دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۵
حداد عادل: فرزام توفان را به بند كشيد

شخصيت شاه نعمت‌الله ولي تا پيش از ارايه پايان‌نامه دكتراي فرزام، افسانه‌اي و اسطوره‌اي بود، بدون هيچ تحقيق دانشگاهي عالمانه و هدفمند. ولي او توفان را به بند كشيد و اين شخصيت متلاطم و مبهم و ناشناخته را به طريق علمي و آكادميك شناساند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حداد عادل در اين مراسم كه صبح امروز در فرهنگستان زبان و ادب فارسي برگزار شد، با بيان اين كه فرزام از نظر سني منزلت پدري نسبت به او داشته است، گفت: روز جمعه به مناسبت وفات ايشان، تلويزيون در برنامه ديدار با فرزانگان مصاحبه‌اي از ايشان را براي بار دوم پخش كرد كه در آن، به نكات جالبي اشاره شده بود.

وي ادامه داد: ايشان گفتند كه در سال 1325 از دانشگاه تهران فارغ‌التحصيل شده‌اند و اين يعني همان سالي كه من به دنيا آمدم. پيش از تاسيس فرهنگستان، ايشان گاهي به دفتر من در آموزش و پرورش مي‌آمدند و با هم صحبت مي‌كرديم و هميشه از سخن گفتن با ايشان لذت مي‌بردم.

رييس سابق مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه در سال‌هاي اخير در فرهنگستان زبان و ادب فارسي فرصت بيشتري براي گفت‌وگو با ايشان و شناخت‌شان داشتم، يادآور شد: فرزام در دو طريق مجاهدت علمي و مجاهدت معنوي گام گذاشته بود. او در طريق علمي از محضر استاداني چون بديع‌الزمان فروزانفر، جلال‌الدين همايي و ملك‌الشعرا بهار كسب علم كرده، سال‌ها در دانشگاه‌هاي اصفهان و تهران به تدريس پرداخته و اوج دانش‌پژوهي خود را نيز در تاليف كتاب خود درباره شاه نعمت‌الله ولي نشان داده بود.

حداد عادل اظهار داشت: اين رساله نمونه‌يي است از سخت كوشي و الگويي براي دانشجويان دكترا كه بساز و بفروش نبايد بود و در ارايه پايان‌نامه، بايد حداكثر تلاش خود را به كار گرفت. به گفته خود ايشان در آن مصاحبه، تدوين و تاليف پايان‌نامه مذكور از سال 1325 تا 1339 به طول انجاميده.

وي تاكيد كرد: شخصيت شاه نعمت‌الله ولي تا پيش از ارايه اين پايان‌نامه، افسانه‌اي و اسطوره‌اي بود، بدون هيچ تحقيق دانشگاهي عالمانه و هدفمند. فرزام با چنين شخصيتي سر و كار داشت. ولي او طوفان را به بند كشيد و اين شخصيت متلاطم و مبهم و ناشناخته را به طريق علمي و آكادميك شناساند.

عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي خاطرنشان كرد: فرزام مي‌گفت كه سرانجام خود استاد فروزانفر به او گفته است كه هر چه جست‌وجو كردي ديگر بس است و بايد پايان‌نامه را تحويل بدهي.

وي با بيان اين كه دو مدخل از مدخل‌هاي دانشنامه بزرگ اسلامي به قلم فرزام تاليف شده، گفت: ما از ايشان خواهش كرديم كه دو مدخل استاد احمد بهمنيار و شاه نعمت‌الله ولي را تاليف كنند و بسيار خوشنوديم كه اين دو مدخل توسط يكي از آگاه‌ترين افراد به جنبه‌هاي مختلف حيات و شخصيت اين دو تاليف شده است. فرزام همواره خود را در علم وامدار بهمنيار مي‌دانست.

حداد عادل با بيان اين كه به جهت معنوي، فرزام جزو حلقه آشيخ رجب‌علي خياط بوده است، يادآور شد: من شخصا او را نديده بودم. ولي ذكر خير ايشان همواره بر لبان متدينين جاري و ساري بوده است. در سال‌هاي اخير هم كتاب‌هايي درباره ايشان نوشته شده. در اين هيچ شكي نيست كه آشيخ رجب‌علي صاحب كرامات بوده و اين كرامات را هم از راه تهذيب نفس به دست آورده بوده است. مزار او در ابن بابويه امروز زيارتگاه است.

وي ادامه داد: فرزام از حاج شيخ با عنوان "شيخ ما" ياد مي‌كرد. او مومن خالصي بود و حضور طولاني‌اش در دانشگاه اصفهان و دانشگاه تهران و سال‌هاي پر تلاطم دهه 20، گردي بر اعتقاداتش نيفشانده بود. بعد از انقلاب هم گاه مي‌ديدم كه به نماز جمعه مي‌آمد و سپس كاملا ناشناس در ميان مردم عادي، سجاده‌اش را زير بغل مي‌زد و برمي‌گشت.

حداد عادل در پايان گفت: حداكثر تقاضاي او در زندگي اين بود كه آثارش چاپ شوند كه خوشبختانه با موافقت دكتر محقق، اين آثار هم به چاپ رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط