راوی کتاب «ماه در میدان مین» گفت: نمیتوان با راهاندازی فروشگاه مستقل آثار دفاع مقدس انتظار نشر این فرهنگ را داشت. متاسفانه کتاب «من زندهام» با شروع مسابقه «کتاب و زندگی» در بابل به بهای 180هزار ریال عرضه میشود!
وی از «جهنم تکریت» به عنوان آخرین کتابی نام برد که مطالعه کرده است و افزود: با توجه به اینکه در سالهای جنگ تحمیلی حضور مداوم داشتهام، به آثار حوزه دفاع مقدس علاقهمندم و نزدیک به یکهزار جلد کتاب در این حوزه در کتابخانه شخصیام دارم. متاسفانه غیر از فروشگاه «مهتاب» که به عرضه آثار انتشارات سوره مهر میپردازد، فروشگاه مستقلی در شهر بابل برای عرضه آثار دفاع مقدس وجود ندارد.
راوی کتاب «ماه در میدان مین» درباره ضرورت راهاندازی چنین فروشگاهی گفت: در هر کاری ابتدا باید فرهنگسازی کرد. نمیتوان با راهاندازی فروشگاه عرضه آثار دفاع مقدس انتظار نشر فرهنگ دفاع مقدس را داشت. این فروشگاه میتواند به علاقهمندان حوزه دفاع مقدس که بیشتر در شمار افراد کمدرآمد جامعه هستند، کمک کند تا آثار مورد علاقه خود را با تخفیف ویژه دریافت کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه جوانان اهل کتابخوانی نیستند. کتابی مانند «پایی که جا ماند» اثر بسیار خوشخوان و جذابی است اما بیشتر افراد فقط این کتاب را تهیه کردهاند اما آن را نخوانده اند که بدانند چه حوادثی برای راوی خاطرات رخ داده. بنابراین نمیتوان گفت با پرفروش شدن یک کتاب، حتما آن اثر مطالعه شده است.
منصف، با بیان اینکه بخشی از دلایل بی رغبتی مردم به این گونه آثار به متن و شیوه نگارش آنها باز میگردد افزود: متاسفانه برخی آثار دفاع مقدس شرح خاطراتی فرا واقعی یا غیر واقعی هستند.
وی در پاسخ به این سوال که مسابقههای کتابخوانی چقدر در جلب مخاطبان به فرهنگ و آثار دفاع مقدس موثرند؟ گفت: با آغاز مسابقه کتابخوانی «کتاب و زندگی» در شهر بابل، کتاب «من زندهام» که بهای آن 8هزار تومان بود، 18هزار تومان به فروش میرسد!
کتاب «من زندهام» که از سوی انتشارات بروج به بهای 200هزار ریال عرضه میشد، با شروع مسابقه «کتاب و زندگی» و با تغییراتی در نحوه چاپ اثر، در تهران به بهای 85هزار ریال (60 درصد کاهش) به فروش میرسد.
منصف افزود: قشر کارمند جامعه توان خرید چنین آثاری را ندارد. من که علاقه ویژهای به آثار حوزه دفاع مقدس دارم، این آثار را با 50 درصد تخفیف در اردوهای راهیان نور خریداری میکنم؛ اما متاسفانه امکان رفتن به چنین سفرهایی برای همه مردم جامعه وجود ندارد.
این رزمنده سالهای جنگ تحمیلی، با ابراز بیاطلاعی از برگزاری «هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس» در شهر بابل گفت: به طور کل، تبلیغات نمایشگاههای کتاب در شهر بابل ضعیف است. مسوولان فرهنگی پوسترهای تبلیغاتی پر تعداد و در قطع کوچک برای اطلاعرسانی نمایشگاههای کتاب در نظر میگیرند که زیاد به چشم نمیآید و نمیتواند در جلب مخاطبان موثر باشد.
نظر شما