یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۶
مدیر نشر جامعه‌شناسان: از اقتصاد تا سبک زندگی مردم در چالش های حوزه کتاب نقش دارند

شیوا شکاری، مدیر انتشارات جامعه‌شناسان معتقد است، از اقتصاد تا سبک زندگی در چالش امروز کتاب نقش دارند.

شیوا شکاری، مدیر انتشارات جامعه‌شناسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره چالش‌های پیش روی کتاب در کشور گفت: بحث درباره نشر کتاب، بحثی متغیر است زیرا عوامل  بسیار در چالش‌های کتاب تأثیرگذار است.

وی با اشاره به این‌که اقتصاد عاملی اصلی در چالش‌های پیش روی کتاب به شمار می‌آید، اظهار کرد:‌ معضلی مانند اقتصاد نشر یکی از مواردی است که به نظر می‌رسد بسیاری از ناشران بر آن اتفاق‌نظر دارند به‌جز ناشرانی که با انتشار کتاب‌های عامه‌پسند به نشر نگاه تجاری دارند.

شکاری در ادامه گفت‌وگو اظهار کرد: سبک زندگی امروز مردم هم فاصله بسیاری با کتاب دارد.  

وی دراین‌باره توضیح داد: کتاب، هنوز در بین مردم جای خود را باز نکرده است و به بهانه گرانی کتاب از خریدن آن صرف‌نظر می‌کنند در حالی‌که قیمت کتاب در برابر سایر اقلام حتی مبلغ ایاب‌وذهابی که هرروز هزینه می‌کنیم بسیار پایین است.

مدیر انتشارات جامعه‌شناسان افزود: امروزه سبک زندگی مردم بیشتر معطوف به‌ظاهر زندگی شده است که متأسفانه کتاب در آن جایگاهی بلندی ندارد.

وی، چالش کتاب را ریشه‌دار دانست و ابراز کرد: لزوماً بالا رفتن سواد و دریافت مدارک دانشگاهی عامل بالا رفتن سرانه مطالعه و خرید کتاب نیست زیرا متأسفانه بسیاری از دانشجویان مقاطع بالای دانشگاهی نیز چندان تمایلی به خرید کتاب ندارند و متأسفانه بدعتی به نام جزوه خوانی و تکثیر آن جای خود را به کتاب داده است.

وی در بیان دیگر چالش‌های کتاب  به موازی‌کاری بین ناشران نیز اشاره کرد و گفت:‌ پرداختن به موضوعات یکسان در بین ناشران تنها موجب اتلاف هزینه و انرژی می‌شود درحالی‌که  ناشران در انتخاب موضوعات باید خلاقیت به خرج بدهند.

شکاری، ممیزی در مباحث علوم انسانی را از عوامل اصلی کاهش جذابیت کتاب‌ها عنوان کرد و افزود: ارگان‌های دولتی کتاب‌هایی با موضوعات خاص را خریداری می‌کنند و این مساله باعث می‌شود که سلیقه ناشران به سمت‌وسوی همان موضوع هدایت شود که از آمار مخاطبان کتاب‌های علوم انسانی می‌کاهد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها