ‌مردان کوچک» در این باره افزود: تاثیرپذیری ادبیات دفاع مقدس از فرهنگ عاشورا، با توجه به الهام رزمندگان از این فرهنگ دینی بدیهی به نظر می‌رسد. حتی شعار‌های رایج رزمندگان متاثر از فرهنگ عاشورا و تمام آرزوی آن‌ها مانند یاران امام حسین(ع)، رسیدن به مقام شهادت بود. متاسفانه آثار خلق شده در ادبیات دفاع مقدس انتظارات را درباره تاثیرپذیری دفاع مقدس از فرهنگ عاشورا برآورده نکرده‌ است.

وی با بیان این‌که نویسندگان حوزه دفاع مقدس اکنون به پختگی لازم از نظر ادبی رسیده‌اند، گفت: شاید در میان آثار منتشر شده در حوزه خاطرات دفاع مقدس، اشاره‌هایی به تاثیر‌پذیری رزمندگان از فرهنگ عاشورا شده باشد اما در این قالب هم اثری مستقل با این رویکرد نمی‌بینیم. این در حالی است که صبوری اسیران و خودسازی آن‌ها در زندان‌های عراق را که تحت تاثیر فرهنگ عاشورا صورت می‌گرفت، می‌توان زمینه خلق آثار ادبی دانست.

احمدی در مقایسه‌ای میان قالب‌های مختلف ادبی از تاثیر‌پذیری دفاع مقدس از فرهنگ عاشورایی توضیح داد: البته این رویکرد در حوزه شعر پررنگ‌تر است و به صورت کم‌رمق‌تری در آثار حوزه خاطره و بسیار کمتر از آن، در قالب داستان و رمان بیان شده است. باید توجه داشت که خاطرات هم به میزان رمان قدرت تاثیر‌گذاری و ماندگاری ندارند و باید چنین خاطراتی در قالب داستان بازنویسی شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه ادبیات دفاع مقدس متاثر از فرهنگ عاشورا می‌تواند بر وجوه انسانی جنگ و دوستی دو ملت مسلمان تمرکز یابد؟ گفت: در زمان جنگ تحمیلی هم گاه این فرهنگ مانع از تیر‌اندازی بین رزمندگان می‌شد. بسیاری از سربازان عراقی در خاطرات خود گفته‌اند که به دلیل مسلمان دانستن ایرانیان و اشتراک در فرهنگ عاشورا، از تیر‌اندازی به نیرو‌های ایرانی به نحوی خود‌داری می‌کردند. اما متاسفانه این فرهنگ مجال بروز بیشتر پیدا نکرد زیرا بسیاری از عراقی‌ها به دلیل تبلیغات صدام گمان می‌کردند با کفر می‌جنگند و حتی مادر برخی از کشته‌شدگان، فرزندانشان را شهید می‌دانند!

خالق «آیینه سرخ» در این باره افزود: وجه انسانی جنگ با نگاه به فرهنگ عاشورایی در آثار ادبی کمرنگ است و گروه‌های رسانه‌ای می‌توانند نویسندگان حوزه دفاع مقدس را به این سو ترغیب کنند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها