کارشناسان حاضر در نشست «نقد و بررسی کتاب مرجع نشر ایران» درباره نقاط ضعف و قوت این اثر دیدگاههای خود را ارائه دادند.
مرجع نشر، منبعی برای رجوع مکرر
شقاقی در این نشست در تعریف مرجع نشر گفت: مرجع نشر منبعی برای رجوع مکرر است. مرجع نشر به منابع اطلاعی مانند دایرهالمعارفها، ارجاعی و فوری تقسیم میشود.
وی درباره عنوان کتاب اظهار کرد: پرداختن بهعنوان کتاب چندان ضروری نیست و بهنظر میرسد این عنوان بیشتر با هدف تجاری انتخاب شده است.
ضرورت روزآمدی مرجع نشر
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران ادامه داد: کتاب فوقالعاده است و بنابراین روزآمدی این اثر ضروری است.
شقاقی درباره طرح جلد کتاب گفت: یکی از انتقادهای جدی به کتاب طرح پشت جلد کتاب است. جلد مرجع نشر، جایی برای تبلیغ نیست.
وی در نقد محتوایی مرجع نشر نیز افزود: در مقدمه کتاب، به تعداد اشاره شده و این در حالی است که مراجعهکننده باید از عنوان کتاب مطلع شود. درباره مؤلف ناشران نیز در مرجع نشر اطلاعاتی ارائه نشده است. بهنظر میرسد که ارائه اطلاع از این فعالان حوزه نشر ضروری است. ارائه نمایه موضوعی نیز ضروی است. ارجاع «نیز نگاه کن» باید درنظر گرفته شود. در استفاده از رسمالخط نیز باید دقت شود.
نبود اطلاعات کامل در حوزه کتابشناسی و بازیابی
مهردخت وزیری پورکشمیری نیز در ادامه این نشست ضمن تشریح تاریخچه انتشار مرجع نشر در کشور عنوان کرد: در نقد کتاب مرجع نشر، میتوان به نقدهایی اشاره کرد؛ اطلاعات کاملی در حوزه کتابشناسی و بازیابی وجود ندارد. کد شهرها نیز بهروز نیست که اصلاح آنها در نسخههای آینده ضروری است.
وی افزود: یکی از انتقادهای جدی به مرجع نشر، نبود نام افراد صاحبنامی مانند رؤسای انجمن فرهنگی کودک و نوجوان و شرکت تعاونی توزیع کتاب است. نظم الفبایی یکی از نکات مثبت این کتاب است.
بیارتباطی عنوان با محتوا
حمید محسنی، مدیرمسئول نشر کتابدار در ادامه مباحث نشست گفت: مرجع نشر براساس اطلاعات و ظرفیتهای موجود تولید شده است. یکی از انتقادهای جدی نسبت به این مرجع، بیارتباطی عنوان با محتوا است. باید توجه داشت که مرجع نشر بیشتر بهعنوان یک راهنما کاربرد دارد. عنوان «راهنمای مرجع نشر کتاب» بهنظر میسد برای این کتاب بهتر است.
پیشگیری از تزاید و پیچیدگی در کتاب
اسماعیل افقهی، دانشجوی مدیریت رسانه از دانشگاه تهران نیز در ادامه تصریح کرد: کتاب مرجع نشر در سال 1392 به دلیل ماهیت مرجعیت و نمایهگونه و به منظور صرفهجویی در مصرف کاغذ تدوین و منتشر شد. با توجه به روزآمدی اطلاعات در سامانه مجازی مؤسسه خانه کتاب و براساس نظرسنجی که صورت گرفت، مقرر شد که نسخه چاپی دوسالانه منتشر شود.
وی افزود: بهدلیل تغییراتی که در گروه تدوینکنندگان و تنظیمکنندگان کتاب صورت گرفت، شاهد تغییراتی نسبت به سالهای گذشته بودیم و بنابراین نیازمند فیپا و شناسنامه متفاوتی است.
افقهی گفت: درباره ارجاعها با توجه به هدف سادهسازی کتاب و کاربرپسند بودن آن، از پرداختن به جزئیات در ارجاع و استفاده از ارجاعهایی مانند «نیز نگاه کن» صرفنظر کردهایم. هدف اصلی در حذف این ارجاع، پیشگیری از تزاید و پیچیدگی در کتاب است.
نظر شما