شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۷
سیامک گلشیری: رمان می‌تواند مینی‌مال باشد

«سيامك گلشيري» ميني‌مال دانستن داستان‌هاي چندخطي يا فلش‌فيكشن را اشتباه محض دانست و اين نوع استنباط از ميني‌مال را غيرعلمي عنوان كرد.

اين داستان‌نويس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) افزود: داستان ميني‌ماليستي به هیچ عنوان به حجم آن برنمی‌گردد. این چیزی است که بعضی‌ها به اشتباه از اسم آن می‌گیرند. ممکن است رمانی با 500 صفحه مینی‌مال باشد که برمی گردد به قواعد داستان مینی‌مال. فکر می‌کنم رمان «مهمانی تلخ» یا «شب طولانی» من تا حدودی نمونه این نوع رمان باشد.
 
وي همچنين تصريح كرد: در ميني‌مال، نويسنده به كلي خود را از داستان حذف مي‌كند و به شخصيت‌هايش اجازه مي‌دهد تا حرف بزنند. در واقع ميني‌مالیسم در عصر مدرن داستان به وجود می‌آید. 

خالق رمان «شب طولاني» ايجاز در روايت را از ويژگي‌‌هاي ميني‌مال دانست و گفت: نويسنده ميني‌مال بر طبق اين ويژگي، از عبارات و واژه‌هاي غيرضروري پرهيز مي‌كند.به عبارتي نويسنده ميني‌مال، حكم ناظر مطلق را دارد و به هيچ عنوان وارد داستان نمي‌شود. 

او با اعتقاد بر اينكه در ميني‌مال ‌نقش حادثه به حداقل مي‌رسد اظهار داشت: یکی دیگر از ویژگی‌های این داستان روزمرگی زبان است؛ چون مینی‌مال درباره آدم‌های معمولی است.
 
به عقيده گلشيري داستان‌های «ريموند كارور»، «ارنست همينگوي» و بعضی داستان‌های «جي.دي.سالينجر» از شاخص ترین داستان‌های مینی‌مال جهان هستند.
 
برخی از منتقدان ادبی چون «حسن میرعابدینی» معتقدند برخی از داستان‌ها و رمان‌های سیامک گلشیری، مینی‌مال است.

سيامك گلشيري در سال 1347 در اصفهان متولد شده است و فوق ليسانس زبان و ادبيات آلماني دارد. نخستین مجموعه داستانش «از عشق و مرگ» در سال 1377 توسط نشر مركز به چاپ رسيد و مجموعه داستان «همسران» را در سال 79 انتشارات نگاه منتشر كرد.

 نخستین رمانش «كابوس» در سال 79 به چاپ رسيده است. سيامك گلشيري دو رمان «شب طولاني» و «مهماني تلخ» را در سال 80 به كارنامه‌ي ادبي خود افزود و در اسفند سال 81 رمان «نفرين شدگان» و سال گذشته نیز رمان «چهره پنهان عشق» از این داستان‌نویس منتشرشد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    ايشون بيشتر مترجم خوبي هستند تا داستان نويس خوبي فكر مي كنم خودشون هم اين رو قبول داشته باشند...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط