«سيامك گلشيري» مينيمال دانستن داستانهاي چندخطي يا فلشفيكشن را اشتباه محض دانست و اين نوع استنباط از مينيمال را غيرعلمي عنوان كرد.
وي همچنين تصريح كرد: در مينيمال، نويسنده به كلي خود را از داستان حذف ميكند و به شخصيتهايش اجازه ميدهد تا حرف بزنند. در واقع مينيمالیسم در عصر مدرن داستان به وجود میآید.
خالق رمان «شب طولاني» ايجاز در روايت را از ويژگيهاي مينيمال دانست و گفت: نويسنده مينيمال بر طبق اين ويژگي، از عبارات و واژههاي غيرضروري پرهيز ميكند.به عبارتي نويسنده مينيمال، حكم ناظر مطلق را دارد و به هيچ عنوان وارد داستان نميشود.
او با اعتقاد بر اينكه در مينيمال نقش حادثه به حداقل ميرسد اظهار داشت: یکی دیگر از ویژگیهای این داستان روزمرگی زبان است؛ چون مینیمال درباره آدمهای معمولی است.
به عقيده گلشيري داستانهای «ريموند كارور»، «ارنست همينگوي» و بعضی داستانهای «جي.دي.سالينجر» از شاخص ترین داستانهای مینیمال جهان هستند.
برخی از منتقدان ادبی چون «حسن میرعابدینی» معتقدند برخی از داستانها و رمانهای سیامک گلشیری، مینیمال است.
سيامك گلشيري در سال 1347 در اصفهان متولد شده است و فوق ليسانس زبان و ادبيات آلماني دارد. نخستین مجموعه داستانش «از عشق و مرگ» در سال 1377 توسط نشر مركز به چاپ رسيد و مجموعه داستان «همسران» را در سال 79 انتشارات نگاه منتشر كرد.
نخستین رمانش «كابوس» در سال 79 به چاپ رسيده است. سيامك گلشيري دو رمان «شب طولاني» و «مهماني تلخ» را در سال 80 به كارنامهي ادبي خود افزود و در اسفند سال 81 رمان «نفرين شدگان» و سال گذشته نیز رمان «چهره پنهان عشق» از این داستاننویس منتشرشد.
نظرات