سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰
افراد دارای تریبون بهترین کتاب‌ها را شناسایی و معرفی کنند/ لزوم مقابله با فرسوده شدن مخاطب کتاب

میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: آن روزی کتابخوانی در کشور به موفقیت رسیده و از وضع نامطلوب فعلی خارج می‌شود که آحاد جامعه به ویژه کسانی که دارای تریبون هستند خودشان را موظف بدانند که بهترین کتاب‌ها را شناسایی کرده، بخوانند و به دیگران معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری اختتامیه دومین دوره مسابقه سراسری کتابخوانی «کتاب و زندگی» ویژه کتاب «خانواده» عصر امروز 9 تیرماه با حضور میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، سید عارف علوی، مسئول دبیرخانه این دوره مسابقات، سعید مکرمی، عضو هیات مدیره شبکه توزیع کتاب جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (خوشه) در مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

نیلی در ابتدای این نشست طی سخنانی با بیان اینکه مسابقه «کتاب و زندگی» در نیمه دوم سال گذشته رقم خورد و اکنون ما در مرحله دوم این مسابقه هستیم گفت: موج اول این مسابقه با کتاب «من زنده‌ام» شروع شد و محوریت دور دوم نیز مطالعه کتاب «خانواده» بود. بلافاصله پس از پایان این مسابقه نیز دور سوم این مسابقات آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: این مسابقه پاسخی به مطالبات مکرر و همیشگی رهبر انقلاب است و تلاشی است برای اینکه امر کتاب و کتابخوانی در کشور محقق شود. این مسابقه اهدافی دارد که ارتقای سرانه کتابخوانی در کشور با مطالعه کتاب‌های خوب و مستحب موکد از آن جمله است. در واقع کتاب‌هایی که خواندن آنها از سوی اهالی حوزه فرهنگ توصیه شده است.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: هدف دیگر برگزاری این مسابقات دسترسی آسان مخاطبان به کتاب از طریق فروشگا‌ه‌های حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای در سراسر کشور و تقویت بنیه اقتصادی شبکه نشر اعم از ناشر و شبکه توزیع کتاب در کشور است.

نیلی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه پس از شش ماهی که از آغاز این طرح گذشته کتاب «من زنده‌ام» به شمارگان حدود نیم میلیون رسیده تاکید کرد:  همچنین پس از پایان این دوره از مسابقات، کتاب «خانواده» نیز با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده و البته این دوره از مسابقات یک بار هم تمدید شده است.

به گفته مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، بیش از 200 هزار نسخه از کتاب با شمارگان بالای 185 هزارنسخه چاپ شده است.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما در غایت این طرح، کمک کردن به عمومی شدن معرفی کتاب در جامعه است، یادآور شد: آن روزی کتابخوانی در کشور به موفقیت رسیده و از وضع نامطلوب فعلی خارج می‌شود که آحاد جامعه به ویژه کسانی که دارای تریبون هستند مانند ائمه جماعات، استادان دانشگاه، معلمان و ... خودشان را موظف بدانند که بهترین کتاب‌ها را شناسایی کرده، بخوانند و به دیگران معرفی کنند. بنابراین این نهضت خواندن و توصیه کردن کتاب شاید هدف اصلی این کار باشد.

نیلی افزود:‌ جنس کتاب‌ها بیشتر در فضای سبک زندگی ایرانی اسلامی تعریف شده و این موفقیت‌های تنها با همیاری و همکاری تمامی دست‌اندرکاران محقق شده است.

تفاوت‌های برگزاری دوره نخست با دور دوم مسابقات

علوی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه در دوره اول مسابقه تجربیات خوبی را به دست آمده است، گفت: در دوره دوم سعی شده تا حضور مجمع حداقلی باشد. مجمع ناشران انقلاب اسلامی قصد دارد در دوره‌‌های بعدی این حضور حداقلی را نیز کم کند. بنابراین عمده کار این دوره از مسابقه برعهده توزیع‌کنندگان بوده که وارد کار شدند و حتی بار مسائل مادی را نیز به دوش گرفتند.

وی افزود: ما برای برگزاری این مسابقات در ابتدا با رایزنی گروه‌های مختلف کشور کتاب‌ها را انتخاب کردیم و سپس وارد رایزنی با ناشران و توزیع کنندگان شدیم.

به گفته وی، از تیرماه سال 1392 تا بهمن سال گذشته 44 هزار نسخه از کتاب «خانواده» به فروش رفته و از بهمن 93 تا به امروز که پایان این دوره مسابقه است، 185 هزار نسخه از این کتاب به چاپ رسید.

علوی در ادامه با اشاره به تفاوت‌های مرحله اول مسابقات با مرحله دوم گفت: ما در این دوره از مسابقات سایت را بار دیگر طراحی کرده و آن را ارتقاء دادیم چون این سایت در دوره اول انتظارات را برآورده نمی‌کرد. در سایت جدید اطلاعات کل کتابفروشی‌ها براساس استان‌ها درج شد تا هم به روز رسانی در این زمینه صورت گیرد و هم ارتباط بین مردم و کتابفروشی‌ها بیشتر برقرار شود. همچنین در این دوره تبلیغات و تیزرها ویژگی بهتری داشت و از تنوع بیشتری برخوردار بود.

وی درباره کاهش قیمت کتاب «خانواده» نیز در این دوره توضیح داد: یکی از اهداف این دوره کاهش قیمت کتاب بود. البته انتشارت صهبا معمولاً حداقل قیمت را در نظر می‌گیرد اما در این دوره بدون اینکه از کیفیت کار بکاهیم قیمت را کاهش دادیم تا دسترسی برای عموم بیشتر میسر باشد و در نهایت کتاب با قیمت چهار هزار تومان به فروش رسید. کار با انتشارات صهبا تجربه خوبی بود و ما دو تفاهمنامه با انتشارات صهبا و مراکز توزیع کننده نیز به امضا رساندیم.

علوی یادآور شد: تفاوت دیگر این دو دوره در میزان شمارگان کتاب‌ها بود. ما از همان ابتدا بنا داشتیم تا بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری در بحث تیراژ کتاب‌ها، این موضوع را اعمال کنیم به همین دلیل کتاب خانواده را در سه تیراژ 50 هزارتایی، یک تیراژ 10 هزار تایی و یک تیراژ 25 هزارتایی منتشر کردیم. کل شرکت کنندگان قابل قبول در این دوره مسابقه 13 هزار و 35 نفر بودند که از این تعداد دو هزار و 306 نفر از طریق سایت و 10 هزار و 729 نفر از طریق پیامک شرکت کرده بودند که در مجموع کل قبول شدگان این دوره 10 هزار و 441 نفر بودند که ما از این تعداد به 230 نفر جایزه اهدا خواهیم کرد.





امروز با پدیده کتاب نخوانی در کشور مواجه هستیم

مکرمی نیز در بخش دیگری از این نشست به وضعیت بد کتاب و کتابخوانی در کشور اشاره کرد و افزود: امروز دیگر ما با پدیده کتاب نخوانی در کشور مواجه هستیم. متأسفانه با وجود بحث‌های بسیار تاکنون حرکت خاصی در این زمینه انجام نشده است. اتفاقی که باید شکل بگیرد تا وضعیت کتابخوانی تغییر کند، ورود کتاب و کتابخوانی به میان خانواده‌ها است یعنی کتاب و کتابخوانی را از حالت نخبگانی خارج کرده و به ساحت خانواده‌ها وارد کنیم.

وی ادامه داد: ما ناگریزیم برای بهبود وضعیت مطالعه از این روش برگزاری مسابقه استفاده کنیم. اگر کتاب را به عنوان کالایی برای سبد خانواده‌ها در نظر بگیریم وضعیت جدیدی در حوزه کتابخوانی رقم خواهد خورد.

مکرمی افزود: اصل امر مطالعه امر مثبتی است به همین دلیل کتاب‌های انتخاب شده در این دو دوره به صورت سمبلیک بوده و تنها برای نهادینه کردن فرهنک کتاب و کتابخوانی انتخاب شده است. همچنین سعی شده تا کتاب‌ها به صورت عمومی باشند تا همه اعضای خانواده از آن استفاده کنند چراکه هدف این طرح درگیر کردن خانواده با کتاب است. با برگزاری این طرح نوع جدیدی از مخاطب کتاب نیز شکل می‌گیرد.

وی در پایان تأکید کرد: امروز مخاطب کتاب فرسوده شده و نوع جدیدی از مخاطب در حال پوست‌اندازی است. ما نیز در این راستا باید کتاب را به داخل خانواده‌ها بکشانیم. امروز شبکه خوشه اگرچه با همکاری تعدادی از کتابفروشان تشکیل شده است اما در دوره دوم مسابقات «کتاب و زندگی» بسیاری از کتابفروشانی که در این طرح هم نبودند مشارکت داشتند.

برگزاری مسابقه یک امر عادی و همیشگی نیست
بخش دیگر این نشست به پرسش و پاسخ اصحاب رسانه اختصاص داشت. نیلی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر چرایی وضعیت نامطلوب کتاب و کتابخوانی در کشور و تاثیر این مسابقات در سرانه مطالعه گفت: ما اکنون در شرایط با ثباتی نیستیم چون وقتی وضعیت کتابخوانی در کشور نامطلوب است و رسانه‌های جدیدی رخ نمایی می‌کنند و رقابت نابرابر با کتاب دارند، باید از تمام ظرفیت‌ها برای حضور و ترغیب توده‌های مردم استفاده کرد.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقه یک امر عادی و همیشگی نیست و قصه مسابقات تا وقتی است که کتابخوانی امری متداول شود، در حقیقت مسابقه انگیزه‌ای برای خواندن کتاب است. به طور مثال در دوره اول مسابقات با وجود فروش 210 هزار نسخه از کتاب «من زنده‌ام» تنها 70 هزار نفر در مسابقه شرکت کردند. در این دوره نیز با وجود فروش 185 هزار نسخه از کتاب خانواده، نزدیک به 14 هزار نفر در مسابقات شرکت کردند.

اختتامیه دومین دوره مسابقه «کتاب و زندگی» شامگاه  هفدهمین روز از ماه رمضان برابر با روز جمعه هفته جاری از ساعت 22 و 30 دقیقه تا 24 با حضور سخنرانانی چون حجت‌الاسلام شهاب مرادی در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها