اصغر خالدان، پیشکسوت حوزه تربیت بدنی با اشاره به رشد کمی در تولید کتابهای تربیتبدنی از ابتدای تأسیس دانشگاه تهران گفت: عجله، اشتغال و مشکلات دانشجویان، غیر مستقیم بر کیفیت منابع تولیدی مؤثر است.
وی با اشاره به وضعیت تدریس در رشته تربیتبدنی گفت: زمانیکه در مقام مدرس دانشگاه به تدریس مشغول شدم، در مباحث مختلف کتاب و مدرس وجود نداشت. حتی وقتیکه در دانشگاه تهران بهعنوان دانشجو مشغول بودم، وضع به همین شکل بود. برای تدریس از مدرسان رشتههایی مانند پزشکی دعوت و این مدرسان نیز به جزوههایی درباره عضلات و قلب و عروق اکتفا میکردند.
غنای رشته تربیت بدنی با رشد میزان تولید کتاب
خالدان ادامه داد: از زمان تأسیس دانشگاه تهران در سال 1313 رؤسا، از کشورهایی مانند ترکیه مدرسانی در شاخههای آموزش فوتبال، بسکتبال و والیبال به کشور دعوت کرده بودند. همزمان با دوران دانشجویی من این عده به رشته تربیتبدنی نیز کمک میکردند. بعد از گذشت سالها در حال حاضر، رشته تربیت بدنی از جنبههای کیفی و کمی تحولات بسیاری داشته است.
این عضو هیأت علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران افزود: با افزایش کمّی دانشکدهها و رشد تولید کتاب بهویژه در بخش ترجمه، شاهد غنای رشته تربیت بدنی هستیم که مایه خوشبختی است.
مترجم کتاب «فیزیولوژی ورزش» اثر برگزیده بيستو هشتمين دوره كتاب سال جمهوری اسلامی ايران گفت: سالها بهعنوان مسئول تدوین برنامههای درسی دانشگاهی، چارچوب برنامههای رشته تربیت بدنی را تدوین میکردم. برای این منظور، برنامههای درسی دانشگاههای مطرح دنیا در رشته تربیتبدنی را بررسی کردیم و درسهای مشترک مراکز علمی دنیا را در برنامه درسی کشورمان قرار دادیم.
خالدان افزود: به این ترتیب برترین واحدهای درسی دنیا را در دانشگاههای خودمان نیز در اختیار دانشجویان قرار دادیم. پیش از اجرا و تأیید از سوی وزارت علوم نظرات مدرسان، دانشجویان و مدیران آموزشی دانشگاههای دیگر را نیز جویا میشدیم.
وی درباره وضعیت امروز کتابهای حوزه تربیت بدنی توضیح داد: کتابهای آموزشی و دانشگاهی این رشته از نظر کمی مطلوب است، اما بهنظر میرسد کیفیت این منابع ضعیف شده است.
دانشجویان بیحوصله!
مترجم کتاب «فیزیولوژی ورزش، تغذیه و عملکرد انسانی» برگزیده سیامین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در بیان دلایل تنزل کیفیت محتوایی کتابهای رشته تربیتبدنی گفت: این روزها دانشجویان عجولاند، واحدی را اخذ میکنند و از همان ابتدای ترم میپرسند چه صفحاتی از کتاب را برای امتحان آخر ترم آماده کنیم، اجازه نمیدهند که مدرس از موضوع درس صحبت کند. علاوه بر این، اشتغال و خستگی ناشی از تراکم برنامههای درسی بهصورت غیرمستقیم بر کیفیت کتابها تأثیر داشته است.
خالدان در ادامه اظهار کرد: متولیان تدوین برنامههای درسی با درک وضعیت دانشجویانی که درس نمیخوانند، منابع ضعیفی را معرفی یا ترجمه میکنند. پیش از این با آزمون ورودی، بهترینها به دانشگاه راه پیدا میکردند اما حالا درهای دانشگاه را باز گذاشتهاند و هرکس را به دانشگاه راه میدهند. مجموع این عوامل بر کیفیت کتابها مؤثر است.
آیا تربیت بدنی در حوزه نشر مغفول مانده است؟
نخستین رئیس دانشکده علوم تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، درباره موضوعات مغفول مانده در حوزه تألیف و ترجمه رشته تربیت بدنی گفت: ابتدا باید بدانیم مغفول ماندن از چه منظری مطرح میشود. برخی رشتهها در دنیا سابقه بیشتری دارند و حوزه نشر کشور ما بیشتر به آنها پرداخته است.
خالدان ادامه داد: بهعنوان مثال رشتههایی مانند فیزیولوژی ورزش، یادگیری حرکتی و بیومکانیک در همه دانشگاههای دنیا سالیان سال تدریس شده است. مدیریت، نیز به تازگی در حوزه تربیت بدنی مطرح و کتابهایی نیز منتشر شده است.
نظر شما